Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taghon Geert 2011.
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Hogescholen in Dialoog
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Motivational Interviewing
Motiverende Gespreksvoering
Motiverende Gespreksvoering
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Adviesgesprekken Hanny van Heusden Marcel Doornbosch 2010.
Een haperend geheugen.
Emotie en gedrag SlowChangeMgt.nl.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
Weerstand kan je opvatten als feedback
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Mvg les 4.
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
motiverende gespreksvoering
Omgaan met de gevolgen van trombose
Motiverende gespreksvoering
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Eigen voortgang  Regisseurs  Focus.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Communicatie les 1 kwartaal 4
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Motiverende gespreksvoering
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Hoofdstuk 4 Elektriciteit. Weerstand van een draad weerstand in een draad.
Motiveren: de ins en outs!
Lio-praktijkonderzoek
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Waardigheid van Afhankelijkheid. ‘Samen redzaam’
BB - Theorie Donderdag 10 november.
© UNIEK IN DE KLAS.
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Getalbeelden oefenen en herkennen
Karin Verschoor & Jeannette Verhoeven
Loskomen van taal Defusie.
E-learning, E-health & Domotica
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Gesprekstechnieken Les 4.
Communicatie 7e les.
Gesprekstechnieken Les 6.
Op welke laag werk je?.
Getalbeelden oefenen en herkennen
Actieve Verbinding Netwerkmoment 26 februari 2019
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo

Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale oefengesprekken?  Voorbespreking toetsgesprekken  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale oefengesprekken?  Voorbespreking toetsgesprekken

Bezwaartaal  Houden zoals het is  Geprobeerd maar mislukt  Vaardigheden en sterktes gebonden aan bepaalde situatie  Weinig hoop op verbetering  Houden zoals het is  Geprobeerd maar mislukt  Vaardigheden en sterktes gebonden aan bepaalde situatie  Weinig hoop op verbetering

Omgaan met bezwaartaal  Verkennen; bezwaar niet omzeilen, negeren of bagatelliseren  Erkennen; veranderen is zwaar en moeilijk en zal nadelen hebben  Balans herstellen en verandertaal uitlokken; wat is de positieve kant van veranderen?  Hoe? Blz 119  Verkennen; bezwaar niet omzeilen, negeren of bagatelliseren  Erkennen; veranderen is zwaar en moeilijk en zal nadelen hebben  Balans herstellen en verandertaal uitlokken; wat is de positieve kant van veranderen?  Hoe? Blz 119

Weerstand  Verschil bezwaar en weerstand: Weerstand is NIET willen veranderen. Bezwaar is WEL willen maar niet kunnen  Weerstand heeft meer met de relatie tussen de professional te maken dan met de inhoudelijke doelen  Client heeft het gevoel dat de prof hem niet begrijpt/erkent/ziet/aan het drammen is  Verschil bezwaar en weerstand: Weerstand is NIET willen veranderen. Bezwaar is WEL willen maar niet kunnen  Weerstand heeft meer met de relatie tussen de professional te maken dan met de inhoudelijke doelen  Client heeft het gevoel dat de prof hem niet begrijpt/erkent/ziet/aan het drammen is

Weerstand herkennen  Tegenspreken  Onderbreken/overnemen  Van onderwerp veranderen  Schijnbaar meewerken  Zwijgen  Tegenspreken  Onderbreken/overnemen  Van onderwerp veranderen  Schijnbaar meewerken  Zwijgen

Omgaan met weerstand  Reflectief luisteren  Bij opgedrongen/afgedwongen doelen heel duidelijk: uitleggen waarom, erkennen, keuze bieden binnen beperking, directieve taal vermijden, externe druk vermijden/niet benadrukken (blz 129)  Geen positie kiezen  Hard op inhoud, zacht op relatie  Agressie: emotie dempen of time-out  Reflectief luisteren  Bij opgedrongen/afgedwongen doelen heel duidelijk: uitleggen waarom, erkennen, keuze bieden binnen beperking, directieve taal vermijden, externe druk vermijden/niet benadrukken (blz 129)  Geen positie kiezen  Hard op inhoud, zacht op relatie  Agressie: emotie dempen of time-out

Plannen  Als de in de besluit/actiefase zit dan kan je gaan plannen  Als het WILLEN duidelijk is, kan je werken aan het KUNNEN  Als de in de besluit/actiefase zit dan kan je gaan plannen  Als het WILLEN duidelijk is, kan je werken aan het KUNNEN

Regisseurs

Toetsgesprek oefenen  Vrijwilligers?