Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jouw armoede is ook de onze Ides Nicaise HIVA / PPW (KU Leuven)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Korte Quiz over Armoede
Advertisements

Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
ONTMOETING ZET JE OP WEG OKTOBERCAMPAGNE 2012 ontmoeting  dialoog  solidariteit.
De opgang van het model van de individuele verantwoordelijkheid Ides Nicaise, HIVA / Dept. Ped. Wet. (KU Leuven)
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Internationale betrekkingen
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Do’s and Don’ts presentaties
Bestemming God eren ….
Maar wat zeg jij?.
Het socialisme Paragraaf 7..
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Niet meer maar beter Over zelfbeperking in de risicomaatschappij Algemene module 3° Bachelor.
Kenmerk 8: De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Les 7: ontwikkeling van het jodendom en.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Wat is je positie? God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren.
‘voor de kinderen’.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Geldermalsen  (Jezus)”…. gij zult mijn getuigen zijn ……………tot het uiterste der aarde.  “GETUIGE”: Delen wat God heeft gedaan in mijn leven.
1.Het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen , het Europees jaar in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting 3.Armoede.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Huursubsidie en sociale huur
Hoe luister je naar de wet van God?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Advent 2014 Logo school.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Woord van Leven Juli 2014.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Gaten in het net. Onderzoek over het niet-gebruik en de niet-effectiviteit van sociaal-economische rechten.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Armoede is … Sieg Monten
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Ons systeem Gouden Eeuw in Israël–Jerobeam II(750 v. Chr.) méns wordt groter in eigen ogen zwakke vertrapt arme onderdrukt niet in staat tot rechtvaardigheid.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
4G De moeite van de rijken … Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: 'Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen.
John Rawls: Een theorie van rechtvaardigheid Ronald Tinnevelt Faculteit der Rechtsgeleerdheid 1.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Brief aan de Galaten -21- geloof – zegen- belofte-verbond.
De macro-economie van langdurige stagnatie Prof. dr. Bas Jacobs VNO-NCW 16 september, 2016.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Jezus komt terug! Jippie!... of toch niet?
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Transcript van de presentatie:

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jouw armoede is ook de onze Ides Nicaise HIVA / PPW (KU Leuven)

De andere kant van de kloof Wat doet de confrontatie met een bedelende dakloze met ons? Ongemak Medelijden Wrevel Reflectie… Machteloosheid Verbazing Verontwaardiging Verwarring …

Mijn naam is niemand Wat doet de confrontatie met ons met een bedelende dakloze ? Het insider perspectief van een dakloze vrouw Vernedering Wantrouwen Verontwaardiging Reflectie… Sympathie Kwaadheid Ontgoocheling Angst …

ATD VIERDE WERELD, EEN SOLIDARITEITSBEWEGING Deel

Noisy-le-Grand bakermat van ATD-Vierde Wereld

Basisinzichten van stichter Joseph Wresinski Generatie-armen = erfgenamen van subproletariaat => verenigen om te emanciperen Geen voedselbedeling maar educatie (vóórschools t.e.m. volksuniversiteit) Armoedebestrijding = strijd voor mensenrechten

Een zaak van mensenrechten “Niet honger of het niet kunnen lezen, niet eens werkloosheid is het ergste ongeluk voor de mens. Het ergste is dat je niet meetelt. Het ergste ongeluk is te weten dat je in het geheel niet meer meetelt, zodat zelfs je leed kan worden genegeerd. Het ergste is de minachting van je medeburgers. Want het is die minachting die een mens ver van alle recht houdt (…) Het grootste ongeluk dat uiterste armoede meebrengt is zich gedurende heel zijn bestaan als een levende dode te voelen.” J. Wresinski, Mensenrechten zijn ondeelbaar (1989)

Het woord nemen Volksuniversiteit 1. Isolement doorbreken 2. mondig worden 3. Blootleggen hoe rechten geschonden worden en bruggen slaan naar beleid

De Vlaamse Vierde Wereld Volksuniversiteit

Politici ontmoeten…

…en wereldleiders…

17 oktober 1987: mensen op Trocaderoplein te Parijs

DE STRIJD TEGEN ARMOEDE ALS EEN STRIJD VOOR ONZE EIGEN GRONDWAARDEN Deel © I. Nicaise

EUROPEES SOCIAAL BELEID Voorbeeld

De belofte van Europa 2020: - 20 miljoen armen 16

De neoliberale (Europese) wind EU-uitbreiding met zeer ongelijke lidstaten en zwakke sociale begeleiding => nieuwe lidstaten gebruiken armoede als concurrentiewapen Interne liberalisering van diensten (telecom, energie, transport, …) – weliswaar bijgestuurd voor sociale diensten van algemeen belang Interne fiscale en sociale dumping => ‘prisoner’s dilemma’: collectief koopkrachtverlies Externe liberalisering: TTIP

Monetaire unie boven alles ? Europese monetaire unie ontneemt lidstaten instrumenten van autonoom monetair beleid => ‘interne devaluatie’ (daling lonen en prijzen) in arme EU-landen i.p.v. muntdevaluatie / i.p.v. revaluatie Duitsland Trojka doorkruist nationale soevereiniteit en democratie => monetaire unie wordt soort interne kolonisator © I. Nicaise

Europees anticrisisbeleid redt euro, ten koste van grote sociale schade Europees semester : economische hervormingen gaan voor op sociale doelstellingen Six-pack + two-pack versterkt dominantie van Europees macro-economisch beleid… …vooral gericht op besparingen, o.a. in sociale uitgaven – Economisch: neerwaartse spiraal (cf. IMF, OESO) – Sociale afbraak (daling minimumlonen, uitkeringen…) © I. Nicaise

De EU-doctrine over sociale bescherming en arbeidsmarktbeleid ‘Werk moet lonen’: de kloof tussen nettolonen en (werkloosheids)uitkeringen moet voldoende groot zijn Impliciet mensbeeld: de werkloze is een rekenaar, die alleen wil werken als de inspanning van het werk voldoende gecompenseerd wordt => 2011 aanbeveling aan België: uitkeringen voor langdurig werklozen verlagen => armoederisico bij werklozen gestegen van 32% in 2004 tot 46% in 2013 Idem in heel wat andere landen

Hoe denken mensen in armoede er zelf over ?

