Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Hoe blijf ik gemotiveerd
situationeel leiderschap
De roos van Leary.
“Een reis naar Licht”.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Haptonomie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoe kun je Geloven? 1.
Prijs hem Prijs Hem door de bijbel te lezen
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Leiderschap: een belangrijk ondersteunend begrip binnen HRM
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Gedrag in organisaties, 10e editie
Opvoeden van drukke kinderen
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
AFZONDERLIJK BLOK: - Er zijn mensen - Er is een organisatie
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
straffen en belonen vanuit de montessori visie
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Samenwerken Werken in Teams.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Communicatie en dementie
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Effectief communiceren
OGW op de Firtel.
Het coachende functioneringsgesprek
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Er naast zitten of er naast zitten Maureen Altorf.
Marcel Seijner Mmed.hro.nl\data\presentaties\
Groepsdynamica wc 5
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Communicatie & Relatie
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
De fundamenten van groepsgedrag
Loopbaan en burgerschap les 2
Agressie Les 2.
Coaching.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Zorg verlenen aan anderen
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Bronnen van macht

Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht

Deskundigheidsmacht Bezit van informatie Specialist

Beloningsmacht Materieel belonen Immaterieel belonen Wat is de echtheid ervan?

Sanctiemacht Straffen Alleen bij opheffen ongewenst gedrag Roept niet automatisch gewenst gedrag op

Identificatiemacht Er bij willen horen Waken voor groupthink Follow the leader Legitieme macht

Motivatie (tot gewenst gedrag) Drijfveren tot gedrag Beweegredenen om dingen te doen Ongewenst gedrag is niet ongemotiveerd “Hij is niet gemotiveerd” vs. “Hij is niet gemotiveerd te doen wat ik vraag”

Leiderschap 1 Als medewerkers uit zichzelf precies datgene doen wat nodig is, is leidinggeven(de) niet nodig zelfsturing Kern van leidinggeven: resultaten bereiken met mensen

NatuurlijkNatuurlijk leiderschap Door de natuurlijke reactie die een paard instinctief en intuïtief geeft op lichaamshouding en uitstraling wordt duidelijk wat voor effect dit heeft op iemands omgeving. Door het tonen van congruentie en overtuiging kan je het vertrouwen winnen en coöperatie verkrijgen van een paard. Omdat paarden gedrag spiegelen en geen waardeoordeel hebben krijgen de deelnemers op een unieke en bijzondere manier inzicht in eigen houding en gedrag en het effect daarvan op hun omgeving. Congruentie betekent dat al iemands interne overtuigingen, strategieën en gedragingen (woorden, stem en lichaamstaal) volledig met elkaar in overeenstemming zijn, gericht op het bereiken van een bepaald doel. Als iemand volledig congruent is, werken alle aspecten van hem of haar samen. Twijfel bestaat niet. Congruentie betekent dat iemand volledig gefocust is op het bereiken van zijn doel. Als iemand congruent is in zijn communicatie dan voelen mensen dat meteen aan. Hij meent het! Hij komt overtuigend over. Alles wat hij zegt en doet is met elkaar in overeenstemming. Iemand kan alleen congruent overkomen als hij congruent is met zichzelf. Dit betekent dat zijn bewuste congruent is met zijn onbewuste

contigruentie Congruentie betekent dat al iemands interne overtuigingen, strategieën en gedragingen (woorden, stem en lichaamstaal) volledig met elkaar in overeenstemming zijn, gericht op het bereiken van een bepaald doel. Als iemand volledig congruent is, werken alle aspecten van hem of haar samen. Twijfel bestaat niet. Congruentie betekent dat iemand volledig gefocust is op het bereiken van zijn doel. Als iemand congruent is in zijn communicatie dan voelen mensen dat meteen aan. Hij meent het! Hij komt overtuigend over. Alles wat hij zegt en doet is met elkaar in overeenstemming. Iemand kan alleen congruent overkomen als hij congruent is met zichzelf. Dit betekent dat zijn bewuste congruent is met zijn onbewuste

Omgaan met lastige mensen Negatieve denkers: nooit in de verdediging gaan Criticasters: verantwoordelijkheid geven Afstandelijken: openhartig vragen naar standpunten Intriganten: meebewegen

Leidinggeven Zodanig omgaan met medewerkers dat elke medewerker wordt uitgedaagd of verleid om zich gewenst te gedragen. Gevraagd gedrag = aantrekkelijk gedrag

ONDERSTEUNENOVERTUIGEN DELEGERENINSTRUEREN S3S2 S4S1 sterk relatie- gericht, weinig taak- gericht sterk relatie- gericht, sterk taak- gericht weinig relatie- gericht, weinig taak- gericht weinig relatie- gericht, sterk taak- gericht gerichtheid op de relatie hoog laag hoog gerichtheid op de taak volwassen/ zelfstandig V4V3V2V1 VOLWASSENHEID VAN DE MEDEWERKERS onvolwassen/ afhankelijk

quinn Quinn