Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Certificering in de praktijk Dialyseafdeling Oosterscheldeziekenhuis Vakantiedialyse de Banjaard.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Motivatie van de professional Willy Limpens
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
MBO passend onderwijs
Facility management en inkoop
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Deze demo geeft u een kijkje in het zelfdiagnose-instrument voor de jeugdzorg. Een zelfdiagnose-instrument wordt op maat gemaakt voor de betreffende sector.
juni Transitie jeugdzorg
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Ito Congres ITO 13 november 2008 Jan van der Weijden.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
CRM H4 Kwaliteitszorg Commercieel medewerker.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Personeel en organisatie
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Samenwerken aan kwaliteit SPHBE01RV.  everingen/ /
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
De zorgaanbieders De provincie en de aanbieders van Jeugd & Opvoedhulp 23 mei 2012.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Aanbesteding jeugdteams
Integraal sociaal werk
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Cliëntenraad Sociaal Domein
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Kwaliteitszorg les 3.
Cursus Interne auditor
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV

Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting, wanprestatie – Reactie op behoefte van de markt op permanente kwaliteit van een betrouwbare leverancier tegen een concurrerende prijs. – De ombudsman: exota – knallende frisdrankflessen

Profitsector loopt voor! Consumentenbewustzijn in de profitsector vanaf de jaren 70 van de vorige eeuw: consumentenbond, de ombudsman, kassa, radar etc.

Non-profit volgt Vanaf jaren tachtig ook toename van mondigheid binnen de zorg- en hulpverlening Ouders, cliënten zelf, Ouderraden, cliëntraden, patiëntenorganisaties,

Industriële standaard ISO9001/2008 ISO certificering International Standardization Organisation Bedrijven moeten kwaliteitsbeleid op papier zetten. Uitgangspunt is klanttevredenheid ISO-organisatie certificeert bedrijven: ISO9001/2008 gecertificeerd

In het SPH-domein HKZ: o.a.: algemeen maatschappelijk werk, ambulancezorg, bureaus jeugdzorg, dialysecentra, eerstelijnspsychologen, bevolkingsonderzoek borstkanker, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg, jeugdzorg, medisch specialistisch revalidatiezorg, MEE, openbare apotheken, gezondheidscentra, centra jeugd en gezin, tandartsen, thuiszorg, verzorgingshuizen, zorgboerderijen, gemeenten, kinderopvang, fysiotherapie, Maatschappelijke opvang, verpleeghuizen,

HKZ: Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector HKZ-certificatie heeft betrekking op kwaliteitsmanagementsystemen in instellingen voor zorg en welzijn. Daarmee voldoet de instelling aan de internationale standaard voor kwaliteitsmanagementssystemen: ISO 9001: 2001

ISO sec is niet toereikend HKZ heeft eigen, aanvullende normen ontwikkeld: het HKZ harmonisatiemodel. 9 normrubrieken (op het gebied van kwaliteitsmanagement)

9 rubrieken 1 t/m 3: het primaire proces, waarbij het perspectief van de cliënt voorop staat. Intake/indicatie, uitvoering en evaluatie/nazorg 4 t/m 6: beleid en organisatie, personeel, onderzoek en ontwikkeling 7 t/m 9: fysieke omgeving en materiaal; diensten door derden; documenten

Hoe werkt het Alle activiteiten van de organisatie worden samenhangend beschreven aan de hand van de 9 normrubrieken. Afspraken over verantwoordelijkheden, bevoegdheden en toetsingsmethoden worden vastgelegd en er wordt bepaald welke verbeteringen moeten worden doorgevoerd.

Auditing: controleren van een organisatie Financiële audit: jaarrekening, subsidieaanvraag, Proces audit (efficiency) Organisatie audit (effectiviteit)

Intern en extern Bij HKZ veel interne audits (zelfevaluatie) Aan de hand van de rubrieken van de HKZ beschrijft de organisatie zelf het gehele proces Externe audit: een accountant die de jaarrekening controleert, een onafhankelijk panel dat medewerkers bevraagt op het proces en de resultaten

Betekenis van certificering. In 2005 zo’n 500 instellingen gecertificeerd. In 2010 zo’n instellingen (Gecertificeerd of bezig met) Subsidiegevers, zorgverzekeraars eisen vaak HKZ-certificaat Maar wat schiet de cliënt er mee op?

Het probleem De PDCA methodiek: Plan – Do – Check -Act

toets