Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)
De historie & de toekomst
Presentatie Procedure naar het VO
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Ouderavond Schooljaar
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Presentatie rondom advisering & eindtoets
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Wisselstroom 24/02.
Aanwijzingen om het aangifteformulier in te vullen.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Curriculumdifferentiatie
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Procedure Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs Groep 8 op weg naar vervolgonderwijsl
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Informatieavond 4-mavo 2015 Wat kunt u vanavond verwachten? Kennismaking mentoren Belangrijke data in het examenjaar Lyceo Studietraject (decaan) Uiteen.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Ouderavond klas 1Ha en 1Hb dinsdag 15 september Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Onderzoekt de ontwikkeling van kinderen in de regio Utrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Tevredenheidonderzoeken 7 maart – 3 april 2016 Gebruikersinstructie.
Omgaan met dyslexie.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Naam onderwijsinstelling Datum
Welkom Informatie presentatie groep 8 Door: Fenny & Koen.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Ouderavond VMBO 2 Wilt u vooraan in de zaal plaats nemen
Betrokken ouder, tevreden ouder
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’ Het LiSO-project Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’ Eef Stevens

LiSO-project: wat, waar, hoe? Instrumenten Mei 2016 Inhoud presentatie LiSO-project: wat, waar, hoe? Instrumenten Mei 2016 Opmerkingen, suggesties & vragen 17-11-2015

1. LiSO-project: wat, waar & hoe? Promotor: Prof. dr. Bieke De Fraine Onderzoeksmedewerkers: Eef Stevens (coördinator) Jonas Dockx Ilka Fidlers Catharina Custers 17-11-2015

1. LiSO-project: wat, waar & hoe? De doelstelling van het LiSO-project is: een beschrijving te geven van de schoolloopbanen en ontwikkeling van leerlingen vanaf het eerste jaar tot het einde van het secundair onderwijs, een verklaring te bieden voor de individuele verschillen in schoolloopbanen, waarbij gekeken wordt naar leerlingkenmerken, naar de invloed van gezinskenmerken en naar de invloed van school-, leerkracht- en klaskenmerken. 17-11-2015

1. LiSO-project: wat, waar & hoe? 17-11-2015

1. LiSO-project: wat, waar & hoe? Regionale steekproef van zo’n 60 scholen in 20 gemeenten Scholen van VSKO, GO!, OVSG, Steiner, POV Het gaat om bijna 7.000 leerlingen die in september 2013 in het 1e leerjaar van het gewoon voltijds secundair onderwijs zaten en die we zullen volgen tot zij het secundair onderwijs verlaten. In schooljaar 2015-2016 zit de meerderheid in het 3de middelbaar. Er wordt rekening gehouden met alle mogelijke trajecten Wie wordt bevraagd: Leerlingen Ouders Leerkrachten Directie 17-11-2015

1. LiSO-project: wat, waar & hoe? Schoolfeedbackrapporten Samenwerking met het Centrum voor Schoolfeedback: www.schoolfeedback.be Rapport over prestaties Nederlands en wiskunde Eerste rapporten → instroom Volgende rapporten → leerwinst Elke school eigen rapport (vertrouwelijk) Vergelijking met referentiegroep van gelijkaardige scholen Kort op de bal: zo snel mogelijk na toetsafname Instrument voor interne kwaliteitszorg 17-11-2015

LiSO-project: wat, waar, hoe? Instrumenten Mei 2016 Inhoud presentatie LiSO-project: wat, waar, hoe? Instrumenten Mei 2016 Opmerkingen, suggesties & vragen 17-11-2015

2. Instrumenten Eerste graad Tweede graad 1ste jaar 2de jaar Sept2013   Eerste graad Tweede graad 1ste jaar 2de jaar Sept2013 Feb2014 Mei2014 Mei2015 Mei2016 Mei2017 Voor leerlingen Toets wiskunde x Toets Nederlands Toets Frans Leerlingvragenlijst Voor leerkrachten Vakleerkrachten NL Vakleerkrachten WI Klastitularissen Schoolteam x* Voor directie Voor (nieuwe) ouders 17-11-2015

2. Instrumenten Toetsen Wiskunde + Nederlands “Begrijpend lezen” Duurtijd: 1 lesuur voor de meeste leerlingen, maar sommige leerlingen hebben meer tijd nodig Gebruik STICORDI: niet toegelaten; rekentoestel wel (wordt aangegeven in de concrete handleidingen) Het is niet de bedoeling dat de leerlingen alle opgaven kunnen oplossen  plafondeffecten OOK: vragenlijst “Opportunity to learn” voor vakleerkrachten Bij elk item van de toets aangeven in welke mate de leerlingen de leerstof al gezien hebben Wordt gebruikt bij interpretatie van verschillen in prestaties Op papier (op naam; wordt aangeleverd in 1 of 2 doosjes per klas) Opmerking: ook toets wiskunde (en Nederlands) voor zittenblijvers in het 2de jaar 17-11-2015

