Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak www.med.hro.nl/raamj 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Advertisements

Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Een leesstrategie: toepassing
uw kind begeleiden bij huiswerk
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Studieloopbaan coaching Voltijd SPH
Startcollege SLC Voltijd SPH Overzicht jaar 1 & kwartaal 1 Marie-Joze van Raak Kamer: ML
STUDIELOOPBAAN COACHING Jaar 1, kwartaal 1 Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Alle lijntje bij elkaar…?
Pedagogische theorieën
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3 Week 4. Vandaag WBSA Planning klasactiviteit bijeenkomst 4 Opwarmopdracht Thema beroepsbeeld.
Bijeenkomst September 2015
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
motiverende gespreksvoering
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Onderzoeksvaardigheden 3
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
SLC Kwartaal 3 Martine Bink med.hro.nl/binmd L
PROJECT ORIËNTATIE OP HET BEROEP Kwartaal 1, week 7 Martine Bink Med.hro.nl/binmd.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaancoaching Voltijd SPH OVERZICHT JAAR 1 & KWARTAAL 1 JENNIFER DE VRIES-AYDOGDU MED.HR.NL/VRIJE KAMER: ML
Toekomstgericht onderwijs
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Carla van Boxtel 20 november 2008
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
Transcript van de presentatie:

Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1

Vandaag Agenda: Studiegenotenboek Communicatie in/met de klas Jaarraad/klassenvertegenwoordiger Taal/diagnostische toets Info oriënterende stage (stagemarkt Atrium, stagedag vanaf kwartaal 2: klas A t/m E maandagmiddag en F t/m I vrijdagmiddag) 2

Thema vandaag Thema: Leerstijlen en effectief studeren Voorkennis activeren: 1.Wat weet je van effectief studeren? 2.Waarom werkt dat? 3.Testje: onthoudt de volgende woorden: 3

De kunst van het onthouden sleutel potlood kompas gave talent idee school water lepel trein 4

Leerstijlen Huiswerkopdracht vooraf: Groepsopdracht: het Ikea bouwpakket 5

Hoe lang denk je dat je brein kennis vasthoudt?

Hoe vergeet ik?

Hoe leer ik effectief? Wat is brein centraal leren? 8

Sociaal constructivisme 1. Kennisconstructie 2. Betekenisvolle problemen 3. Samenwerkend leren 4. Zelfregulatie

1. Kennisconstructie Kennisverwerving = kennisconstructie Nieuwe info interpreteren met behulp van eerdere kennis Begrijpen = constructie en transformatie, niet enkel verwerking en accumulatie → “kennis is altijd iemands kennis” Leren dat verder bouwt op eerdere kennis → naast beter onthouden, ook grotere interesse en motivatie

2. Betekenisvolle problemen Leersituaties moeten lijken op reële situaties Problemen dagen redeneer- en probleemoplossende vaardigheden uit Kennis toepassen zoals professionals Verwijst naar leren in een context

3. Samenwerkend leren Sociale interacties dragen bij aan kennisconstructie ≠ visies leggen ≠ nadruk op samenwerken, maar gedeeld idee dat sociale onderhandeling belangrijk is Sociale interacties tussen studenten bevorderlijk vanwege gelijk niveau van begrip Discussie is ook graadmeter voor eerdere kennis en wat nog bestudeerd moet worden

4. Zelfregulatie Metacognitieve vaardigheden gebruiken om doelen te stellen Overkoepelende termen: doelen stellen, zichzelf observeren en evalueren, belonen Alle studenten doen aan zelfregulatie, maar effectieve zelfregulatie omvat ook motivationele component Eigen leren kunnen reguleren is sleutel tot succesvol leren

Actief bestuderen

Tips van de peercoaches Overzicht: maak samenvattingen, mindmaps en werk met kleur Studeer met medestudenten in groepjes. Maak vragen over de lastige onderwerpen en bevraag elkaar hierover. Door het met elkaar te bespreken blijft de stof vaak beter hangen. Planning: Maak een schema per dag wat je wil doen. Wissel je werk af. Gebruik inzagemoment toets. Zo weet je waar je met de herkansing het accent op kan leggen bij het leren en de soort toets. 16

De kunst van het onthouden Welke woorden heb je nu onthouden? Hoe heb je dat gedaan? Wat moet je doen om ze volgende week nog te weten? 17

Mijn studieaanpak? Studietest ‘SMART’

Volgende keer Bestudeer de inleveropdracht voor SLC kwartaal 1 (blz. 12 SHL) Bezoek van Student Aan Zet Huiswerk vooraf: lezen blz. 19 t/m 28 (blz 15 t/m 24 herziene druk) uit het boek “Greep op je studieloopbaan”. Neem de uitslag van de Belbintest mee