Onderzoeksvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Op zoek naar… …Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven. Vanavond: ‘In gesprek met’ de kerkenraad.
Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Bezoek een tv studio opname met publiek JENSEN. OPDRACHT Op 17 april 2013 zijn Lisa, Elllen, Kylie, Kimberly, Vanja en ik naar Weesp afgereisd om een.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Een lessenserie van drie lessen
Het Debat Opbouw en inhoud.
WELKOM OP TOV!.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Geld verdienen met trends
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Leerkring POW Fase 4.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
In een jeugdgevangenis
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het onderzoeksverslag
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Bronnen en onderzoeksvragen
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvaardigheden Werkcollege 6 ‘Verwerken van gegevens’

De onderzoekscyclus: analyseren/concluderen Oriënteren Richten Plannen Verzamelen Analyseren en concluderen Rapporteren en presenteren

Analyseren en interpreteren van gegevens Inhoud Analyseren en interpreteren van gegevens Literatuur Interviews de 5-staps methode labelen

Analyseren: literatuur Betrouwbare bronnen? Vergelijken van bronnen Terugkoppelen naar onderzoeksvraag/ deelvragen Verwijzen en literatuurlijst volgens APA! “Volgens Van der Meer (2008), zijn loverboys vaak tussen de 18 en 25 jaar. Joosten (2011) ziet echter ook een trend dat loverboys op steeds jongere leeftijd actief worden. Uit onderzoek van de politie blijkt dat de gemiddelde leeftijd van veroordeelde loverboys in 2010 lag op 19 jaar (KLPD, 2011).”

Analyseren: Interviews De 5-stapsanalyse Fragmenteren Coderen/ labelen Groeperen Structureren Concluderen

Fragmenteren Interview na interview doorlezen Interviews opdelen in kleinere eenheden: zinnen/ zinsdelen/ alinea’s 1. Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… 2. Mijn ouders waren niet blij. Ik kwam hem tegen in een café. Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

Fragmenteren Interview na interview doorlezen Interviews opdelen in kleinere eenheden: zinnen/ zinsdelen/ alinea’s 1. Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… 2. Mijn ouders waren niet blij. Ik kwam hem tegen in een café. Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

Coderen Geef de stukken tekst een code of naam 1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… Reactie ouders: Mijn ouders waren niet blij, maar ik luisterde niet naar hen. 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

Coderen Geef de stukken tekst een code of naam 1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… Reactie ouders: Mijn ouders waren niet blij, maar ik luisterde niet naar hen. 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

Groeperen Je zet de stukken tekst die bij elkaar horen, bij elkaar 1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat zo’n iemand…. Dat iemand dat… Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee

Structureren Zoeken naar verbanden, hiërarchie ontdekken Dit hangt af van wat je wilde weten! VALIDITEIT BV: Onderzoek naar de rol van ouders bij loverboyproblematiek…. Of Onderzoek naar hoe loverboys op zoek gaan naar hun slachtoffers…

Analyseren Aan de hand van de deelvraag ga je op zoek naar antwoorden NB: Eigen tekst + ondersteunen met voorbeelden Beide respondenten gaven aan dat ze van te voren niet vermoedden dat ze met een loverboy in aanraking waren gekomen “Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat zo’n iemand…. Dat iemand dat…”

Concluderen Je koppelt kort en bondig terug naar de deelvraag en geeft bondig de belangrijkste resultaten weer. Hierin zit een stukje herhaling en neem je duidelijker stelling. IN DE EINDCONCLUSIE VERBIND JE AAN DE HAND VAN DE HOOFDVRAAG ALLE RESULTATEN MET ELKAAR

Onderzoeksvraag: hoe is pdd-nos gerelateerd aan het verblijf in de gevangenis van Xavier? Schrijf mee, fragmenteer, label en kom tot een conclusie Filmpje

Hoe zorg je gedurende dit proces voor: validiteit? betrouwbaarheid? navolgbaarheid?

Analyseren: interviews Labelen: Je behandelt de interviews per vraag Lees goed door en schrap irrelevante informatie Geef trefwoorden aan de stukken tekst: labels Bij iedere relevante nieuwe info, maak je een nieuw label De labels worden de kopjes in je verslag; geef ze dus een logische benaming Analyseer zoals bij de 5-staps analyse

VVolgende keer: Wat is je voorlopige conclusie? Kom voorbereid, neem mee wat je tot dan toe hebt.