Ouderbetrokkenheid Bijeenkomst 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Sociale media als taalvaardigheidstool
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
John Vaupell Justin van der Steen
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Rolpatronen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Artikel over transactionele analyse
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
de psychologie van de intermenselijke verhoudingen
Syncope hulpverlening.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Het herkennen van ego-toestanden
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Presentatie Bijeenkomst 3
Effectief communiceren
OGW op de Firtel.
Opvoeden.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Kwaliteit van de hulpverlening
Programma week 2 Onderwerp Voorbereiding Lezen Maken/ doen
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Groepsdynamica.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Groepsdynamica.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Transactionele analyse
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opdrachten en eindopdracht
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Omgaan met verschillen
Artikel over transactionele analyse
Transcript van de presentatie:

Ouderbetrokkenheid Bijeenkomst 4

Vorige bijeenkomst Groepsopdracht; in groepen bespreken welke manieren van ouderbetrokkenheid in literatuur staat aangegeven Presentatie voor de klas; korte toelichting over de manieren van ouderbetrokkenheid. Per interventie/ manier stil staan bij voor- en nadelen van deze manieren: klassikaal bespreken met elkaar. Praktijkprobleem op praktijkplek helder? Opdracht 1: in tweetallen overleggen/ vergelijken. Aanvullen opdracht 1 klassikaal. Afsluiten bijeenkomst.

Agenda Bespreken opdracht 1 Schema verheldering ouderbeleid, ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid thuis. Schema invloed op ontwikkelings- en opvoedingskansen kind. Schema Model partnerschap Manieren van leertijdverlenging bespreken Materiaal klassikaal bekijken. Afsluiten

Opdracht 1 bespreken Uitkomsten opdracht 1 bespreken. Stilstaan bij verhoudingen leidster- ouder Leidster  ouder Ouder boven Leidster Leidster boven ouder Verhoudingen leidster-ouder: in welke situaties gelijkwaardig? In welke situaties de ouder boven de leidster? En in welke situatie leidster boven de ouder?

Diversiteit Laag en hoog opgeleide ouders... Vaders en moeders... Welk verschil merk je in het contact? Wat vind je lastig? Hoe zou je dat makkelijker kunnen maken?

Communicatie met ouders We kunnen niet ‘niet’ communiceren Open en transparant Gelijkwaardig in de relatie (ook al zijn de rollen verschillend)

Transactionele analyse en EGO- model: Ego- toestanden Ego- toestand: de interne emotionele toestand waar een individu zich op een bepaald moment bevindt Drie basistoestanden: Ouder Volwassenen Kind

Voorbeeld van gesprek tussen collega’s: Volwassenen ► Volwassenen A: “Heb je goed geslapen?” B: “Nee, niet zo erg” A: “Hoe komt dat?” B: “Ik was vroeg wakker en kon niet meer in slaap komen”

Voorbeelden Ego toestanden Ouder Kritische ouder Voedende ouder Positief: Positief: Beschermend, voor het welzijn Heb je hulp nodig? van de ander “Laat me dat dan even weten” Arts: stop toch met roken, het is zo slecht voor u” Negatief: Negatief: Reageert vaak vanuit macht “Hé, daar help ik je wel even mee” “Ga naar bed” “Dat is stout”

Voorbeelden Ego toestanden Kind Aangepast kind Vrij kind Positief: Positief: Je houdt je aan de bestaande Spontaan reageren, regels Authentieke vrolijkheid en Goed luisteren speelsheid Doen wat je gezegd wordt Geen discussie met meedoen Negatief: Negatief: Pruilen Spontaan reageren Authentiek verdriet en boosheid

Voorbeelden Ego toestanden De volwassen ego- toestand is niet verder te splitsen. Als volwassene: * handel je vanuit de informatie die je hier en nu ontvangt * verwerk je de informatie logisch en dit leidt tot transparant en respectvol gedrag. * ben je helder te volgen voor anderen We noemen de volwassen ego- toestand ook wel de functionele volwassene

Transacties Een andere nuance in een woord of een toon, of een andere formulering kan wonderen doen in de bereidheid van de ander om in te gaan op de vraag, of om de feedback te accepteren. Een transactie is de kleinste eenheid van communicatie (een actie/ prikkel en een reactie) woorden - hoe heb je geslapen? (actie/ prikkel) een blik - helaas niet zo goed (reactie) Een gesprek kan je beschouwen als een reeks van transacties tussen de ego- toestanden van de betrokken personen.

