DO IT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Advertisements

Visie, missie en kernwaarden
Het geheugen is goud waard!
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Werken met onbewuste delen
Denk aan het buddy-systeem: twee hebben meer plezier dan één...
Workshop creatief brainstormen
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
PRESENTATIES. PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Medmec 1 herfst Les 3.
Deltion College Engels A1 Luisteren[Edu/001] thema: One hundred and Eighty!!!! Can I have your phone number??? can-do : kan getallen verstaan.
Persoonlijke voornaamwoorden
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
THE FOLLOWING IS A CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM. U zal er wellicht niets van geloven, maar toch…! Lees dit alles een keer, misschien kan u er nog iets.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Hoorcollege 4 Emotie en Stress
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Capturing Kids’ hearts
Sheets: Kamer: ML
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Waar is de zevende dwerg?
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
Psychologie van het leren
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Psychologie Sociale leertheorie
Bepaal jouw SuperPowers!
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Train your brain.
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
De taaltaak
Psychologie van het leren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Wat is maatschappijleer?
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Communiceren met knipperen
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Who/which voornaamwoorden
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

DO IT

Hoorcollege 3 Geheugen en denken CMV Psychologie Hoorcollege 3 Geheugen en denken

E-mail: i.s.nojoredjo@hro.nl Sheets: www.med.hro.nl/nojis Kamer: ML. 2.304

Vandaag Vragen over H3 en H9? H4 Geheugen H5 Denken

Vragen? Leren Sociale psychologie; wat vonden jullie van de experimenten?

Geheugen

Langetermijn geheugen Geschatte capaciteit tussen de 1 en 10 terabytes (1024-10240 GB) ‘Universum’

Werkgeheugen Probeer onderstaande getallen te onthouden

Werkgeheugen Probeer onderstaande getallen te onthouden 0100111001000101010100100100010000100001 antwoord

werkgeheugen KTM 7 +/- 2 items onthouden !CH-UN-KEN!

Andere Mnemonieken Methode van loci Linking Kapstokwoorden

Langetermijngeheugen Procedureel bv. fietsen Declaratief Episodisch (Gebeurtenissen, persoonlijke ervaringen) Semantisch (taal, feiten, algemene kennis)

Fotografisch geheugen: eidetisch

Fotografisch geheugen: eidetisch

Herinneringen Impliciete herinneringen; onbewust Expliciete herinneringen; bewust Impliciete herinneringen terughalen; priming Expliciete herinneringen terughalen; ophalen en herkennen

De 7 zondes van het geheugen Vluchtigheid; vervagen Verstrooidheid; verslappen van aandacht Blokkades; ‘muur’ Foutieve attributie; verkeerde koppeling Suggestibiliteit; vervorming Bias; gekleurd Persistentie; opdringerig

Vluchtigheid Vergeetcurve Ideaal leerschema 45 min studeren Ebbinghaus Ideaal leerschema 45 min studeren Herhalen na 10 minuten 5 min Herhalen na een dag 5 min Herhalen na een week 3 min Herhalen na een maand 3 min Herhalen na 6 maanden 3 min Niet alles blijft eeuwig in het lange termijn geheugen opgeslagen. Soms zijn dingen tijdelijk even weg. Bijvoorbeeld, je vergeet een verjaardag. Soms raakt opgeslagen informatie helemaal zoek. Ebbinghaus ontwikkelde een vergeetcurve. De meeste stof wordt het snelst vergeten, maar daarna blijft het redelijk ophetzelfde niveau Ideaal leerschema: 20 minuten totaal tijd.

Verstrooidheid; selectief geheugen Let je goed op? Kan jij goed tellen? tellen whodunnit gefocused

Geheugen 1 Luister goed naar de woorden die ik opnoem

Geheugen 2 Luister goed naar de woorden die ik opnoem

Geheugen 3 Luister goed naar de woorden die ik opnoem

Suggestibiliteit! (en foutieve attributie)

Denken Denken is het cognitieve proces dat betrokken is bij het vormen van een nieuwe mentale voorstelling door de beschikbare informatie te manipuleren. We maken gebruik van concepten, schema’s, scripts. Concept: mentale representaties van categorieën van items of ideeën, gebaseerd op ervaring. Bv. Stoel heeft poten, rugleuning etc. Schema: een bepaalde hoeveelheid kennis, oftewel een algemeen conceptueel raamwerk dat verwachtingen genereert voer thema’s, gebeurtenissen, voorwerpen, mensen etc. bv de hogeschool Script: cluster informatie over reeksen van gebeurtenissen en handelingen die je verwacht in een specifieke situatie. Bv. Uiteten gaan

