Retourlogistiek 2e bijeenkomst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Meer huishoudelijk afval recyclen
Eerst bespreken we de eerste sport van de ladder,het eerste wat we moeten doen is afval proberen te voorkomen,het beste wat je kunt doen! Je kunt bijvoorbeeld.
Waarom afval maken, als je het toch weg gooit? (Loesje)
Waar moet mijn yoghurtpotje?
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Logistiek management: begrippen en principes
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Gescheiden Inzameling STImuleren
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Grote opdracht Optimalisering Roel Wijgers MSc CQM Eindhoven
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
Afvalproef Westeinde?.
Media en creativiteit Identiteit les 7
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Afval en milieu Basisstof 4,5.
NVRD Workshop Milieustraten – 29 september 2015
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Drs ing. Marcel Seijner Cradle to Cradle Afval=voedsel.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Retourlogistiek 1e bijeenkomst.
1. Aardrijkskunde les 2 Afval.
Anne-Marie Holleman manager Afval en Reiniging
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
TOEKOMST AFVALBEHEER DOE HET SAMEN ! DELFT 11 JUNI 2013.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Afvalbeleid Waardlanden-Gemeenten 2014 en verder Discussiëren over de toekomst.
Circulaire Economie voor Afvalvrij Almere. Kansen in kaart brengen voor afval en reststromen in Almere Een op feiten gebaseerde Circulaire AfvalStrategie.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Circulair denken en doen in de Metropool regio Amsterdam Jacqueline Cramer Ambassadeur Circulaire Economie.
Duurzaamheid in afvalzorg Duiven 16 september 2010 Patrick van der Sanden.
Afvalambitie 2015 Adviescommissie september 2011.
Duurzaamheidsagenda 2025 Informatieavond
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Filmpje starten…..
Welkom Havo 5..
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval
Beste ath 4..
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud houdbaarheid.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Potentie bedrijfsafval
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud  houdbaarheid.
Logistiek als versneller voor CE
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Transcript van de presentatie:

Retourlogistiek 2e bijeenkomst

Agenda Recap bijeenkomst 1 Opdrachten vorige week Deelopdracht 1 Module; waar zijn we, waar staan jullie Waste hierarchy Opdrachten vorige week Cradle to Cradle Matrassen Deelopdracht 1 Volgende deelopdracht

Module Planning Onderwerp Voorbereiding Week 1 Intro (retour)logistiek Context: Cradle2Cradle Afvalladder van Lansink Vooruitblik naar eindverslag Geen Week 2 Kennisoverdracht logistiek 1 Bespreken onderwerpen van keuze 5 minuten presentatie over het onderwerp van jullie keuze (kijk vast vooruit naar veld- en literatuur onderzoek). Week 3 Kennisoverdracht Logistiek 2 Bespreken onderwerpen van keuze en aanpak literatuuronderzoek 5 minuten presentaties onderwerpen en aanpak literatuuronderzoek Week 4 Resultaten literatuuronderzoek voorbereiding veldonderzoek 5 min presentaties literatuuronderzoek Week 5 Gastcollege Pim de Vries AVR Ter voorbereiding vragenlijst m.b.t. afvalstromen Everything You Always Wanted to Know About Waste* (*But Were Afraid to Ask) Week 6 Presentaties processchema’s Presentatie: Processen in kaart Week 7   Ontwikkeling beleidsopties 5 min presentaties beleidsopties Week 8

Module Deelopdrachten Specificaties Beoordelingscriteria Keuze en motivatie Introductie onderwerp Globale afbakening   Motivatie Belang Terrein van onderzoek en afbakening worden in grote lijnen duidelijk. Student kan uitleggen waarom hij/zij dit onderwerp wil onderzoeken. Student kan aangeven wat het belang is van het onderwerp (bv. met de afvalladder.van Lansink) Literatuuronderzoek D.m.v. deskresearch wordt verkend in vakliteratuur, (verwante) wetenschaps-terreinen en in (overheids) beleidsstukken wat de actuele kennis en ontwikkelingen zijn. Verkenning levert kennis van: hoeveelheden/aantallen (grond) stoffen en producten in omloop, energieverbruik, ontwikkelde modellen, initiatieven en (overheids)beleid Veldonderzoek Interviews met twee betrokkenen die kennis van het proces en ontwikkelingen hebben Goede voorbereiding d.m.v. opstellen vragenlijsten, selectie te interviewen personen, interviews en verslagen Proces in kaart en gekwantificeerd Procesbeschrijving mbv B.P.M.N. en visio Kwantiteiten in beeld Effecten van huidig proces in kaart bv. Aan de hand van : Grondstoffen balans e/o energiebalans e/o CO2-footprint Proces wordt duidelijk aan de hand van een gestandaardiseerde methode Studenten ontwikkelen besef van orde van grootte en hoeveelheden Studenten kunnen aangeven wat de effecten zijn van de huidige situatie. Ontwikkeling beleidsopties en initiatieven Meerdere opties om het onderwerp van je keuze (verder) te verduurzamen: maatregelen beschreven gevolgen in kaart (berekeningen) tenminste drie verschillende maatregelen uitgewerkt, gevolgen, voordelen en nadelen, in kaart gebracht. Eigen mening; wat is het beste voor de wereld/maatschappij/ bedrijf m.b.t. dit onderwerp Eigen mening, en vooral: Onderbouwing eigen mening / advies (over wat je zou willen doen als je het voor het zeggen zou hebben). Meningsvorming Onderbouwing Waar staan jullie?

