Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Realisatie kindcentrum
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
WELKOM.
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
PRL les 2.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Pedagogische theorieën
Kijken naar Kinderen Week 4
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Pemprl.
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Pedagogische theorieën
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Kerntaak 5 Professionaliseren Noëlani Charmaine Yosra Elizabeth Mabel
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Starr methode.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Kijken naar Kinderen Week 4
Competentie gebieden Kerntaak 1.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Kijken naar Kinderen Week 5
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
SMART-leerdoelen. Competentiegebied 1: Ik wil na zes weken de zes VVE methodieken kunnen toepassen bij het opvoeden van jonge kinderen. S: het kennen.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Welkom in groep 2!.
Informatieavond groep 2/3
Johan van de Watering en Gerard Kusters
bij kwaliteit en outcome
Visieontwikkeling Les
Commissie voor vrijwilligerswerk
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind Competentiegebied 3

Taken als pedagogisch educatief medewerker Draagt zorg voor een rijke, uitdagende speel/leeromgeving Zorgt voor dagelijkse afstemming en overleg tussen de pedagogisch medewerkers m.b.t. de gehanteerde pedagogische visie /VVE methode Bijdrage leveren aan de uitvoering van het pedagogisch beleid / VVE-methode van de organisatie

Zorgt er voor dat de omgeving gestructureerd is ingericht, kinderen uitdaging biedt en regelmatig wordt vernieuwd Thema tafels: activiteiten zoals boekjes, spelletjes, knutselen, decoratie, eigen mee gebrachte spullen Inrichting van lokaal: georganiseerde hoeken, kring staat bv centraal Uitdagende materialen staan op ooghoogte: thema tafel, boekenkasten, spelletjeskast Regelmatig controleren op compleetheid en materialen nakijken of het nog bruikbaar is Diverse ontwikkelingsgebieden: instrumenten meenemen of maken, zingen, cd beluisteren en bewegen

Adviseert / coacht collega’s in het vormgeven aan een uitdagende, gestructureerde speel/ leeromgeving Hoeken aanpassen De kring verdelen: jong/oud, door elkaar, bij elkaar Het bespreekbaar maken van aandachtspunten Het voorstellen van externe activiteiten: Theater, park, kinderboerderij, speeltuin, de buurt en supermarkt

Draagt zorg voor teamoverleg en dagelijkse afstemming tussen de medewerkers volgens de gehanteerde pedagogische visie/VVE-methode van de organisatie. Bijwonen studiedagen Organiseren van teamoverleg Het inbrengen van nieuwe ideeën: observatie methode, activiteiten VVE programma Ontwikkelingen VVE bijhouden en terug koppelen

Kent de bestaande observatiemethoden mede zoals gebruikt in VVE-programma’s Inlezen van het VVE programma In gesprek met collega’s over het programma Ingevuld observatie schema/formulier bespreken met collega Observatie schema/formulier toepassen

Past op systematische wijze observatiemethoden toe voor het monitoren en analyseren van de ontwikkeling van kinderen Ingevuld observatie schema/formulier bespreken met collega Observatie schema/formulier toepassen Bespreken met collega’s hoe monitoren en analyseren worden uitgevoerd Kennis opdoen van ontwikkelingsgebieden van 0-6 jaar