Ontwikkeling en de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Technieken 3: de-escaleren
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Wat is het goede om te doen?
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
ADHD bij kinderen.
Het Equipprogramma en gewetensontwikkeling
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
B Het goede ….(en het kwaad)
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Kinderen en hun sociale talenten
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Morele ontwikkeling en opvoeding
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ethiek.
Het begint bij het jonge kind
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Ethiek en besturen.
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ook6/7.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling en de basisschool
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Vrijheid en determinisme
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
S TRESS ZIT VOORNAMELIJK IN JE HOOFD Melissa Hollevoet 1Batp klas B4.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Levensbeschouwelijk leren
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Welkom ik maak me sterk.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
‘Agressie bij kinderen’
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling en de basisschool College 4; moraal, antisociale agressie en kinderzorgen Ontwikkeling en de basisschool

Programma H7 Moraal H8 Antisociale agressie H9 Kinderzorgen

Normen en waarden Wat zijn normen en wat zijn waarden? Waarden; abstracte begrippen over goed en kwaad Normen; concreet gedrag dat afgeleid is van waarden

Moraal; van weten naar handelen Morele empathie; aanvoelen en inschatten Moreel redeneren; in gedachten uitmaken wat passend eigen gedrag is Morele afweging; effect van verschillend eigen gedrag afwegen, meest gewenste gedrag kiezen Moreel gedrag; voornemen omzetten in gedrag

Morele empathie Sociale cognitie/mensenkennis bestaat uit: Inzicht in wat er in de ander afspeelt Inzicht in kennis en capaciteiten Inzicht in meest waarschijnlijk gedrag Inzicht in processen tussen mensen en consequenties van sociale instituties, zoals geld, onderwijs.

Moreel redeneren ‘There is nothing neither good nor bad. But thinking makes it so’ (uit Shakespeare’s Hamlet) Moreel realisme; goed of slecht hangt af of het effect goed of slecht is Moreel relativisme (Piaget); niet alleen kijken naar het effect, maar wat de intentie van het gedrag is.

Voorbeeld Welk meisje is stouter? Een onbekende vrouw vraagt de weg naar de winkel Lilia stuurt haar de juiste kant op, maar de vrouw verdwaalt toch en komt aan de andere kant van het dorp terecht Wilma stuurt haar expres de verkeerde kant op, maar de vrouw komt toch terecht bij de winkel

Kohlberg Kind heeft aangeboren gevoel van Rechtvaardigheid, dat afhankelijk is van de cultuur. Maar de manier van morele ontwikkeling is in alle culturen gelijk en verloopt in 3 stadia met elk 2 fasen.

Kohlberg’s fasen van morele ontwikkeling Stadium 1. Preconventionele moraal Fase 1. Straf en gehoorzaamheid (straf vermijden) Fase 2. Naïef hedonisme (eigen voordeel) Stadium 2. Conventionele moraal Fase 3. 'Good boy' oriëntatie (wederzijds respect, goedkeuring) Fase 4. In stand houden van sociale orde (rechtvaardige maatschappij, plicht) Stadium 3. Postconventionele moraal Fase 5. Sociaal contract-oriëntatie (sociaal betrokken, algemeen belang) Fase 6. Universele gewetensprincipes (principiele geweten)

Een moreel dilemma http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/morele_ontwikkeling.res/frames.html

Morele afweging Ouders grote invloed; hulp bij het zien van verschillende visies op een dilemma Immanente rechtvaardigheid; het naïeve idee dat overtredingen direct bestraft worden en dat goede daden beloond worden

Morele gedrag Factoren die van invloed zijn op het gedrag: Sterke wil; egosterkte, zelfbeheersing Toevallige factoren; goede stemming, beleefd succes Situationele factoren; kans om betrapt te worden,

Antisociale agressie Ondermijnd gevoel van eigenwaarde gezinsklimaat Moeilijk temperament: snel geprikkeld zijn; zwakke impulscontrole Weinig zelfbeheersing; reactieve en proactieve agressie Gepest worden en pesten

Kinderzorgen Stress kan veroorzaakt worden door: Chronische omstandigheden Incidentele omstandigheden Hoe meer risicofactoren, hoe groter de kans op stress / problemen.

Buitengesloten Rejected kinderen Worden door klasgenoten actief afgewezen Zijn agressief of alleen sociaal onhandig Kunnen op 2 manieren reageren: Extravert Introvert Als er niet wordt ingegrepen kan het grote gevolgen hebben Neglected kinderen Worden genegeerd en over het hoofd gezien Zijn wat minder sociaal ingesteld Meestal geen gedragsproblemen Schoolprestaties lijden er niet onder Kunnen in de loop van de tijd wel aansluiting vinden

Video Agressie op school Agressie – Het beest in de mens http://teleblik.nl/media/5408874 Agressie – Het beest in de mens http://teleblik.nl/media/1674066

Volgende keer Invloed van Film , TV en computer; H10 en H11

Pesten (werkcollege) Video Pesten Discussie: Waarom worden kinderen gepest? Hoe kunnen kinderen reageren als ze gepest worden? Werd jij vroeger gepest of heb jij gepest, of heb je gezien op de basisschool? Wat kan jij als pedagoog doen of adviseren tegen pesten? http://web.at5.nl/basta/2009/03/16/aflevering-16-cyberpesten/ http://www.leraar24.nl/video/1025/cyberpesten-po

Vragen??