Pascal van Schajik schpa@hr.nl Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik schpa@hr.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Advertisements

MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Presentatie introductie BGL
Observeren en rapporteren
Een lessenserie van drie lessen
Al doende leren training docenten
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Onze doelen en visie in beeld
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Ontwikkeling van het jonge kind
Kijken naar Kinderen Week 4
Kijken naar Kinderen Week 1
Pedagogisch werken in de wijk
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Kijken naar Kinderen Week 2
Kijken naar Kinderen Week 2
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
Kijken naar Kinderen Week 3
wie ben ik? leeftijd? woonplaats? getrouwd/ongetrouwd/its complicated?
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 3 Pascal van Schajik.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
Kijken naar Kinderen Week 3
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Observeren Les 3.
Methodiek Observeren.
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Pascal van Schajik schpa@hr.nl Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik schpa@hr.nl

Programma Aanwezigheidslijst Verwachtingen Introductie module Waarnemen Factoren die de waarneming beïnvloeden Afsluiting Literatuur: Hoofdstuk 2 Petra Bil Hoofdstuk 1 Mirjam Groen

Verwachtingen… Wat verwacht ik van jullie? Goede voorbereiding! Boeken mee; stof gelezen Lees de studiehandleiding Afwezig? Mail me vooraf! Actieve inzet tijdens de bijeenkomsten Leerbare houding http://www.youtube.com/watch?v=qNd_hUqEEl4 Wat verwachten jullie van de module en van mij?

Introductie module/ studiehandleiding 3 EC = 84 uur Lesbijeenkomst = 2 x 50 minuten

Verplichte literatuur Studiehandleiding 9789001795498 9789024417889 +

Inhoud module Onderwerpen: De module richt zich op het leren observeren Onderwerpen: Waarnemen en observeren Factoren die de waarneming beïnvloeden Objectiviteit en subjectiviteit Betrouwbaarheid en validiteit Doelgericht observeren Observeren en signaleren binnen de VVE Observatiemethode binnen de eigen praktijkplek Uitvoering van observatieopdracht binnen de eigen praktijkplek Zelfreflectie m.b.t. de eigen observatievaardigheden  

Theorie/ opdrachten/ oefeningen Toetsing en beoordeling Toekenning van de studiepunten volgt als je: Je niet meer dan 2 bijeenkomsten hebt gemist Je bij 2 gemiste bijeenkomsten een vervangende opdracht hebt ingeleverd, die voldoet aan de criteria Je de eindopdrachten op tijd hebt ingeleverd Je minimaal een voldoende beoordeling hebt voor je eindverslag Je alle opdrachten verzorgd en in goed leesbaar Nederlands hebt uitgewerkt.   Het eindverslag dient in de toetsweek ingeleverd te worden; uitgeprint en in het postvak van de docent. Herkansing: Indien de eindbeoordeling onvoldoende is, kan er in het daaropvolgende kwartaal, in overleg met de docent, worden herkanst. (zie verder: studiehandleiding/ beoordelingsformulier)

Weekplanning van de eerste 3 weken: Onderwerp Voorbereiding/ lezen Week 1 2 x 50 Introductie Introductie module/ studiehandleiding Waarnemen Factoren die de waarneming beïnvloeden Studiehandleiding Hoofdstuk 2 Petra Bil Hoofdstuk 1 Mirjam Groen Week 2 Observeren Verschillende soorten observaties Doelgericht observeren Instructie toetsopdracht 1: ‘Reflectie op de eigen manier van waarnemen’ Week 3 Observeren moet je leren Observatievragen Objectiviteit/ subjectiviteit Betrouwbaarheid/ validiteit Instructie toetsopdracht 2: ‘Observatiemethode binnen de eigen praktijkplek’ Afspraken maken presentaties Hoofdstuk 3 Starten met Toetsopdracht 1

Het leren ‘kijken’ staat centraal Observeren is een belangrijke basisvaardigheid binnen de VVE Behoeften kunnen worden gesignaleerd om vervolgens passende ondersteuning aan te bieden

Het belang van kennis over de ontwikkeling van het jonge kind Een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=cTP01Wbsh0E

Leren kijken.. Neemt iedereen op dezelfde manier waar?

Observatie opdracht Wat zie je? Wat hoor je? Wat valt op? http://www.youtube.com/results?search_query=%20kinderdagverblijf%20ruzie Wat zie je? Wat hoor je? Wat valt op?

Nabespreking - Waar heb je vooral op gelet? Iets opgeschreven over de ruimte waarin de situatie zich afspeelde? Heb je iets gezien/ gehoord wat anderen niet hebben gezien/ gehoord? Zijn het observaties of interpretaties? Zijn de observaties beïnvloed door je eigen mening? Zijn de observaties beïnvloed door je eigen referentiekader?

Waarneming Waarnemen: Bewust of onbewust opvangen van prikkels uit jouw omgeving met onze 5 zintuigen Ordenen of organiseren van prikkels tot een samenhangend geheel Interpreteren: Het geven van betekenis aan onze waarneming

Een aantal oefeningen…. Teken het logo van de NS

Zo hoorde het er uit te zien…. Hoe komt het dat niet iedereen het logo goed getekend heeft terwijl je het vast wel kent en het meerdere keren gezien hebt?

Hoe oplettend ben jij? Wie heeft het gedaan….. http://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA

Een raadseltje…. Een vader en zijn zoon zijn betrokken bij een ongeluk De vader is op slag dood en de zoon belandt in het ziekenhuis In de operatiekamer aangekomen roept de chirurg: "Ik kan deze jongen niet opereren want hij is mijn zoon!" Hoe kan dat?

Stereotypen en vooroordelen Het vormen van een eerste indruk gaat vanzelf en bij het vormen van de eerste indruk worden automatisch bepaalde stereotypen geactiveerd. Een stereotype is een vaststaand beeld dat je van iemand uit een specifieke sociale categorie hebt. Of je dat nu wilt of niet, het gebeurt gewoon

16

Waarnemen en het nut van interpreteren Waarneming (de auto heeft het linkerknipperlicht aan) Interpretatie → gevolgtrekking (de auto zal links afslaan)

Er zijn veel factoren die de waarneming beïnvloeden Kortom: Er zijn veel factoren die de waarneming beïnvloeden Onze waarneming is dus altijd relatief, nooit absoluut of objectief Wees je hiervan altijd bewust! Jouw waarheid is echt niet altijd dè waarheid…. http://www.youtube.com/watch?v=j8-Xk2pE24k

Tot zover de 1e bijeenkomst… tot volgende week! Afsluiting: Lezen : Hoofdstuk 1 Petra de Bil Tot zover de 1e bijeenkomst… tot volgende week!