Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind Competentiegebied 3
Taken als pedagogisch educatief medewerker Draagt zorg voor een rijke, uitdagende speel/leeromgeving Zorgt voor dagelijkse afstemming en overleg tussen de pedagogisch medewerkers m.b.t. de gehanteerde pedagogische visie /VVE methode Bijdrage leveren aan de uitvoering van het pedagogisch beleid / VVE-methode van de organisatie
Zorgt er voor dat de omgeving gestructureerd is ingericht, kinderen uitdaging biedt en regelmatig wordt vernieuwd Thema tafels: activiteiten zoals boekjes, spelletjes, knutselen, decoratie, eigen mee gebrachte spullen Inrichting van lokaal: georganiseerde hoeken, kring staat bv centraal Uitdagende materialen staan op ooghoogte: thema tafel, boekenkasten, spelletjeskast Regelmatig controleren op compleetheid en materialen nakijken of het nog bruikbaar is Diverse ontwikkelingsgebieden: instrumenten meenemen of maken, zingen, cd beluisteren en bewegen
Adviseert / coacht collega’s in het vormgeven aan een uitdagende, gestructureerde speel/ leeromgeving Hoeken aanpassen De kring verdelen: jong/oud, door elkaar, bij elkaar Het bespreekbaar maken van aandachtspunten Het voorstellen van externe activiteiten: Theater, park, kinderboerderij, speeltuin, de buurt en supermarkt
Draagt zorg voor teamoverleg en dagelijkse afstemming tussen de medewerkers volgens de gehanteerde pedagogische visie/VVE-methode van de organisatie. Bijwonen studiedagen Organiseren van teamoverleg Het inbrengen van nieuwe ideeën: observatie methode, activiteiten VVE programma Ontwikkelingen VVE bijhouden en terug koppelen
Kent de bestaande observatiemethoden mede zoals gebruikt in VVE-programma’s Inlezen van het VVE programma In gesprek met collega’s over het programma Ingevuld observatie schema/formulier bespreken met collega Observatie schema/formulier toepassen
Past op systematische wijze observatiemethoden toe voor het monitoren en analyseren van de ontwikkeling van kinderen Ingevuld observatie schema/formulier bespreken met collega Observatie schema/formulier toepassen Bespreken met collega’s hoe monitoren en analyseren worden uitgevoerd Kennis opdoen van ontwikkelingsgebieden van 0-6 jaar