De visie van ATD-Vierde Wereld over sociale bescherming en arbeidsmarkt Gemengde werkgroep arbeid – sociale zekerheid => ‘Uit de opgelegde inactiviteit raken’ (1998) Hunker naar werk (= nuttigheidsgevoel, wederkerigheid, burgerschap, …) Vrijwilligerswerk als opstap => RVA-regels versoepelen  huidig beleid: verplichte gemeenschapsdienst ? Investeren in begeleiding, opleiding, mobiliteit… Bestaanszekerheid = noodzakelijke voorwaarde voor integratie  huidig beleid: uitkeringen laag houden als prikkel tot werk => Opening in Europees ‘sociaal investeringspakket’ ?

VLAAMS ONDERWIJSBELEID Voorbeeld

Ongelijkheid ingebakken in het systeem ? Twee opvattingen over democratisch onderwijs Meritocratische visie : verwerpt ongelijke kansen (toegang), maar aanvaardt ongelijke behandeling en ongelijke uitkomsten Egalitaristische visie : verwerpt ongelijke behandeling als discriminatie, en streeft zelfs naar zo gelijk mogelijke uitkomsten tot eind secundair onderwijs

Meritocratie als ideologie van gelijke kansen… maar niet gelijke uitkomsten ! Ongelijkheid wordt bepaald door verschillen in – aanleg (=onveranderlijk), – inspanning (=persoonlijke verantwoordelijkheid) – omgeving / sociale afkomst (=ongelijke kansen) Overheid moet enkel corrigerend optreden opdat de derde bron van ongelijkheid weggewerkt wordt. Dan heeft elkeen de kans om zijn ‘plafond’ te bereiken Tegelijk diep geworteld geloof in een natuurlijke hiërarchie tussen mensen met verschillend niveau van ‘aanleg’ => alle leerlingen zo efficiënt mogelijk oriënteren naar het onderwijs ‘dat het best voor hen past’

Meritocratisch beleid in Vlaams onderwijs Meritocratisch ideaalbeeld gelijke kansen / toegang tot het onderwijs volgens natuurlijke aanleg Verschillende behandeling op basis van (a) natuurlijke aanleg en (b) inspanning Kenmerken in Vl. Onderwijs Leerplicht Kosteloosheid Oriëntering ‘zuiver’ op basis van toetsresultaten buitengewoon onderwijs watervaleffect SO => Enorme weerstand tegen M-decreet en tegen hervorming secundair onderwijs

Gevolgen van meritocratisch onderwijs voor armste leerlingen Kinderen met een niet- werkende vader hebben 3x meer risico om in buitengewoon lager onderwijs (BLO) terecht te komen Migrantenkinderen hebben 2,5x hoger risico om naar BLO verwezen te worden Kinderen uit armste 10% van de bevolking hebben 5x meer kans om in het beroepsonderwijs (BSO) te belanden Allochtone leerlingen hebben 3,5x meer kans om in BSO terecht te komen

Egalitarisme als alternatieve visie Recht op onderwijs = mensenrecht (niet afhankelijk van talenten maar van menselijke waardigheid) Recht moet ‘ effectief zijn’, d.w.z. recht op gelijk profijt van het onderwijs, niet alleen gelijke kansen / gelijke toegang => streefdoel van zo gelijk mogelijke uitkomsten tussen sociale groepen Daarvoor kan positieve discriminatie verantwoord zijn (bv. extra-financiering voor scholen met veel kansarme en/of allochtone leerlingen)  Laatste Jaren sterke tegenbeweging (bv. druk om extra- financiering af te schaffen 28

Voorlopig besluit Armoede ‘lenigen’ is een plicht maar blijft ‘dweilen met de kraan open’ Armoede aan de wortel uitroeien (structureel) is bouwen aan een samenleving die gestoeld is op fundamenteel vertrouwen in de groeikansen van kwetsbare groepen en in de waarde van hun bijdrage aan de samenleving => Hun armoede is onze armoede, hun ontvoogding is onze (morele) bevrijding

EEN EVANGELISCH KOMPAS Deel

Een evangelische visie ? (1) Lazarus en de rijke: aanklacht tegen de ‘zonde van onverschilligheid’ “ Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren.” (hoe komen we in contact met de dakloze op onze weg?)

Een evangelische visie ? (2) Werkers van het elfde uur: parabel tegen het ‘werk moet lonen’ en tegen de meritocratie Want met het koninkrijk der hemelen gaat het als met een landeigenaar die ’s morgens heel vroeg eropuit ging om arbeiders te huren voor zijn wijngaard. Hij werd het met de arbeiders eens over een denarie per dag en stuurde hen naar zijn wijngaard. (,,,) Toen hij rond het elfde uur eropuit ging, zag hij nog andere mensen staan, en hij zei tegen hen: “Waarom staan jullie hier de hele dag zonder werk?” Ze antwoordden hem: “Omdat niemand ons gehuurd heeft.” => Economie van het vertrouwen, van de wederkerigheid

Een gedeelde strijd om waarden…