Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Adolescentenstrafrecht
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Een lessenserie van drie lessen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Een haperend geheugen.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
voor familie en vrienden van
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl www
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Jeugdzorg & Justitiabelen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
In een jeugdgevangenis
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdzorg & Justitiabelen
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Methodiek: Plancyclus
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Jeugdzorg & Justitiabelen
Het belang van voorlezen
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Innovatie in de Jeugdreclassering
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
taal speelt een rol in alle vakken
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Kenniskring jobcoaching SBCM
E health, Domotica en E-learning
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
SO bespreken: wat was moeilijk?
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. bink@hr. nl med Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m.d.bink@hr.nl med.hro.nl/binmd

Vandaag Nabespreken verwerkingsopdracht 6 Nabespreken werkbezoek aan de Hartelborgt Proef-tentamen-vragen

Verwerkingsopdracht 6 Lees Hoofdstuk 8, 10, 11 en 13 uit het boek van Peer van der Helm “Wat werkt in de gesloten jeugdzorg”. Schrijf de antwoorden van de verdiepingsvragen na elk hoofdstuk op. Vorm groepjes van 6. Schrijf een advies voor een nieuwe JJI aan de hand van de verdiepingsvragen na Hoofdstuk 18. In dit advies dien je ook aandacht te hebben voor de LVG doelgroep. Presenteer volgende week je advies.

RIJ Hartelborgt

Jongeren met een LVB Frowijn, A. & Kuipers, M. (2014) De omgang van de Raad voor de Kinderbescherming met licht verstandelijke beperking. In: Kaal, H., Overvest, N. & Boertjes, M. (2014) Beperkt in de keten, Boom Lemma: Den Haag. Helm, van der P. & Hanrath, J. (2012) Wat werkt in de gesloten jeugdzorg. Uitgeverij SWP: Amsterdam. Hoofdstuk 14

Jongeren met een LVB LVB specifieke kenmerken En bijkomende kenmerken / problemen Komen tot uiting in Intelligentie IQ 50 - 85 Leerproblemen Ernstige gedragsproblemen Beperkt sociaal aanpassingsvermogen (sociaal-adaptief functioneren) Psychiatrische stoornis Medischorganische problemen Problemen in gezin en sociale context En leiden tot: Chroniciteit, langdurige behoefte aan ondersteuning Jongeren met een verstandelijke beperking zijn oververtegenwoordigd in het jeugdstrafrecht. Bij jeugdige veelplegers is vrijwel altijd sprake van een cognitieve beperkingen. Cognitief functioneren: Een vertraagde cognitieve ontwikkeling, een beperkte capaciteit van het korte termijn geheugen, beperking in het werkgeheugen, een vertraagde informatieverwerking, aandachtsproblemen, vertraagde taalontwikkeling, slechte generalisatie van ervaringen (leereffect). Sociaal-adaptief functioneren: moeite met opbouw sociale relaties, slechte sociale informatieverwerking, minder assertief, maar eerder submissief of agressieve probleemoplossingsvaardigheden, gebrek aan inhibitie. (Bron: Moonen & Verstegen, 2006)

Risicofactoren voor LVB-jongeren Verminderde cognitieve vaardigheden Gebrekkige sociale redzaamheid Gevoeligheid voor omgevingsfactoren Problemen met agressieregulatie en impulsbeheersing Sterke beïnvloedbaarheid Overvraging Te late of onvoldoende onderkenning van de beperking leidt tot te weinig ondersteuning en te laat inschakelen van hulp. Verkeerde schoolkeuzes, spijbelen, stress, gedragsproblemen, negatieve ervaringen, onzekerheid.

Beschermingsfactoren Monitorende ouders Positieve invulling van vrije tijd Ondersteuning door school

Gespreksvoering met LVB-jongeren Taal: korte zinnen, simpele woorden MAAR niet kinderachtig, wees alert op sociaal wenselijke antwoorden. Check: Ga na of de jongere je nog steeds begrijpt. Tempo: praat rustig, geef de jongere de tijd, maar hou rekening met de korte aandachtspanne. Omgaan met weerstand: Jongeren met LVB-problemen kunnen in de weerstand schieten als ze niet alles begrijpen. Sluit aan, wees positief en complimenteus. Balans open en gesloten vragen: het beantwoorden van open vragen is moeilijker. Gebruik andere middelen dan taal: maak het visueel, gebruik een schaalvraag, laat ze tekenen of een plek in de ruimte innemen.

Proef-tentamen-vraag Casus Sunita Hoe heeft Sunita haar desistance doorlopen? Bespreek hierbij de fasen. Wanneer was er sprake van primaire en wanneer van secundaire desistance

Casus X vraag 1 Waarom wordt er bij een onderzoek van de Raad voor de Kinderbescherming naar de mogelijkheid van een dader-slachtoffer gesprek gekeken? Beargumenteer waarom je dit wel/niet haalbaar vindt in de casus van X.

Casus X vraag 2 Zou jij in de rapportage de rechter adviseren om de detentie van X voort te zetten als strafrechtelijke afdoening? Beargumenteer je keuze a.d.h.v. het leefklimaat en de pedagogische methoden die gehanteerd worden in een justitiele jeugdinrichting.

Casus X vraag 3 Er wordt onderzoek gedaan of X een psychopathologische jeugddelinquent is. Wat is kenmerkend voor een psychopathologische jeugddelinquent?

Casus X vraag 4 In het boek “Een delictvrije toekomst”is er speciale aandacht voor de kwetsbare positie van de allochtone jongere. Er wordt gesproken over 3 aspecten. Welke zijn dit en leg waarom dit van belang is in de casus van X.

Casus X vraag 5 Hoe zou de hulpverlening bij terugkeer naar huis voor X eruit moeten komen te zien en welke rol speelt de reclassering hierbij?