Problemen oplossen Algoritmen (stap-voor-stap, elke keer dezelfde manier, formules) Heuristieken (short-cuts, schatting, geen garantie) Terugwerken Zoek naar analogieën Deel een probleem op in kleinere delen Verzin een algoritme en een heuristiek voor het koken van groentesoep Algortimen zijn formules of procedures om speciale problemen op te lossen. Heuristieken zijn eenvoudige vuistregels om verschillende problemen aan te pakken. Terugwerken: begin bij het einde en werk andersom Analogieen: zoek een overeenkomst tussen het oude en nieuwe probleem, om oude ‘goede’ strategieen opnieuw toe te passen Opdelen: kleine deeltjes 1 voor 1 oplossen en niet verzuipen door het hoofdprobleem.

Out of the box; loslaten van mental sets en beperkingen Je staat aan de rand van een klif die 400 meter breed en 1 km diep is. Je moet aan de andere kant van de klif zien te komen. Springen haal je niet en naar beneden klimmen lukt ook niet. Je hebt beschikking tot 2 paperclips, onbeperkt touw, een luciferdoosje met 1 lucifer en een zakmes. Er zijn geen mensen in de omgeving. Er is wel een boom met een tak en nog 2 blaadjes eraan. Één van de blaadjes is bruin. Hoe kom je aan de andere kant??

Out of the box; loslaten van mental sets en beperkingen Je kan een man met een houten been niet fotograferen. Waarom niet?

Out of the box; loslaten van mental sets en beperkingen I turn polar bears white Ik maak ijsberen wit And I will make you cry. Ik maak jou aan het huilen I make guys have to pee Ik laat mannen plassen And girls comb their hair. En meisjes hun haren kammen I make celebrities look stupid Ik maak celebs gek And normal people look like celebrities. En laat normale mensen schijnen I turn pancakes brown Pannekoeken maak ik bruin And make your champagne bubble. En champagne laat ik bruisen If you sqeeze me, I'll pop. Als je in me knijpt dan knap ik If you look at me, you'll pop. Als je naar me kijkt dan knijp JIJ ‘m Can you give me an answer?Kan jij een antwoord geven? 85% van de peuters kon een antwoord geven En maar 3% van de Harvard-studenten

Moeilijkheden bij oordelen en beslissen (foutieve heuristieken) Confirmation bias – letten op info die je overtuiging bevestigd, alle andere info negeren Hindsight bias – ‘ik had het kunnen weten’ Anchoring bias – eerste info telt het zwaarst Representativeness bias – één voorbeeld is representatief voor de hele groep Availability bias – hoe meer voorbeelden je kan verzinnen, hoe groter de schatting Confirmation bias is de neiging die we van nature hebben om onze verwachtingen op een dusdanige manier te toetsen dat ze worden bevestigd. Dus als we een hypothese (veronderstelling) over iets hebben, zijn we vooral geneigd om te kijken naar de feiten die onze mening bevestigd. Bv. Je vraagt aan een vriendin wat ze van je schoenen vind, maar je vraagt het niet aan een vriendin die die rare smaak heeft. Hindsight bias: dat heb ik altijd al geweten. Achteraf! Bv. Ik wist wel dat het krisis zou worden, je kon er op wachten! Anchoring bias: je maakt gebruik van een heuristiek waarbij je denken verankert aan de eerste informatie. Bv. Als het begin van het boek saai is, is het hele boek saai. Representativeness bias: een foutieve heuristiek die optreedt als men ervan uitgaat dat een persoon of gebeurtenis die tot een bepaalde categorie behoort, ook alle eigenschappen zou bezitten. Bv. Alle motorrijders zijn asocialen. Availability bias: een foutieve inschatting op basis wat beschikbaar is, voor de handliggend. Bv. Roken kan geen kwaad, want mijn opa is er 95 jaar mee geworden.

Filmpje ooggetuigenverklaring ik zie, ik zie...

Volgende keer Ruimte om vragen te stellen over H4 en H5 H6 Emotie en motivatie H7 Stress, gezondheid, welzijn http://zap.psy.utwente.nl/zaps/Hoofdgebied/hoofdgebied.jsp

discovering psychology http://www.learner.org/series/discoveringpsychology/index.html