Onderzoeksvaardigheden Werkcollege 6 ‘Verwerken van gegevens’
De onderzoekscyclus: analyseren/concluderen Oriënteren Richten Plannen Verzamelen Analyseren en concluderen Rapporteren en presenteren
Analyseren en interpreteren van gegevens Inhoud Analyseren en interpreteren van gegevens Literatuur Interviews de 5-staps methode labelen
Analyseren: literatuur Betrouwbare bronnen? Vergelijken van bronnen Terugkoppelen naar onderzoeksvraag/ deelvragen Verwijzen en literatuurlijst volgens APA! “Volgens Van der Meer (2008), zijn loverboys vaak tussen de 18 en 25 jaar. Joosten (2011) ziet echter ook een trend dat loverboys op steeds jongere leeftijd actief worden. Uit onderzoek van de politie blijkt dat de gemiddelde leeftijd van veroordeelde loverboys in 2010 lag op 19 jaar (KLPD, 2011).”
Analyseren: Interviews De 5-stapsanalyse Fragmenteren Coderen/ labelen Groeperen Structureren Concluderen
Fragmenteren Interview na interview doorlezen Interviews opdelen in kleinere eenheden: zinnen/ zinsdelen/ alinea’s 1. Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… 2. Mijn ouders waren niet blij. Ik kwam hem tegen in een café. Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee
Fragmenteren Interview na interview doorlezen Interviews opdelen in kleinere eenheden: zinnen/ zinsdelen/ alinea’s 1. Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… 2. Mijn ouders waren niet blij. Ik kwam hem tegen in een café. Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee
Coderen Geef de stukken tekst een code of naam 1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… Reactie ouders: Mijn ouders waren niet blij, maar ik luisterde niet naar hen. 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee
Coderen Geef de stukken tekst een code of naam 1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat je zo’n iemand…. Dat iemand dat… Reactie ouders: Mijn ouders waren niet blij, maar ik luisterde niet naar hen. 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee
Groeperen Je zet de stukken tekst die bij elkaar horen, bij elkaar 1e contact: Ik kwam op mijn veertiende voor de eerste keer in contact met ehm.. hem 1e contact: Ik kwam hem tegen in een café. Vermoedens: Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat zo’n iemand…. Dat iemand dat… Vermoedens: Ik had geen idee wat hij met me van plan was, althans… nee
Structureren Zoeken naar verbanden, hiërarchie ontdekken Dit hangt af van wat je wilde weten! VALIDITEIT BV: Onderzoek naar de rol van ouders bij loverboyproblematiek…. Of Onderzoek naar hoe loverboys op zoek gaan naar hun slachtoffers…
Analyseren Aan de hand van de deelvraag ga je op zoek naar antwoorden NB: Eigen tekst + ondersteunen met voorbeelden Beide respondenten gaven aan dat ze van te voren niet vermoedden dat ze met een loverboy in aanraking waren gekomen “Ik was meteen verliefd, je verwacht toch niet dat zo’n iemand…. Dat iemand dat…”
Concluderen Je koppelt kort en bondig terug naar de deelvraag en geeft bondig de belangrijkste resultaten weer. Hierin zit een stukje herhaling en neem je duidelijker stelling. IN DE EINDCONCLUSIE VERBIND JE AAN DE HAND VAN DE HOOFDVRAAG ALLE RESULTATEN MET ELKAAR
Onderzoeksvraag: hoe is pdd-nos gerelateerd aan het verblijf in de gevangenis van Xavier? Schrijf mee, fragmenteer, label en kom tot een conclusie Filmpje
Hoe zorg je gedurende dit proces voor: validiteit? betrouwbaarheid? navolgbaarheid?
Analyseren: interviews Labelen: Je behandelt de interviews per vraag Lees goed door en schrap irrelevante informatie Geef trefwoorden aan de stukken tekst: labels Bij iedere relevante nieuwe info, maak je een nieuw label De labels worden de kopjes in je verslag; geef ze dus een logische benaming Analyseer zoals bij de 5-staps analyse
VVolgende keer: Wat is je voorlopige conclusie? Kom voorbereid, neem mee wat je tot dan toe hebt.