2. Instrumenten Vragenlijst voor leerlingen Vragen over: Schoolkeuze Studieprogramma Toekomstverwachtingen Non-cognitieve uitkomsten: Motivatie Academisch zelfconcept Interesse Betrokkenheid Schoolwelbevinden Mindset Duurtijd: 1 lesuur voor de meeste leerlingen, maar sommige leerlingen hebben meer tijd nodig Op papier (op naam; wordt aangeleverd in 1 of 2 doosjes per klas) Opmerking: ook LLVL voor zittenblijvers in het 2de jaar Klasklimaat Lesstructuur Leeromgeving Relatie leerling-leerkracht Schoolklimaat + apart gedeelte voor zittenblijvers 17-11-2015

2. Instrumenten Vragenlijst voor vakleerkrachten Nederlands en wiskunde Vragen over: Leeromgeving Doelmatigheidsbeleving Actuele thema’s Klasspecifieke vragen Professionaliseringsactiviteiten van leerkrachten Duurtijd: maximaal 40 minuten Online (persoonlijke link in mail aan elke leerkracht) 17-11-2015

2. Instrumenten Vragenlijst voor klastitularissen Vragen over: Verwachtingen over de toekomstige prestaties/(school)loopbaan van leerlingen Schalen voor participatie in de klas Werkhouding Betrokkenheid gezin op school Leerling-leerkracht relatie Klastitularis vult deze items in voor elke leerling afzonderlijk Ca. 25 items per leerling Duurtijd: 2 à 3 minuten per leerling Online (persoonlijke link in mail aan elke leerkracht) 17-11-2015

2. Instrumenten Vragenlijst voor het schoolteam In samenwerking met POOLL zal een aantal scholen gevraagd worden om deel te nemen aan een schoolteamvragenlijst Vragen over: De manier waarop een schoolteamlid zijn job in het onderwijs en de school ervaart Aandacht voor verschillende jobaspecten en werkcondities Ter verklaring van zowel leerling- als leerkrachtloopbanen Duurtijd: 30 min. Online (persoonlijke link in mail aan elke leerkracht) Timing: maart 2016 17-11-2015

2. Instrumenten Vragenlijst voor ouders Vragen over: de school- en programmakeuze toekomstverwachtingen voor hun kind onderwijs in het algemeen over de gezinssituatie over activiteiten van het kind en het gezin Als er nieuwe leerlingen in de LiSO-proefgroep instromen, zal gevraagd worden aan de ouders om deze vragenlijst ook in te vullen Op papier (op naam van leerling; wordt aangeleverd in 1 of 2 doosjes per school) 17-11-2015

LiSO-project: wat, waar, hoe? Instrumenten Mei 2016 Inhoud presentatie LiSO-project: wat, waar, hoe? Instrumenten Mei 2016 Opmerkingen, suggesties & vragen 17-11-2015

3. Mei 2016 Voorbereiding Leerlinggegevens 3de jaar: al opgevraagd Na controle  nieuwe opvraging: ter identificatie van zittenblijvers/uitgestroomde leerlingen gegevens van de vakleerkrachten en klastitularissen Getuigschrift Basisonderwijs van de LiSO-leerlingen bij de start van het secundair onderwijs? 17-11-2015

3. Mei 2016 Timing Toets wiskunde en Nederlands + vragenlijst voor leerlingen + vragenlijst voor nieuwe ouders: Alles komt met bpost aan in de scholen in de week van 25 april 2016 Afname: tussen 25 april en 20 mei Ophaling materiaal door LiSO-team eind mei Feedback mag altijd gegeven worden bij ophaalmoment Vragenlijst voor vakleerkrachten en klastitularissen: Worden via persoonlijke mail met unieke link uitgenodigd Afname: tussen 25 april en 31 mei 17-11-2015

LiSO-project: wat, waar, hoe? Instrumenten Mei 2016 Inhoud presentatie LiSO-project: wat, waar, hoe? Instrumenten Mei 2016 Opmerkingen, suggesties & vragen 17-11-2015

4. Opmerkingen, suggesties & vragen Ontvangen feedback: Digitalisering Taakbelasting voor de leerkrachten Te moeilijk voor de B-stroom 17-11-2015

4. Opmerkingen, suggesties & vragen Vragen van de LiSO-scholen? 17-11-2015

Contacteer ons: Loopbanen in het Secundair Onderwijs Eef Stevens Coördinator LiSO Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie KU Leuven Dekenstraat 2 / 3773 3000 Leuven tel. +32 / 16 32 57 96 eef.stevens@kuleuven.be of info@lisoproject.be Website: www.lisoproject.be