Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober 2015 - Deventer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Simultaan Tafelrondje
Intentie veranderen door bewustzijn
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Gemaakt door Odessa koorevaar
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
CanDo Coaching.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Studiekeuze voor ouders
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Help Selina’s eerste les
Volksuniversiteit Zwolle
Eerstejaarsproblemen
Onze doelen en visie in beeld
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Verdieping Timemanagement
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Agressie op de werkvloer
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Loopbaan en burgerschap les 3
Richting geven aan Teamontwikkeling
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer

Motivatiemanagement Welkom/voorstellen/programma uitleg Doel: -Ervaring opdoen met/ inzicht verkrijgen in motivatiemanagement: ‘wat is het motief achter de motivatie?’

Motivatiemanagement Programma uitleg -Motivatie – Balans -Motivatie – Ervaringsgerichte oefening -Motivatie – Schrijfoefening -Motivatie – Theorie – inzicht -Motivatie - Toepassing

Motivatiemanagement Motivatie – Balans Hoe is het met de motivatie in je leven? Hoe is de balans? Is er iets dat je zou willen veranderen?

Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 1: Neem een taak/beslissing in gedachten: -iets wat je binnenkort gedaan/besloten wilt hebben, af wilt ronden en waarbij je geneigd bent het voor je uit te schuiven, uit te stellen

Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 1: Opdracht 1.a: Plaats je handen met de vingertoppen op de tafel en zet kracht. Wat ervaar je? Fysiek, emotioneel? Noteer dit voor jezelf

Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 1: Opdracht 1.b: Plaats je handen met de vingertoppen onder de tafel en zet kracht. Wat ervaar je? Fysiek, emotioneel? Noteer dit voor jezelf

Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 2.a: Neem opnieuw de taak/beslissing van de vorige oefening in gedachten. Schrijf in 2 minuten: -alle mogelijke argumenten om deze taak uit te stellen of niet te doen

Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 2.a: Reflectie: -Wat heb je ervaren tijdens dit schrijven van de ‘niet’-argumenten? -Wat bemerkte je bij jezelf, wat dacht je etc.?

Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 2.b: Neem opnieuw dezelfde taak/beslissing in gedachten. Schrijf in 2 minuten: - alle mogelijke argumenten om deze taak wel en/of zo snel/zo goed mogelijk te doen

Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 2.b: Reflectie: -Wat heb je ervaren tijdens dit schrijven van de ‘wel’-argumenten? -Wat bemerkte je bij jezelf, wat dacht je etc.?

Motivatiemanagement Theorie: Ieder mens heeft behoefte aan: veiligheid & ontwikkeling (vrij naar: doel en motivatie in Regulatory Focus Theory (RFT) van E. T. Higgins, 1997)

Motivatiemanagement Nastreven veiligheid door te focussen op: verlies (van veiligheid) en het voorkomen ervan = Preventie-focus

Motivatiemanagement Nastreven ontwikkeling door te focussen op: groei en prestaties en het voorkomen van stagnatie van ontwikkeling = Promotie-focus

Motivatiemanagement Preventie-focus en promotie-focus: Gericht op regulatie van doelgericht gedrag (taken, beslissingen, etc.) Onafhankelijk van elkaar Verschillen per persoon, per situatie etc. Motief achter de motivatie (metakennis); Welke past bij jou en de taak (‘fit’ in stijl, voorkeur, context, waarde van doel)

Motivatiemanagement Preventie-focus en promotie-focus: Metakennis: vaak onbewust of onuitgesproken geautomatiseerd patroon passend bij iemands temperament, karakter en leergeschiedenis. Inzicht ontstaat door het expliciteren van impliciete leefregels, normen, waarden, opvattingen, beelden en aannames.

Motivatiemanagement Een voorbeeld (met toestemming;-)) …. ‘In het kader van ‘Groei’ dat we vorige week bespraken, heb ik een fundamentele beslissing gemaakt; ik ga stoppen met werken.’….. ‘Ik vind dit een moeilijke keus omdat mijn baan mij een gevoel van vertrouwdheid en veiligheid geeft; vast contract, vast inkomen.’…

Motivatiemanagement Een voorbeeld (met toestemming;-)) – vervolg: …. ‘Ik ben hierover in gesprek gegaan met mijn manager; dat de studie nu mijn prioriteit is. Mijn manager vond dit een wijs besluit.’ …. ‘Dit is ongetwijfeld mijn meest dappere daad van het jaar; ik zou deze keuze niet maken als ik zou kiezen voor veiligheid. Ik geef mezelf een 1000.’

Motivatiemanagement Van beide oefeningen was telkens het eerste deel gericht op Preventiefocus het tweede deel gericht op Promotiefocus

Motivatiemanagement Preventiefocus / Promotiefocus Welke herken je bij jezelf? Welke herken je hiervan bij medestudenten? Welke herken je op je werk? Welke herken je in de normen & waarden binnen de opleiding/curriculum?

Motivatiemanagement In het hier en nu: Met welke focus luisterde je naar de theoretische uitleg en deed je mee aan deze workshop? (los van de oefeningen) Koos je deze focus bewust? Beviel dat?

Motivatiemanagement Preventiefocus / Promotiefocus Wat is de waarde voor jou van deze metacognitieve motivatie-oriëntatie? Wat kun of wil je met de ervaringen en kennis uit deze workshop toepassen in je studie/werk/dagelijks leven?

Motivatiemanagement Dank voor je komst, aandacht en inzet! Namens het Studiesuccescentrum wensen we jou veel succes met je (zelf-)motivatiemanagement.