thema 2 Bijeenkomst 1.7 12 oktober 2015 Studenten vragen om voorbereidende opdracht in te leveren. thema 2 Bijeenkomst 1.7 12 oktober 2015
Programma Welkom Terugblik week 1.6 Leerdoelen Thema: meervoudige intelligenties Evaluatie Afsluiting
Terugblik week 1.6 De student kan: de drie elementen van het ARC-model benoemen en uitleggen. uitleggen hoe in de lespraktijk rekening gehouden kan worden met deze behoeften van leerlingen.
Leerdoelen week 1.7 De student kan: - het belang van het werken met MI uitleggen. - de acht meervoudige intelligenties benoemen, uitleggen en herkennen. - verschillende werkvormen en opdrachten die tegemoet komen aan meervoudige intelligenties herkennen en toepassen in een les.
Bespreek dit met je buurman of buurvrouw Voorbereiding Op welke intelligentie scoorde je in de gemaakte MI test het hoogst? Klopt deze score bij je eigen verwachtingen? Op welke momenten / in welke situaties herken je deze “intelligentie” bij jezelf? Bespreek dit met je buurman of buurvrouw
Wat ontbreekt er?
Wat is intelligentie? David Wechsler > Intelligentie is het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan. WISC-III Bepalen algemene intelligentie 6-16 jr. Leidt tot drie IQ-scores
Meervoudige intelligenties Gardner > Intelligentie is de aard van bekwaamheid waarmee een probleem op te lossen of een resultaat aan te passen is, die ten minste in één cultuur gewaardeerd wordt. Relativeert het belang van IQ-cijfer Meerdere intelligenties aanwezig in unieke mix aanwezig
Meervoudige intelligenties
Waarom werken met MI? 1. Recht doen aan verschillen tussen leerlingen Inzicht in sterke kanten van leerlingen Extra invalshoek bij beschouwen en doorgronden van het leerproces van de leerling Mogelijkheid om bijzondere kwaliteiten van leerlingen in te zetten 2. Variatie in de onderwijsleersituatie Sterke kanten van leerlingen herkennen en het lesgeven op afstemmen Bredere vorming van leerlingen 3. Voorbereiding op de toekomst Stimulerende ervaringen > hersenpotentieel tot ontwikkeling brengen
Wetenschappelijk? Onvoldoende empirische aanknopingspunten voor de door Gardner onderscheiden intelligenties. Afzonderlijke intelligenties vs geïntegreerde intelligenties Intelligentie vs vaardigheid http://educationnext.org/reframing-the-mind/
De waarde van MI Don’t Curriculum ontwerpen op basis van meervoudige intelligenties Do Veelzijdig / gevarieerd lesgeven Erkenning van de individuele leerling en zijn/haar talenten Adaptief onderwijs
Aan de slag Tijd: voorbereiding 20 minuten / uitvoering max. 2 minuten per groep Hoe: met medestudenten met dezelfde voorkeursintelligentie Hulp: medestudenten / boek Uitkomst: je gaat de uitkomst klassikaal presenteren aan je groepsgenoten Wat: presenteer jullie talent/intelligentie in maximaal 2 minuten in een vorm die past bij jullie intelligentie.
eVALUATIE Noteer Een potentieel leerdoel t.a.v. MI voor je eigen lespraktijk.
aFSLUITING Voorbereiding thema 1 > week 1.8 Zie wiki Voorbereiding responsiecollege http://nl.padlet.com/ellen_vandenboo/rlbs0lb3h7ku