The Waste Hierarchy

Storten VAM-berg (Drente, 56 m) Gulbergen (Brabant, 75 m) Estrutural, Brasilia, Brazilie136 hectare Eurostat 2013: huishoudelijk afval EU 37% vuilnisbelt 25% recycling 15% composteren 23% verbranden

Verbranden Afvalverbrandingsinstallaties Afval El net Stroom El net Stadsverwarming Omliggende wijken Bodem-as Wegenbouw (vulstof voor asfalt) Vliegas Wegenbouw (vulstof bodem)

Afbraaktijden

Afbraaktijden Jaren ∞ 1 2,5 5 10 20 50 100 200 500 1000 Noot: online vindt men soms verschillende afbraaktijden voor eenzelfde product. De gevonden waarden zijn benaderingen/gemiddelden. De verschillen zijn onder andere te wijten aan het feit dat de klimatologische omstandigheden een grote rol spelen bij het afbreken van het materiaal. Onder sterk wisselende omstandigheden (hitte, kou, droog, nat) zal de afbraak versneld worden (cfr. bewaren van mammoet in permafrost, mummificatie door uitdroging). Ook is het belangrijk de validiteit van de bron te checken. Is het een betrouwbare website? Sluit deze fase af met enkele vragen: - Wat zijn voor jullie de meest verrassende afbraaktijden? Waarom? - Kan dit voor jou een reden zijn om afvalproductie te minderen of hier anders mee om te gaan, zoals het juiste reourproces in? Waarom wel/niet? - Ben je geneigd, nu je dit weet, afval op een juiste manier te verwijderen?

Afval Oplossingen Oorzaken Afval Gevolgen Economisch Ecologisch - Oorzaak: consumptiemaatschappij, armoede, onverschilligheid, peer-pressure, nonchalance, ‘afwezigheid’ (men is met iets anders bezig), overproductie,etc etc - Economische gevolgen: het kost geld om afval op te ruimen, afval creëert ook werk. Kan ook nieuwe grondstof zijn, overproductie dus onnodig gebruik productiemiddelen Politieke/ maatschappelijke gevolgen: ergernis burgers, de gemeente is onaantrekkelijk, op politieke agenda, etc etc - Ecologische gevolgen: dieren eten dit op, verontreiniging, overproductie dus onnodig gebruik natuurlijke middelen - Oplossingen: sociale controle, mentaliteitswijziging, afval voorkomen, voorlichting, bewustwording, beprijzing, betere retourprocessen Ga dieper in op de antwoorden van de studenten: - Hoe staan ze zelf tegenover afval? - Hoe veroorzaken ze dit zelf? - Is er sprake van peer pressure? (bv nieuwe mobiel terwijl de oude nog prima werkt, meer kopen dan nodig etc etc.) Economisch Ecologisch Politiek & maatschappelijk

Ladder van Lansink

Preventie: hoe? Doel: Totale hoeveelheid afval terug dringen.

Preventie: hoe? Bijvoorbeeld: Koop niet. Koop 2e hands. Koop minder. Koop spullen die lang meegaan. Goed onderhoud en reparatie van spullen. Neem eigen boodschappentas mee naar winkel. 34 kilo papier per jaar besparen: ja/nee- of nee/nee-sticker

Hergebruik Een tweede leven van een product Tweedehands auto Kinderkleertjes Tweedehands schoolboeken Via familie, marktplaats, Ebay, Kringloopwinkel, koninginnedag,….

Hergebruik / delen leidt tot nieuwe business modellen La Machine du Voisin Partage de machines à laver entre particuliers

Recycling 80% van een auto wordt gerecycled. Biedt kansen voor Nederlandse bedrijven. In mobiele telefoons zit bijvoorbeeld voor 32 cent aan goud verwerkt.

