Onderzoeksvaardigheden 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Het doen van eigen onderzoek
Workshop Informatievaardigheden
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Redactioneel schrijven Les 2
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
LITERATUUR ONDERZOEK.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
HOE BEREID JE HET VOOR? 1. BEDENK WAT JE WIL VERTELLEN 2. ZOEK INFORMATIE DIE JE WILT VERTELLEN 3. ZET HET IN DE JUISTE VOLGORDE 4. MAAK EEN SPIEKBRIEFJE.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Onderzoeksvaardigheden 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Kijken naar Kinderen Week 4
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I kwartaal 2 Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Kiezen voor keuzedelen
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Talent in Ontwikkeling
Observeren Les 3.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Talent in Ontwikkeling
Bronnen en onderzoeksvragen
Observeren rapporteren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Praktijkgericht onderzoek
Nederlands 4h6 30/12/18
Observeren Les 2.
Social media voor statenleden/politici
E health, Domotica en E-learning
Observeren Les 2.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvaardigheden 3 Instituut voor Sociale Opleidingen

Vandaag onderzoekstechnieken Je hebt dit afgelopen jaren al gehad, maar nog even ter opfrissing. Jaar 1: Literatuur onderzoek Jaar 2: Interviews & observeren

Voorkennis Neem 5 minuten om in tweetallen voor te bereiden; wat weet je nog over: 1. literatuuronderzoek 2. interviewen 3. Observeren Daarna kies ik voor elk onderwerp 1 iemand uit die in 2 minuten kan pitchen wat belangrijk is om te doen.

Agenda vandaag Instrument kiezen Literatuuronderzoek Interviewen Observeren

Welke kies je? Gebruik je boek om een instrument te kiezen én te onderbouwen in je verslag Maak een overzicht van al je vragen en kijk of je die nu allemaal kunt beantwoorden Is het betrouwbaar genoeg als je maar één methode kiest per vraag? Je kunt het in een schema zetten, zie volgende sheet voor een voorbeeld.

Streng zijn tijdens het eetmoment met kinderen met gedragsproblemen of juist niet? Onderdeel in verslag Wat wil je weten? Welke methode( n) kies je? Waarom? Situatieschets -Hoe is het nu? -Zijn we nu streng? -Wat lijkt het effect ? Observatie en Interviews Participerende observatie en semi-gestructureerd interview. Onderbouwing vanuit boek ( Donk & Lanen ) Vergelijkbare Andere situaties -Hoe doen ze het op de gele groep? -Zijn ze daar streng? -Hoe doen ze dat precies? -Wat is het effect? Theoretische kennis -Wat zegt de theorie over kinderen met gedragsproblemen en regels ? - Literatuuronderzoek

Uitwerking methodes Interview: Welke vorm? Gestructureerd / semigestructureerd / open? En waarom kies je deze vorm ? Wat ga je vragen? Wie ga je interviewen en waarom? Observatie: Welke vorm? Participerende observatie, etc Waarom kies je deze vorm? Wat ga je observeren ( observatieschema ) Wie / wat / wanneer ga je observeren en waarom?

Literatuuronderzoek ( tips voor nu én volgend jaar ) Gebruik in onderzoeksliteratuur Mag aanvullen met websites Check betrouwbaarheid Verwijs volgens apa

Betrouwbaar?

Betrouwbare bron Te achterhalen wie en wanneer, wat heeft gezegd. Dan pas kun je beoordelen of het betrouwbaar is.

Betrouwbaar?

Betrouwbaar Boeken uit de opleiding Boeken uit de mediatheek Artikelen via de zoekmachine van de mediatheek Artikelen uit erkende vakbladen Publicaties van erkende universiteiten Websites van officiële instanties ( dit moet te achterhalen zijn )

En dan nog… Checken relevantie en of het een recente bron is ( Max +-5 jaar oud )

Zoeken Via de mediatheek Zoek breed; niet alleen letterlijk: “wat zijn de effecten van vechtscheidingen op kinderen van 4 t/m 12 ) Maar ook: “vechtscheiding” ; “echtscheiding” “ontwikkeling kind “, Effect / gevolg scheiding”, etc.....

Interviewen Bedenk vooraf de vragen gebaseerd op informatie ( uit literatuur, voorkennis, etc ) De vragen linken aan jouw onderzoek Maak eerst contact!

Interview verwerken Labellen en / óf betekenisvolle citaten Gebruik wederom je boek

Observeren Maak een observatieschema ( zie boek ) Wees objectief

Wat ga jij doen? Heb je al ideeën / vragen?