Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Zeer Intensieve Behandeling
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
28 juni 2014 Van specifiek naar generiek beleid. 2 Aanleiding voor specifiek beleid Oververtegenwoordiging van jongeren (aantal keren hoger dan gemiddelde.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Prenataal en Postnataal
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Genderverschillen bij druggebruikers 28 maart e licentie orthopedagogiek.
Jong geleerd, fout gedaan?
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Geboorte Gezin Samen dingen doen 2000 jaar geleden.. Jozef en Maria Jezus als broer hebben.
Jongen van twaalf Op de drempel Op de drempel tussen kind en volwassen tussen kind en volwassen ontdekken wie je bent ontdekken wie je bent Jezus van twaalf,
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Signalen van seksueel misbruik
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Open de wereld themadag FODOK en JC
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
De weg van de leerling met specifieke
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Niertransplantatie bij leven Screening en begeleiding van de kandidaat-donor door de maatschappelijk werker.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Charlotte Cattoir 1 BaO A JEUGDBENDES.  Inleiding  Argumenten voor een strenger beleid  Schade aan een persoonlijke groei  Schade in bredere zin 
Informatie-avond Praktijkonderwijs Dinsdag 2 februari 2016.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
Doelen behalen met activiteiten
Waarom worden mensen crimineel
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Een BSO-klas in het Antwerpse
Kansarmoede in de kleuterschool
Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Van opleiding naar werk
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen Fons Zoon (Coördinator onderwijs speciale voorzieningen)

Plusvoorziening Uitvallers (VO – MBO niveau 1 & 2) Integraal aanbod van: Onderwijs Zorg Arbeid

Doelgroep Doelgroep Niet weters Niet willers Niet kunners Multi-probleem jongeren Wie ben je? Wat wil je? Wat kan je? Bindende factor is extreem verstorend gedrag in de reguliere onderwijsomgeving

Leven in de grote stad Invloed van grote stad op doelgroep Anonimiteit Armoede gebieden Veel invloeden Centralisering criminaliteit Centralisering specifieke doelgroepen

Casuïstiek 2 leerlingen school2work Leer / werktraject voor jongeren uit het VSO-pro onderwijs.

Dario (KOV) Kenmerken van de adolescent Opstandig (ODD / ADHD) Verstandelijke beperking Laag zelfbeeld Overschatting Verslaafd Depressie Grote wil / groei doormaakt

Kenmerken ouders Moeder alleenstaand Vader immigrant (niet biologische vader wel sinds geboorte aanwezig) Beiden verslaafd Vermoeden borderline bij moeder

Kenmerken omgeving Overlijden moeder op jonge leeftijd Achterstandswijk Betrokken omgeving Lage status Betrokken hoogopgeleide “opa” die gezin adopteert Diffuse liefde tussen ouders

Diego (kopp) Kenmerken adolescent Agressief ODD Psycho-somatische klachten Verstandelijke beperking Faalangst Verlatingsangst

Kenmerken ouders gezin Lage sociale status Moeder komt uit zeer rijk gezin (buitenbeentje/ verstoten) Vader depressief dreigt veel met zelfmoord Sprake van veel fysieke klachten / ziekte Extreme focus op broer Roken en drank

Kenmerken omgeving Achterstandswijk Broertje heeft veel hulpverlening Werkeloosheid Weinig liefdevolle relatie Financiële problemen Conflicten tussen Diego en vader Diego wil uit huis… moeder dreigt hem niet meer toe te laten.. Er is een meisje…..

Opdracht Wat kan onze organisatie doen om te zorgen dat deze jongens toch kunnen uitstromen met een diploma? In viertallen op elk kenmerk 1 advies uitbrengen met onderbouwing. Verbindingen leggen tussen de 3 verschillende adviezen en kijken of je er een integraal advies van kan maken.

Wat zou je nog willen weten en/of zeggen? Vragen en discussie Wat zou je nog willen weten en/of zeggen?