Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Hoe kom ik aan klanten?”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Introductiebijeenkomst
Over consumenten, gedrag en marketing
….een korte presentatie
Training Omgaan met service Les 3: klachten
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
Delta/DMH, een onzichtbare betrokkene.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

Zaterdag 20 september 2014 Training Omgaan met Service Les 3: klachten.
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Onthaal en service.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Symposium 5 jaar poliklinische apotheek ASz
Volksuniversiteit Zwolle
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
BIJZONDERE KLANTVERHALEN. AGENDA 1. Opzet onderzoek Bijzondere klantverhalen 2. Klantprocessen en klantverhalen 3. Essenties van B2B cases 4. Emotioneel.
Regie over eigen leven..
PESTEN JULIANASCHOOL.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Beleving en consumenten gedrag
De leerling of stagiaire in beweging!
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Welkom op onze thema-avond
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Onderhandelen: een kunst apart
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Nee Zeggen!.
Eerste Hulp Bij Schade 112contra.nl.
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen

Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Ook wij als Wijkracht!?.
Overzicht gedragingen per competentie
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om? Hoe en wanneer pas je het toe? Wat levert het op?

Hostmanship Wat is het? De klant vóór zijn wenken bedienen Hostmanship is de kunst mensen zich welkom te laten voelen. Een kunst die iedereen kan leren. Hostmanship geeft inspiratie en richting aan iedereen die verschil wil maken, als individu, als team, als organisatie. Hostmanship geeft daarmee een frisse visie op het ontwikkelen van succesvolle individuen en organisaties. Organisaties die doen wat ze beloven, met medewerkers die daar trots op zijn. De klant vóór zijn wenken bedienen http://youtu.be/SSgyDvnm4wQ Voorbeeld: als het eten niet echt bijzonder is, maar de bediening top, ben je meer tevreden dan wanneer het eten super was, maar de bediening slecht.

Hostmanship Wat is het? nieuwe hype? Opvolger van NPS (Net-Promoter-Score)? Net Promoter Score (NPS) is een metric maar ook Customer Effort Score (CES), Customer Advocacy Score (CAS), tevredenheid en loyaliteit zijn dat en helpen je te luisteren naar je klanten en daar vervolgens naar handelen. Waar gaat het om? Dezelfde boodschap maar anders verpakken? https://vimeo.com/62689970 Hostmanship in relatie tot tevredenheid.

Hostmanship Pijlers

Hostmanship Hoe? De vraag is hoe je nu zorgt dat je klanten (die je vanaf nu ziet als je gasten) echt het gevoel krijgen dat je er voor hen bent. Hostmanship verder gaat dan service. Het is ook wíllen begrijpen hoe iemand denkt en waarom iemand denkt en handelt zoals hij doet. Dit vraagt om luisteren, het vrijmaken van tijd maar vooral: het weglaten van vooroordelen. Iemand zien als mens, in plaats van Private Banking klant met veel geld, bijstandsmoeder of lastige klant die vijf minuten voor sluitingstijd nog iets wil vragen of kopen.  Daarbij gaat het in mindere mate om wat je doet of zegt en veel meer om hoe je het doet of zegt.

Hostmanship en Tevredenheid

Hostmanship en het contactmoment

Hostmanship (Praktijk) Toepasbaarheid Hostmanship is zeer toepasbaar voor dienstverlenende organisaties, zoals banken, maar ook gemeenten en ziekenhuizen. Overigens zie je bij die laatste twee een interessant verschil (zo toonde TNS NIPO aan): bij ziekenhuizen neemt tevredenheid toe als het belang van het contact voor de patiënt toeneemt. Bij gemeenten is dit precies andersom: wanneer het belang van het contact voor de burger toeneemt, neemt de tevredenheid af. In de contacten tussen de overheid en de burger gaat het vaker fout als het om niet-standaard zaken en niet-algemeen uitvoerend beleid gaat; dat zorgt voor de meeste ergernissen. Opvallend: deze zaken worden bijna allemaal persoonlijk afgehandeld (basisdienstverlening regel je steeds meer online). En daar speelt hostmanship een belangrijke rol. Net als bij het afsluiten van een hyptheek, het melden van schade van iets wat je dierbaar is of andere zaken waarbij emoties een belangrijke rol spelen.

Hostmanship in het HC Hoe realiseren wij een welkomsgevoel op de locaties? Een vergelijking https://vimeo.com/119533230 Toegankelijkheid en bereikbaarheid van gebouwen en diensten Onderkennen van wie de steakholders zijn door de gehele organisatie. Sfeer, uitstraling en aankleding De menselijke factor

Hostmanship bij het FB Definitie: een welkomsgevoel op de locaties gecreëerd door vakmanschap, een eenduidige manier van werken en een goede samenwerking met het onderwijs Wat doe je dan als FB-medewerker: Ik zorg dat deelnemers, collega’s en bezoekers zich welkom voelen. Ik behandel anderen met respect en toon interesse voor de ander. Ik ben herkenbaar/vindbaar en aanspreekbaar. Ik neem vragen, meldingen, klachten en/of ideeën serieus. Ik zorg dat ik in gesprek blijf en vragen stel (dialoog/verbinding). Ik denk mee om een oplossing te vinden en breng in wat ik kan betekenen om de oplossing te realiseren. Ik zoek hierbij ook samenwerking met anderen. Ik handel volgens de afgesproken procedures en werkprocessen, maar gebruik wel mijn gezond verstand als zaken vanuit gastperspectief in de knel komen. Ik kom mijn afspraken na en verras mijn omgeving op een positieve manier. Ik zorg dat ik vakman/vakvrouw ben en blijf op mijn vakgebied en binnen mijn functie