thema 2 Bijeenkomst oktober 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Transdisciplinaire projecten
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Meervoudige intelligentie
Welkom op deze informatieavond
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
IPC Nederland.
Training digitale didactiek
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Keuzethema: differentiatie
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Observeren en rapporteren
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Keuzethema: differentiatie
MAW Inleiding + §1.1.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Schoolgroepbijeenkomst
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Leerling- kenmerken Motivatie
Communicatie 3e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Transcript van de presentatie:

thema 2 Bijeenkomst 1.7 12 oktober 2015 Studenten vragen om voorbereidende opdracht in te leveren. thema 2 Bijeenkomst 1.7 12 oktober 2015

Programma Welkom Terugblik week 1.6 Leerdoelen Thema: meervoudige intelligenties Evaluatie Afsluiting

Terugblik week 1.6 De student kan: de drie elementen van het ARC-model benoemen en uitleggen. uitleggen hoe in de lespraktijk rekening gehouden kan worden met deze behoeften van leerlingen.

Leerdoelen week 1.7 De student kan: - het belang van het werken met MI uitleggen. - de acht meervoudige intelligenties benoemen, uitleggen en herkennen. - verschillende werkvormen en opdrachten die tegemoet komen aan meervoudige intelligenties herkennen en toepassen in een les.

Bespreek dit met je buurman of buurvrouw Voorbereiding Op welke intelligentie scoorde je in de gemaakte MI test het hoogst? Klopt deze score bij je eigen verwachtingen? Op welke momenten / in welke situaties herken je deze “intelligentie” bij jezelf? Bespreek dit met je buurman of buurvrouw

Wat ontbreekt er?

Wat is intelligentie? David Wechsler > Intelligentie is het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan. WISC-III Bepalen algemene intelligentie 6-16 jr. Leidt tot drie IQ-scores

Meervoudige intelligenties Gardner > Intelligentie is de aard van bekwaamheid waarmee een probleem op te lossen of een resultaat aan te passen is, die ten minste in één cultuur gewaardeerd wordt. Relativeert het belang van IQ-cijfer Meerdere intelligenties aanwezig in unieke mix aanwezig

Meervoudige intelligenties

Waarom werken met MI? 1. Recht doen aan verschillen tussen leerlingen Inzicht in sterke kanten van leerlingen Extra invalshoek bij beschouwen en doorgronden van het leerproces van de leerling Mogelijkheid om bijzondere kwaliteiten van leerlingen in te zetten 2. Variatie in de onderwijsleersituatie Sterke kanten van leerlingen herkennen en het lesgeven op afstemmen Bredere vorming van leerlingen 3. Voorbereiding op de toekomst Stimulerende ervaringen > hersenpotentieel tot ontwikkeling brengen

Wetenschappelijk? Onvoldoende empirische aanknopingspunten voor de door Gardner onderscheiden intelligenties. Afzonderlijke intelligenties vs geïntegreerde intelligenties Intelligentie vs vaardigheid http://educationnext.org/reframing-the-mind/

De waarde van MI Don’t Curriculum ontwerpen op basis van meervoudige intelligenties Do Veelzijdig / gevarieerd lesgeven Erkenning van de individuele leerling en zijn/haar talenten Adaptief onderwijs

Aan de slag Tijd: voorbereiding 20 minuten / uitvoering max. 2 minuten per groep Hoe: met medestudenten met dezelfde voorkeursintelligentie Hulp: medestudenten / boek Uitkomst: je gaat de uitkomst klassikaal presenteren aan je groepsgenoten Wat: presenteer jullie talent/intelligentie in maximaal 2 minuten in een vorm die past bij jullie intelligentie.

eVALUATIE Noteer Een potentieel leerdoel t.a.v. MI voor je eigen lespraktijk.

aFSLUITING Voorbereiding thema 1 > week 1.8 Zie wiki Voorbereiding responsiecollege http://nl.padlet.com/ellen_vandenboo/rlbs0lb3h7ku