Ladder van Lansink Recycling van huishoudelijk afval, 50%. Al gescheiden: Oud papier, glas, gft-afval, textiel en plastic. In ontwikkeling, onder andere Textielinzameling Recycling van kunststof verpakkingsmateriaal Plastic afval op 1 manier inzamelen Grof huishoudelijk afval niet meer direct naar verbrandingsinstallatie.

Afval scheiden Ronde 2 Soorten: Restafval GFT Papier Plastic Glasbak Containerpark Anders? Er zitten heel wat uitzonderingen op de gekende sorteerpraktijk in de onderstaande lijst. Dus deze lijst is niet zo eenvoudig als het lijkt. - Lege plastic fles siroop (PMD) - Yoghurtpotje (rest) - Vuile pizzadoos (rest, geen papier) - Aftershave spuitbus (PMD) - Stofzuigervulling (rest) - Radio (recyclagepark of verdeler) - Kristal (recyclagepark, geen glas) - Hittebestendige glazen ovenschotel (rest of recyclagepark, niet bij glas) - Gloeilamp (KGA of recyclagepark) - Saus (rest, niet bij GFT en niet in de gootsteen) - Piepschuim (recyclagepark of rest, geen PMD) - Spiegel (recyclagepark, geen glas) - Gekookte etensresten (restafval, geen GFT) - Mosselschelpen (rest, geen GFT) - Bokaal met metalen deksel (glas & PMD) - Frituurolie (KGA) - Gras (GFT) - Aluminiumfolie (rest) - Behangpapier (rest) - Reclamefolder met plastic folie (scheiden: papier & rest) - Theezakje (GFT) - Aluminiumbakje (PMD) - Uitwerpselen van kleine huisdieren (rest) - As uit de haard (rest) - Verfspuitbus (KGA) Op het einde van deze fase wordt overlopen welke zaken verrassend zijn. Laat de leerlingen zelf naar een reden zoeken waarom sommige zaken afwijken van wat men verwacht. In bijlage is een lijst met redenen waarom sommige zaken zoals vuurvaste schotels, aluminiumfolie resp. niet bij glas en PMD thuishoren. - Welke resultaten vond je verrassend? - Kan je verklaren waarom … niet bij … hoort, maar wel bij …?

Energie en Verbranden Restafval: wordt verbrand en levert op deze manier energie.

Ladder van Lansink- cirkel rond Slechts toegepast indien voorgaande systemen niet mogelijk zijn. Moet gebeuren onder strikte voorwaarden en er geldt streng toezicht

Opdracht Matrassen Wat vonden jullie ervan: Informatief Professioneel Overzichtelijk Biedt inzicht in Ontwikkelingen en Kwantiteiten Beoordelingscriteria ..

Presentaties Deelopdracht 1 Wie presenteert Wie beoordeeld mee en Formuleert feedback

Context: cradle to cradle Afval =voedsel https://www.youtube.com/watch?v=4jORau0V62c https://www.youtube.com/watch?v=cqVjYLE-fas&list=PLFAB33ABAB2BD1E4C Voorbeelden in film : Textiel Composteerbaar T-shirt Boek (recycling vs downcycling) https://www.youtube.com/watch?v=cqVjYLE-fas&list=PLFAB33ABAB2BD1E4C 0-3:15 intro 3-9: textiel 11:50-14:28 T-shirt, boek en uitleg downcycle 14:28-19: Nike 19-21:30: afval=voedsel+ verpakking ijsje 20-40: meubilair, auto 40-…: huizen China

Logistieke modellen: Logistieke doelstellingen verbetering van de leverbetrouw- baarheid verkorting van de doorlooptijd verlaging van de integrale kosten Verhogen duurzaamheid verhoging van de flexibiliteit

Logistieke modellen: Doelstellingen en aandachtsgebieden Logistieke doelstellingen: Waarom Op tijd leveren Flexibiliteit Lage voorraden Capaciteit benutting Logistieke aandachtsgebieden: hoe? Grond vorm Besturing Informatie voorziening Personele organisatie =Fysieke inrichting =Planning = Systemen = wie doet wat

Logistieke modellen: Integraal logistiek concept

gebaseerde activiteiten klantgerichte activiteiten Logistieke modellen: KOOP onder- delen assem- blage installatie inkoop productie distributie verkoop leveranciers KOOP 1 2 3 4 5 maken voor lokale voorraad centrale voorraad assembleren op order maken op order inkopen en maken op order gebaseerde activiteiten op planning klantgerichte activiteiten

Logistieke modellen: WAARDE- EN VERPAKKINGSDICHTHEID

Voor volgende week C2C; up- and down-cycling Deelopdracht 2: Literatuuronderzoek Sectorrapporten Belangenorganisaties Banken Wetenschappelijke literatuur Google scolar Mediatheek databanken