Transacties Parallelle of complementaire transactie Dit is de transactie waarbij de communicatie doorloopt en niet onderbroken wordt Kruistransactie De ouder reageert bijv. niet conform het verwachtingspatroon. Dit kan zowel positief als negatief zijn. De pijlen lopen niet parallel, maar kruizen elkaar

Kruistransactie Bij een positieve kruistransactie zal de ouder ondersteunend reageren. “ik hoor dat je de instructies voor zijn medicijnen niet helemaal hebt begrepen, tot waar begreep je het wel?” Bij een negatieve kruistransactie is er sprake van een onderbreking van het contact dat verwacht werd en er treedt een zekere verwarring op. Als dit proces zich doorzet komt het tot een woordenwisseling tussen de ouder en de PEM’er en volgt er een reeks transacties die vaak een negatief patroon van Ouder – Kind hebben “Heb je het nou nog niet begrepen? Ik heb je toch al eerder uitgelegd hoe het moet?”

Transacties met bijbedoelingen Transactie met bijbedoelingen is de derde vorm van transacties. Het is de communicatievorm waarbij een verborgen niveau speelt. Vaak vindt de reactie op dat psychologische niveau helemaal niet bewust plaats. Maar het effect is wel dat de reactie die er volgt geen reactie is op wat er op sociaal niveau is gezegd, maar wat er op psychologisch niveau is bedoeld. 60 – 90 % van onze communicatie wordt bepaald door non-verbale boodschappen (vaak onbewust en verborgen) Denk o.a. aan uitdrukking op het gezicht, van De ogen, door lichaamshouding en door gebaren Dit zijn de ‘geheime’ boodschappen op Psychologisch niveau

Schema Ouderbeleid, ouderparticipatie, ouderbetrokkenheid thuis: Schema Blz. 5: Ouderparticipatie Ouders als klant Ouders als belanghebbende Ouders als vrijwilliger Ouders als opvoeder Ouderbetrokken- heid Thuis

Schema Invloed op ontwikkelings- en opleidingskansen kind: Sociaal economisch Beleid Gezinsbeleid Opvoed- en opgroeisteun Gezinsstructurele kenmerken: Gezinsculturele kenmerken / Vaders en moeders Opvoeden / Ontw. en opv. van het kind. Stress Armoede Werkloosheid Desintegratie Eenoudergezin Isolement Cultuurparticipatie *Welbevinden ouders Taalbeheersing * Opleiding Leesgedrag * Ouderlijke cognities Hobby’s * Psychische gezondheid Gezamenlijke activiteiten * Lichamelijke gezondheid * Sociale steun Opv. Competenties * Zelfbeeld Opv. Stijl * Zelfvertrouwen Opv. Gedrag * Motivatie Ouder-kind relatie * Cognitieve competentie Ouder- kindinteractie

Schema Model partnerschap Bekijk in 2-tallen het schema op blz. 18 Uitleg aan klas over schema model partnerschap. Aanvulling vanuit literatuur.

Manieren leertijdverlenging: Klassikaal bespreken manieren leertijdverlenging: op flipover Aanvullen vanuit de literatuur en methodieken bundel taal ondersteunend gedrag van ouders. Materiaal bekijken! Materiaal van Monique, peuter en co. (docentenkamer)

Volgende bijeenkomst: Zie voorbereiding in planning SHL: lezen, samenvatting en opdracht!