1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015
2 STELLINGEN (EENS/ONEENS/ONBESLIST) Online onderwijs … Is DE manier om leerlingen meer op maat onderwijs aan te bieden Is een welkome aanvulling op het chemie vo-curriculum Biedt GEEN toegevoegde waarde binnen chemie vo Helpt leerlingen bij de besluitvorming over een toekomstige studie Leidt tot herdefiniëring van het klassikale onderwijs Geeft docenten een andere rol
3 DEZE MASTERCLASS 1.Uw ervaringen met online onderwijs 2.Waarom kiest TU Delft voor online onderwijs 3.MOOC als voorbeeld van online onderwijs 1.Wat is een MOOC? 2.Toegevoegde waarde 3.Voorbeelden chemie 4.Wat heeft u aan online onderwijs
4 1. UW ERVARINGEN Wie gebruikt of verwijst leerlingen naar digitaal lesmateriaal? Wie gebruikt Kahoot (of andere online quizzen)? Wie gebruikt digitale lesomgevingen? Waarom? Wat draagt digitaal bij? Beter onderwijs Meer afwisseling Meer quality time met leerlingen …?
2. Motieven TU Delft
6 VISIE TU DELFT “de wereld onderwijzen & kwaliteit online & campus-onderwijs verbeteren”
7 de wereld onderwijzen & online & campus-onderwijs verbeteren Hoge kwaliteit open en online onderwijs bieden Inkomsten genereren Omvattende portfolio bieden Uitmuntende onderwijservaringen bieden Onderwijs verbeteren Beter campusonderwijs Onderzoek online onderwijs Onderwijs innoveren Beter online onderwijs ‘Meer universiteit’ Talent aantrekken Reputatie en zichtbaarheid Nieuwe netwerken onderzoek en onderwijs
2. Producten
9 Blended Education OpenCourseWare ONLINE PRODUCTEN MOOCs ProfEds Online Cursussen Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Gratis Alleen aangemelde studenten, wereldwijd Bachelor niveau Certificaat van succesvolle deelname Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Gratis Alleen aangemelde studenten, wereldwijd Bachelor niveau Certificaat van succesvolle deelname Lesmaterialen Gratis Zeer groot publiek Bachelor & Master niveau Geen interactie met docent Geen geaccrediteerd Certificaat Lesmaterialen Gratis Zeer groot publiek Bachelor & Master niveau Geen interactie met docent Geen geaccrediteerd Certificaat Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Betaalde deelname Alleen aangemelde studenten, beperkt # Volwaardige Master graad Geaccrediteerd Cursus Certificaat Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Betaalde deelname Alleen aangemelde studenten, beperkt # Volwaardige Master graad Geaccrediteerd Cursus Certificaat Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Betaalde deelname Alleen aangemelde studenten, beperkt # Cursus certificaat Continue Educatioe Units Onderwijsactiviteiten en lesmaterialen Betaalde deelname Alleen aangemelde studenten, beperkt # Cursus certificaat Continue Educatioe Units
10 WAT IS EEN MOOC Online cursus Gratis Allerlei soorten onderwerpen, alfa / beta / gamma Niveau: eind vwo / bachelor 4-10 weken Bij voldoende: certificaat / ID geverifieerd
11 WAT IS EEN MOOC - WERELDWIJD
12 WAT IS EEN MOOC - LEEFTIJD
13 WAT IS EEN MOOC - STRUCTUUR Week 1Week 2Week 3Week 4 Up to 10 weeks Week X Lesblok 1 Lesblok 2 Lesblok 3 videoquiztextquizdiscuss
14 WAT IS EEN MOOC - VIDEO
15 WAT IS EEN MOOC - OPDRACHTEN
16 WAT IS EEN MOOC - ANIMATIE
17 WAT IS EEN MOOC – DISCUSSION FORUM
18 WAT IS EEN MOOC - CERTIFICAAT
DelftX MOOCs
20 MOOC AANBIEDERS Coursera (>1.400 cursussen) edX.org (> 700 cursussen, oa DelftX) En 35 anderen …. Alfa / beta / gamma topics Engels / Spaans / Arabisch / Chinees Samenwerkende universiteiten, in gehele wereld
21 VOORBEELDEN CHEMIE
22 EDX CHEMIE CURSUSSEN edX Chemistry preparing for AP 1 & 2, learning objectives Fundamental building blocks of all matter Influence of structure and arrangement of particles on chemical and physical properties of materials Reorganization of particles leads to change in matter Rates of chemical reactions and molecular collisions
23 BEDENK WEL Discipline: 5% haalt eindstreep met voldoende Lastig punten te geven (cheats) Geen fysieke docent Alles op het scherm ICT in orde (computer en internet)
3. Resultaten
25 DEELNAME
26 4. IS EEN MOOC GESCHIKT VOOR UW KLAS? Onder welke condities zou u een MOOC (of modules eruit) binnen uw onderwijs gebruiken of er naar verwijzen? Voor welke leerlingen / klassen? Met welk doel, en op welk moment? En als u geneigd bent om ‘nee’ te zeggen: waarom niet! Neem een paar minuten tijd om hierover wat op te schrijven en wissel uit met uw buurman/vrouw.
27 ONLINE-LEARNING.TUDELFT.NL twitter.com/TUDelftOnline