Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Return to Sender.
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek 1 Presentatie titel
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Keuzethema: differentiatie
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Keuzethema: differentiatie
Ouders en school samen Maart 2016
Living lab & Storytelling
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Om de PowerPoint te starten:
Observeren en rapporteren
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui

Programma Terugblik Theorie Observatie/interviewlijst afsluiten

Onderzoek 8e Oriënteren Richten Plannen Verzamelen Analyseren en concluderen Rapporteren en presenteren Cyclus voor praktijkonderzoek

Onderzoek 8e Onderzoeksvraag? Welke aansprekende taalactiviteiten waarbij ouders betrokken worden, kunnen ingezet worden tijdens het Nationale voorleesontbijt 21 januari 2015 bij kinderen uit groep X van Basisschool Y? Deelvragen? Hoe verloopt de taalontwikkeling van kinderen leeftijd x? Wat is het huidige aanbod taalonderwijs groep x basisschool y? Wat zijn de interesses en behoeftes op het gebied van taal van kinderen groep x basisschool y? Wat is het taalniveau van de kinderen groep x school y? Welke activiteiten zijn er voor kinderen leeftijd / taalniveau x? Welke taalactiviteiten sluiten aan bij de interesses en behoeften van kinderen groep x basisschool y? Op welke wijze kunnen ouders betrokken worden in de uitvoering van de activiteit?

Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Data reductie: van alle data de hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, kernachtig die info weergeven die nodig is voor beantwoording deelvraag

Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Voorgestructureerde data: Bijv. data vanuit gestructureerd observatie schema -Aantallen berekenen, mogelijk percentages, gemiddelden (ook: mediaan of sd) in een tabel of grafiek weergeven -Mogelijk gecombineerde gegevens? -Schaalgegevens omzetten in getallen

Onderzoek 8e Activiteit / tijdstip 1 Activiteit / tijdstip 2 Activiteit / tijdstip 3 Aantal kinderen dat oplet Percentage kinderen dat oplet 75%50%25% Tabel 1 Oplettende kinderen tijdens de activiteiten / tijdstippen

Onderzoek 8e

Activiteit 1Activiteit 2Activiteit 3 Hoeveel tijd besteed het kind aan opletten 3 minuten6 minuten8 minuten Percentage van de tijd duur activiteit 25%50% Tabel 1 Opletten van kind tijdens de activiteiten

Onderzoek 8e

Gemiddelde Mediaan Standaardafwijking JongensMeisjes Jongensmeisjes JongensMeisjes Score woordenschat M33940,740,541,56,93,3 Tabel 1 Woordenschat jongens (n = 8) en meisjes (n = 12) groep x school x

Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Minder gestructureerde data: Bijv. data vanuit minder gestructureerde observatie of interview -Niet makkelijk in getallen uit te drukken -Open vragen -Tekstfragmenten

Onderzoek 8e Tekstfragment 1 Ik merk dat kinderen het leuk vinden als ik voorlees, maar dan wel met gekke stemmetjes en geluiden erbij Werkvorm: beeldend maken van verhaal / uitbeelden Humor is sowieso belangrijk, en je moet ze ook een beetje verassen, ik heb een keer een heksenmuts opgezet bij een verhaaltje over een heks Werkvorm: grappig maken van verhaal Werkvorm: beeldend maken van verhaal / uitbeelden

Onderzoek 8e Resp 1Resp 2Resp 3Bevindingen Humor --Grapjes maken Een docent noemt grapjes maken als manier om de kinderen te betrekken. Uitbeelden Gekke stemmetjes Hoeden, maskers e.d Handpoppen Qua uitbeelden noemen de docenten gekke stemmetjes als manieren om kinderen te betrekken; daarnaast noemt een docent ook hoeden, maskers e.d. en handpoppen.

Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies -In je conclusies beantwoord je de deelvragen -Conclusies trek je op basis van je analyseresultaten (combinatie mogelijk uit documenten, observaties, interviews) -Geen nieuwe informatie of bevindingen in conclusies

Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies -Opdracht: Maak een analyse van de verzamelde data (observatie plus interview) Beschrijf vervolgens antwoorden op de deelvragen die aansluiten bij deze analyseresultaten

Onderzoek 8e Hoe zijn de observaties en interviews gegaan?

Onderzoek 8e Volgende keer: We maken de start met het beantwoorden van deze deelvragen: Hoe verloopt de taalontwikkeling van kinderen leeftijd x? Wat is het huidige aanbod taalonderwijs groep x basisschool y? Wat zijn de interesses en behoeftes op het gebied van taal van kinderen groep x basisschool y? Wat is het taalniveau van de kinderen groep x school y? Welke activiteiten zijn er voor kinderen leeftijd / taalniveau x? Welke taalactiviteiten sluiten aan bij de interesses en behoeften van kinderen groep x basisschool y? Op welke wijze kunnen ouders betrokken worden in de uitvoering van de activiteit? Zoek literatuur over hoe taalontwikkeling bij kinderen te stimuleren is, neem dit mee naar de les