Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Grammatica in balans.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Geletterdheid….. Wat is dat?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Taalbeleid.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatie- avond groep 6
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Competentiegericht leren vmbo
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Praktijkervaring en reflectie
Toekomstgericht onderwijs
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Taalscreening fase 2: opvolging
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Onderhouden met Werktuigen en machines
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Dag van het SO – workshop CLIL
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
taal speelt een rol in alle vakken
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Het succes van de taalbewuste docent
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
GOK in BuO Korte geschiedenis
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove -Wetenschappelijk medewerker KU Leuven (Centrum voor Taal en Onderwijs, Specifieke Lerarenopleiding Letteren) -Vormer prioritair nascholingsproject “Met CLIL uit de startblokken!” ( )

Intro: Wat is CLIL? 1.Schrijf op een blaadje papier hoe je CLIL zou definiëren voor iemand die nog niet van CLIL heeft gehoord. 2.Overleg met je buur/buren. Hebben zij dezelfde definitie? Kan je elkaar aanvullen? 3.Even verifiëren…

Intro: Wat is CLIL? “Writing to learn”  korte, onbeoordeelde schrijfopdracht die studenten uitdaagt om na te denken over de leerstof en de vakterminologie. Deze werkvorm kan op verschillende momenten in de les worden ingezet en is beperkt in de tijd. SCHRIJVEN (S-deel) Schrijven staat centraal. De leerder antwoordt schriftelijk op de vraag van de leerkracht. DENKEN (D-deel) Leerder denkt na over eigen kennis a.h.v. schrijfproduct. Vergelijking van eigen product met andere bron -> aanpassing-> vervollediging.

1. CLIL = Content én Language BELANG VAN DE DUALE FOCUS VAKINHOUDTAALINHOUD  GEÏNTEGREERDE (= I) AANPAK IN DE CLIL-LES

1. CLIL = Content én language CLIL- les Vakinhoudelijke doelstellingen Talige doelstellingen ondersteuning 1.Taalsteun aan leerlingen (gebaseerd op hun talige behoeften) 2.Communicatie van de doelstellingen aan de leerlingen 3.Geïntegreerde evaluatie van de doelstellingen Heeft invloed op Welke taaldoelstellingen zijn nodig om de vakinhoudelijke doelstellingen te verwezenlijken?

2. Language Hoe leren leerlingen taal? (a)Door de taal te gebruiken (lezen, luisteren, schrijven, praten) (b)Door na te denken over (1) hoe zij de vaardigheidstaken het best uitvoeren en over (2) de taalelementen die daarvoor nodig zijn.  3 basiselementen van deze aanpak: 1.Rijk en relevant taalaanbod, met betekenisvolle en verwerfbare stukjes taal 2.Interactie met anderen 3.Meerdere kansen om leerlingen mondeling en schriftelijk te laten communiceren én over die communicatie te laten reflecteren (met de nodige ondersteuning van de LK) Uit: Handboek taalbeleid secundair onderwijs

2. Language Ook in het hoger onderwijs  3 basiselementen: 1.Rijk en relevant taalaanbod, met betekenisvolle en verwerfbare stukjes taal 2.Interactie met anderen 3.Meerdere kansen om leerlingen mondeling en schriftelijk te laten communiceren én over die communicatie te laten reflecteren (met de nodige ondersteuning van de LK)  Hoger onderwijs: 1.Contextualisering van de leerstof 2.(Inter)actief leren 3.Begeleide lees- en luister-, spreek- en schrijfkansen Uit: Samen leren via Writing to learn rond kernbegrippen

2. Language Basisprincipes voor de CLIL-les  Aangepast lesmateriaal  Rijke context (vb. visuele ondersteuning)  Rijk aan taal  Activerende werkvormen  Veel variatie aan werkvormen  Productief aan de slag met content en language  Talige ondersteuning bieden  Taalsteun aan leerlingen geven  Interactie en feedback vanuit de leerkracht Gebaseerd op: Je vak in een vreemde taal? Wegwijzers voor de CLIL-onderwijspraktijk

2. Language Language in een Content-vak Hoe taal gebruiken en inzetten op taal, zonder de vakkennis, vakvaardigheden en vakattitudes te hinderen? Hoe taal(vaardigheid) bevorderen in een niet-taalles? Gaat dit niet ten koste van vakgebonden doelstellingen?

Positieve, veilige en rijke leeromgeving Betekenisvolle taken (= C + L) Ondersteuning door interactie Taken met beperkte context (= C en/of L) Ondersteuning door interactie

2. Language Kwaliteitsvolle geïntegreerde taken (C + L) Geïntegreerde taak = geheel van vakkennis en talige handelingen die moet(en) worden ingezet en uitgevoerd om een bepaald doel te bereiken Nieuwe kennis wordt aangeboden (zowel C als L) Lln moeten zelf produceren (= C en L inzetten) Lln krijgen hierop (on)rechtstreeks feedback van anderen Gebaseerd op: Handboek taalbeleid secundair onderwijs

2. Language Kwaliteitsvolle geïntegreerde taken (C + L) Casus 1 Bepaal het suikergehalte van de volgende voedingsstoffen: … Casus 2 De school wil vanuit het gezondheidsbeleid een aantal suikerrijke snacks bannen uit de automaten. Bepaal het suikergehalte van de volgende snacks en breng een advies uit over welke moeten verbannen worden en vanaf welk suikergehalte (+ waarom).

3. Opdracht In groepjes van drie / vier. Neem de werkvormenbundel door. Stip eventueel de werkvormen aan die jij het interessantst vindt. Bekijk de bundel met lesonderwerpen en bepaal in de groep met welk(e) onderwerp(en) je wil werken.  Welke betekenisvolle taak kan je aan het lesonderwerp koppelen? Welk doel kan je voor je leerlingen aan de taak geven?  Hoe breng je interactie in de taak? Welke werkvorm kan je koppelen aan de lesonderwerpen? Kies één beperkte en één grotere werkvorm.  Op welke manier zorgt deze taak ervoor dat je leerlingen ook met de taal aan de slag gaan?

Geschreven bronnen Bogaert, N. & Van den Branden, K. (2011). Handboek taalbeleid secundair onderwijs. Uitgeverij Acco, Leuven. Cajot, G., Mesotten, M., Taelman, H. & Verbruggen J. (2013). Taalklare visie. Leuven: Associatie KU Leuven. Strobbe, L., Sercu, L. & Strobbe, J. (2013). Je vak in een vreemde taal? Wegwijzers voor de CLIL-onderwijspraktijk. Uitgeverij Acco, Leuven. Van Eyen, C. & Verheyden L. (2013). OOF-project Pen & Papier ( ). Handleiding Writing To Learn als krachtige leeromgeving voor kennisconstructie. Leuven: Associatie KU Leuven.

Geschreven bronnen Verheyden L., Van Eyen & C., Goossens G. (2014). Samen leren via Writing to learn rond kernbegrippen. Nieuwsbrief Taal & Onderwijs maart Versteden P., Philips, I. & Loman J. (2014). Differentiëren binnen een krachtige leeromgeving. Nieuwsbrief Taal & Onderwijs juni 2014.

eriaal/bronnenboek/interactieve_werkvormen.aspx eriaal/bronnenboek/interactieve_werkvormen.aspx Online bronnen