1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Global Consultancy, Research & Design
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
TU Delft Open & Online Education
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Welkom Challenge the future Delft University of Technology 1.
Michel Visser Founder EesySoft
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Voortgangsgesprek fase 1
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Onderwijs? Als je weet wie je bent, kun je worden wie je wil zijn.
Sun Proprietary/Confidential: Internal Use Only Welkom bij de OSUM Community Michallis Pashidis Student Bachelor Informatica OU.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Spaans leren met de taalscholen in Barcelona Source: taalscholen-in-barcelona/
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Programma voorlichting 13 december 2016
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Big Data.
Big Data.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015

2 STELLINGEN (EENS/ONEENS/ONBESLIST) Online onderwijs … Is DE manier om leerlingen meer op maat onderwijs aan te bieden Is een welkome aanvulling op het chemie vo-curriculum Biedt GEEN toegevoegde waarde binnen chemie vo Helpt leerlingen bij de besluitvorming over een toekomstige studie Leidt tot herdefiniëring van het klassikale onderwijs Geeft docenten een andere rol

3 DEZE MASTERCLASS 1.Uw ervaringen met online onderwijs 2.Waarom kiest TU Delft voor online onderwijs 3.MOOC als voorbeeld van online onderwijs 1.Wat is een MOOC? 2.Toegevoegde waarde 3.Voorbeelden chemie 4.Wat heeft u aan online onderwijs

4 1. UW ERVARINGEN Wie gebruikt of verwijst leerlingen naar digitaal lesmateriaal? Wie gebruikt Kahoot (of andere online quizzen)? Wie gebruikt digitale lesomgevingen? Waarom? Wat draagt digitaal bij? Beter onderwijs Meer afwisseling Meer quality time met leerlingen …?

2. Motieven TU Delft

6 VISIE TU DELFT “de wereld onderwijzen & kwaliteit online & campus-onderwijs verbeteren”

7 de wereld onderwijzen & online & campus-onderwijs verbeteren Hoge kwaliteit open en online onderwijs bieden Inkomsten genereren Omvattende portfolio bieden Uitmuntende onderwijservaringen bieden Onderwijs verbeteren Beter campusonderwijs Onderzoek online onderwijs Onderwijs innoveren Beter online onderwijs ‘Meer universiteit’ Talent aantrekken Reputatie en zichtbaarheid Nieuwe netwerken onderzoek en onderwijs

2. Producten

9 Blended Education OpenCourseWare ONLINE PRODUCTEN MOOCs ProfEds Online Cursussen Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Gratis Alleen aangemelde studenten, wereldwijd Bachelor niveau Certificaat van succesvolle deelname Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Gratis Alleen aangemelde studenten, wereldwijd Bachelor niveau Certificaat van succesvolle deelname Lesmaterialen Gratis Zeer groot publiek Bachelor & Master niveau Geen interactie met docent Geen geaccrediteerd Certificaat Lesmaterialen Gratis Zeer groot publiek Bachelor & Master niveau Geen interactie met docent Geen geaccrediteerd Certificaat Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Betaalde deelname Alleen aangemelde studenten, beperkt # Volwaardige Master graad Geaccrediteerd Cursus Certificaat Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Betaalde deelname Alleen aangemelde studenten, beperkt # Volwaardige Master graad Geaccrediteerd Cursus Certificaat Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Betaalde deelname Alleen aangemelde studenten, beperkt # Cursus certificaat Continue Educatioe Units Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Betaalde deelname Alleen aangemelde studenten, beperkt # Cursus certificaat Continue Educatioe Units

10 WAT IS EEN MOOC Online cursus Gratis Allerlei soorten onderwerpen, alfa / beta / gamma Niveau: eind vwo / bachelor 4-10 weken Bij voldoende: certificaat / ID geverifieerd

11 WAT IS EEN MOOC - WERELDWIJD

12 WAT IS EEN MOOC - LEEFTIJD

13 WAT IS EEN MOOC - STRUCTUUR Week 1Week 2Week 3Week 4 Up to 10 weeks Week X Lesblok 1 Lesblok 2 Lesblok 3 videoquiztextquizdiscuss

14 WAT IS EEN MOOC - VIDEO

15 WAT IS EEN MOOC - OPDRACHTEN

16 WAT IS EEN MOOC - ANIMATIE

17 WAT IS EEN MOOC – DISCUSSION FORUM

18 WAT IS EEN MOOC - CERTIFICAAT

DelftX MOOCs

20 MOOC AANBIEDERS Coursera (>1.400 cursussen) edX.org (> 700 cursussen, oa DelftX) En 35 anderen …. Alfa / beta / gamma topics Engels / Spaans / Arabisch / Chinees Samenwerkende universiteiten, in gehele wereld

21 VOORBEELDEN CHEMIE

22 EDX CHEMIE CURSUSSEN edX Chemistry preparing for AP 1 & 2, learning objectives Fundamental building blocks of all matter Influence of structure and arrangement of particles on chemical and physical properties of materials Reorganization of particles leads to change in matter Rates of chemical reactions and molecular collisions

23 BEDENK WEL Discipline: 5% haalt eindstreep met voldoende Lastig punten te geven (cheats) Geen fysieke docent Alles op het scherm ICT in orde (computer en internet)

3. Resultaten

25 DEELNAME

26 4. IS EEN MOOC GESCHIKT VOOR UW KLAS? Onder welke condities zou u een MOOC (of modules eruit) binnen uw onderwijs gebruiken of er naar verwijzen? Voor welke leerlingen / klassen? Met welk doel, en op welk moment? En als u geneigd bent om ‘nee’ te zeggen: waarom niet! Neem een paar minuten tijd om hierover wat op te schrijven en wissel uit met uw buurman/vrouw.

27 ONLINE-LEARNING.TUDELFT.NL twitter.com/TUDelftOnline