Kind in ontwikkeling: het jonge kind Door: Joelle, Marfaina, Lieke en Melanique
inhoud Hoofdstuk 8 Hoofdstuk 9 Hoofdstuk 10 Hoofdstuk 11 Hoofdstuk 12
Hoofdstuk 8: de fysieke ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd. Verandering in het lichaam en de hersenen Grove motoriek Fijne motoriek Voedingsbehoefte Bedreigende factoren
Hoofdstuk 9: de cognitieve ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd. Piaget Vygotsky Taalontwikkeling Onderwijsprogramma´s Effect van de televisie en computer
Hoofdstuk 10: de sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de peuter- en kleutertijd. Besef van gender, sociale relaties en speltypen. Opvoedstijlen en effecten Moreel besef
Hoofdstuk 11: de fysieke ontwikkeling in de schooltijd. Kinderobesitas Motorische vaardigheden
Hoofdstuk 12: de cognitieve ontwikkeling in de schooltijd. Taalontwikkeling - volgends Piaget: - concreet -operationeel stadium - decentreren - reversibiliteit -informatieverwerking: - herinnering - verbetering van geheugen - Vygotsky Intelligentie
Hoofdstuk 13: de sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de schooltijd. wie ben ik? stadia van vriendschap Gender en vriendschap pesten # het gezin in de schooltijd
Hft 12 wat betekend reversibiliteit? Hft 11 verschilt die jongens van die van meisjes? Hft 12 wat is de formule van IQ berekenen? Hft 8 Welke lichamelijke veranderingen vinden plaats in met het lichaam van een peuter/kleuter? Hft 13 wat is corregulering? quiz Hft 9 waar is taalvaardigheid afhankelijk van? Hft 13wat betekend het woord: socale vergelijking? Hft 8 voor welke twee gevaarlijke ziekten zijn peuters en kleuters vatbaat? Hft 10 waar legt de sociale leertheorie de nadruk op bij morele ontwikkeling Hft 11 als kinderen op de basisschool zitten, hoeveel centimeter groeien ze dan gemiddeld per jaar? Hft 10 volgens wie bevinden¨peuters en kleuters zich in eerst in statie in het stadium autonomie versus schaamte en twijfel? Hft 9 Waar zijn kinderen volgens Piaget nog niet toe in staat?