ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Ja, zeker vandaag!.
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Van de conceptie tot geboorte
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Sociale perceptie.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Het begint bij het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Voortijdig schoolverlaten
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Ontwikkeling van het jonge kind
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Ontwikkeling van het jonge kind
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Psychologie van het leren
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie 16september
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module

Sheets: Kamer: ML

Vandaag  Inhoud module  Bespreken H1 en 2

Inhoud Module  Week 1 t/m 9 hoor- en werkcolleges  Week 10 schriftelijke toets MC en OV

Toetsing  Schriftelijk tentamen, mc en open vragen over het boek en de collegestof Toekenning van cijfer en studiepunten:  Min. 5,5 voor de toets

6 ontwikkelingsgebieden  Zintuigelijk en motorisch  Cognitief  Persoonlijkheid  Moreel  Creatief  Sociaal emotioneel

H1 De ontwikkeling van kinderen Ontwikkeling Geleidelijke verandering in een bepaalde, vaak gunstige richting. Ontwikkelingspsychologie Vooral belangstelling voor de algemene factoren die het proces van verandering van de persoonlijkheid in de loop van de tijd beïnvloeden. De wetenschap die het gedrag bestudeert van de mens in de verschillende ontwikkelingsfases

Wat zet de ontwikkeling in gang?  Nature vs nurture  Aanleg vs ervaring.  Aangeboren vs aangeleerd

Wat zet de ontwikkeling in gang? Maturisten De ontwikkeling is geheel voorgeprogrammeerd en komt door rijping van de zenuwcellen tot ontplooiing. ‘Alles gaat vanzelf, alles in nature’ Behavioristen Kinderlijke ontwikkeling drijft op ervaring en leerprocessen. ‘Alles is aangeleerd, alles in nurture’

 Interactiemodel  Evocatieve wisselwerking  Niet alleen omgeving lokt uit, kind door gedrag lokt omgeving uit  Actieve wisselwerking  Wil omgeving invloed hebben dan moet het het kind aanspreken  Passieve wisselwerking  Huiselijk milieu bepaalt de ontwikkeling, zoals thuis altijd al gedaan wordt

Interactiemodel; invloed van omgeving bij ontwikkeling van kind Evocatieve wisselwerking Omgeving lokt een bepaald soort gedrag uit van het kind. En het kind lokt door zijn gedrag een bepaald soort omgeving uit Actieve wisselwerking Kind neemt uit de omgeving alleen datgene op wat aansluit bij zijn aanleg, wat hem aanspreekt. Passieve wisselwerking De omgeving die ouders creëren past bij het kind, omdat hij genetisch op hen lijkt.

Nature/nurture  Wat in de ontwikkeling van het jonge kind is aangeboren?  Wat is er aangeleerd?  Wat is het verschil tussen aanleg en erfelijkheid?

Twee begrippen in fasetheorieën Kritieke periode Als in een bepaalde rijpingsfase een bepaalde ervaring mist is er onherroepelijk schade. Gevoelige periode In een bepaalde rijpingsfase is een bepaalde ervaring optimaal, maar kan later ook nog. - kritiek of gevoelig??

Groep en individu Bij het lezen van het boek zal je vaak denken ‘maar bij mij/mijn broer/mijn vriendin/mijn nichtje/iemand anders die ik ken, is dat helemaal niet zo’  Theorieën worden gevormd door resultaten van onderzoeken bij hele grote groepen mensen.  Een steekproef is representatief voor de gehele groep.  Afwijkingen kunnen voorkomen; kijk uit voor example bias.

H2 moeders, baby’s en vaders Hedendaagse psychologie focust zich voornamelijk op de interactie tussen baby, moeder EN vader

Pasgeboren baby’s ntwembryo01  Zwangerschap 40 weken  <33 weken prematuur  Te licht; dysmatuur  Jongen of meisje?  Temperament; aanleg  Mooi=lief

Oxytocine Hormoon dat moeders aanmaken zorgt voor:  Geluksgevoel  ‘moedergevoel’- meer ongerust/intuitie  Emotionele binding  Borstvoeding

Inbreng van de moeder Belangrijke invloeden van de moeder:  Karaktereigenschappen - baby- of self centered  Jeugdervaring  Leeftijd  Sociale situatie  Dromen en wensen

Inbreng van de vader  Vooral emotionele steun  Meeleven tijdens zwangerschap  Keizersnede en vroeggeboorte maken dat vader meer meezorgt  Leeftijd en carrière spelen mee  Zijn even gevoelig voor signalen  Zijn springeriger en prikkelen hun baby’s meer tot activiteit

Rol van omgevingsfactoren  Maatschappelijke factoren  Werksituatie  Stressvolle ervaringen -vermindert zorg - beïnvloedt lichamelijke toestand kind  Middelengebruik

Belangrijke begrippen Algemeen en motorische ontwikkeling  Nature/nurture/interactie  Kritieke/gevoelige perioden  Inbreng moeder/vader/kind/omgeving

Volgende week  College over de zintuiglijke en motorische ontwikkeling (h3 en 4)