Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De roos van Leary.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
 Een uitvoerder is ongeveer de baas als er iets gebouwd moet worden. Hij/zij regelt de plannen en zorgt voor alle benodigheden. De uitvoerder werkt.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Persoonlijke effectiviteit Dag 2
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Communiceren met Marloes
Gemaakt door: Ans Sarianamual Bewerkt door: Lotte Muilwijk
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Deze les: Korte terugblik Doel van de les Roos van Leary Doe de test!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Groepsdynamica.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Groepsdynamica wc 5
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Groepsdynamica.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Thema Roos van Leary in de klas
Er samen voor staan: Samenwerken in de driehoek
Observeren Les 3.
Zorgvragers met probleemgedrag
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De Roos van Leary.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Communicatie 7e les.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Communicatie 3e les.
S/k/l interviewen.
Maatschappelijke zorg 2
Communicatie 6e les.
Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Communicatie 4e les.
Burgerschap Samenwerkend leren
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Communicatie 3e les.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Omgaan agressieve klanten
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4 HarDo@hr.nl

Vandaag Filmopdracht subgroep( en ) Vorige week Theorie: Roos van Leary Verwerkingsopdracht Theorie Johari venster Filmfragment + opdracht Effectiviteit van het communiceren in een groep TOETS

De Roos van Leary Betrekkingsniveau: Hoe verloopt het contact Zelfomschrijving Omschrijving van de ander Relatiedefinitie Dynamisch model waarbij je kan zien hoe de communicatie verloopt. Beïnvloeden en beïnvloed worden Beïnvloeden en beïnvloed worden  wederzijdse beïnvloeding

De Roos van Leary

Roos van Leary Mate waarin de betrokkenen invloed op elkaar uitoefenen Veel invloed = boven gedrag Weinig invloed = onder gedrag Mate waarin de betrokkenen met elkaar omgaan samen = naast gedrag Tegen elkaar = tegenover gedrag

3 patronen: Boven-gedrag roept onder-gedrag op Tegenover-gedrag roept tegenover-gedrag op Naast-gedrag roept naast-gedrag op

Filmfragment Welke rollen zie je terug in de verschillende fragmentjes? Zie je wisselingen in de rollen? Welk gedrag beïnvloed het andere gedrag? voorbeelden expeditie robinson http://www.youtube.com/watch?v=a05MARzKVl4&feature=related vanaf 2.40 – 7.30 of eind http://www.youtube.com/watch?v=eGh69saH4lM&feature=related (1.03 – einde)

Vraag 1 Klaas is tijdens de vergadering vaak negatief aanwezig. Hij stelt veel kritische vragen aan zijn groepsgenoten, maar komt zelf niet vaak met een goede oplossing. Andere groepsleden vinden hem vaak negatief. Welk positie neemt Klaas in binnen de roos van Leary? Agressief gedrag Opstandig gedrag Competitief gedrag Leidend gedrag als optie om te kijken of ze het snappen antwoord B: geen oplossing, negatief aanwezig, kritisch, niet aanvallend

Vraag 2 Marianne werkt in een team dat erg druk is, er zijn veel collega’s met een duidelijke mening die graag de leiding willen nemen. Marianne vindt dit soms prettig, maar soms irriteert zij zich aan het gedrag van haar collega’s. Vooral als Pieter zo hoog van de toren gaat blazen en de regie op zich neemt. Marianne heeft dan geen zin meer in de vergadering. Welke verschuiving m.b.t. Roos van Leary zie je bij Marianne en Pieter? marianne: meewerkend naar teruggetrokken als Peter competetief wordt.

Verwerkingsopdracht casus: Je bent op stage en een cliënt is heel onzeker. Je wilt dat hij wat meer initiatief neemt.

ennnn.. next!

Het Johari venster Gedragsgebieden bekend aan onbekend aan mezelf mezelf Bekend aan anderen Vrije ruimte (A) Blinde vlek (C) Onbekend aan Prive persoon (B) Onbekend (D) anderen

Johari venster

Verschuiving binnen Johari venster maak je eigen johari window – bedenk hoe je verschuivingen kan toebrengen in je groepje.

Maak je eigen Johari venster

Filmfragment Wat valt je op in het fragment? Maak een analyse van begin en einde fragment: Vrije ruimte Blinde vlek Prive persoon Onbekend Challenge day 0 tot 5.40, of 27 tot 35 http://player.omroep.nl/?aflID=11009069 0.00-5.40 intro 27.00 – 35.00 (of tot einde) 41.00 – 48.00 (einde)

Toets Spannend!!!

Voor volgende week… Tot volgende week!!! Presentatie volgende groep. Voor de literatuur van volgende week: zie SHL Tot volgende week!!!