Organisatie & Personeel 5 atheneum
Hoofdstuk 4 Personeelsbeleid
Hoofdstuk 4 Motivatietheorieën: McGregor: X en Y Maslow: behoeftenpiramide Herzberg: satisfiers en dissatisfiers
Hoofdstuk 4 McGregor: X en Y X: lui, geen ambitie, hekel aan werken Y: gemotiveerd, vol ambitie, gaat met plezier naar het werk
Hoofdstuk 4 Maslow: behoeftenpiramide
Hoofdstuk 4 Maslow: behoeftenpiramide pas behoefte aan een hogere trede wanneer de behoefte van de huidige trede bevredigd is
Hoofdstuk 4 Herzberg: satisfiers en dissatisfiers satisfiers: motiveren wanneer aanwezig, demotiveren niet wanneer afwezig dissatisfiers: motiveren niet wanneer aanwezig, demotiveren wanneer afwezig
Hoofdstuk 4 Werving en selectie: op basis van personeelsbehoefte -> personeelsplan met daarin behoefte aan #fte brieven, gesprekken, assessments
Hoofdstuk 4 Een assessment is een beoordelingsprogramma dat sollicitanten moeten doorlopen om voor een bepaalde functie aangenomen te worden of om te bepalen of zij over ontwikkelbare talenten beschikken. Assessments worden vaak uitbesteed aan gespecialiseerde adviesbureaus.
Hoofdstuk 4 Arbeidsovereenkomst individueel: tussen één werkgever en één werknemer CAO: Collectieve ArbeidsOvereenkomst bedrijfstak-CAO: tussen werkgevers- organisaties en werknemersorganisaties bedrijfs-CAO: tussen één werkgever en werknemersorganisaties
Hoofdstuk 4 Arbeidsvoorwaarden primair: loon en arbeidstijd secundair: alles daarnaast
Hoofdstuk 4 Loon (beloning) tijdloon: op basis van aantal uur gewerkt stukloon: op basis van prestaties prestaties dienen meetbaar te zijn! premieloon: stukloon waarbij voordelen van extra prestaties worden verdeeld over werkgever en werknemer (bonus)
Hoofdstuk 4 Begeleiding van werknemers (1/2) beoordelingsgesprek: eenzijdige waardering op basis van prestaties in het verleden functioneringsgesprek: tweezijdig karakter; het doel is het optimaliseren van het functioneren van de werknemer POP: Persoonlijk OntwikkelingsPlan
Hoofdstuk 4 Begeleiding van werknemers (2/2) trainingsprogramma’s: op peil houden en verbeteren van de huidige prestaties ontwikkelingsprogramma’s: ontwikkelen van vaardigheden voor toekomstige functies