Kind in ontwikkeling: het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Ontwikkelingspsychologie
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Opvoeden van drukke kinderen
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Methodische vaardigheden
Aanpak problematisch gedrag
Ontwikkelingspsychologie
De peutertijd Ontwikkeling (p ).
Ontwikkelingsfasen: kwetsbaarheden en beschermende factoren Hoe vertel ik het aan mijn kinderen Als een vader of moeder kanker heeft vakgroep medische.
Cognitieve Ontwikkeling. Cognitieve ontwikkeling = de ontwikkeling van het denken (Alkema, van Dam, Kuipers, Lindhout & Tjerkstra, 2006)
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 2
Gameverslaving: facts and stories
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 5
Levensbeschouwelijk leren
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 7
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Ontwikkelingspsychologie
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
De ontwikkeling van het kind !
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Kind in ontwikkeling: het jonge kind Door: Joelle, Marfaina, Lieke en Melanique

inhoud Hoofdstuk 8 Hoofdstuk 9 Hoofdstuk 10 Hoofdstuk 11 Hoofdstuk 12

Hoofdstuk 8: de fysieke ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd. Verandering in het lichaam en de hersenen Grove motoriek Fijne motoriek Voedingsbehoefte Bedreigende factoren

Hoofdstuk 9: de cognitieve ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd. Piaget Vygotsky Taalontwikkeling Onderwijsprogramma´s Effect van de televisie en computer

Hoofdstuk 10: de sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de peuter- en kleutertijd. Besef van gender, sociale relaties en speltypen. Opvoedstijlen en effecten Moreel besef

Hoofdstuk 11: de fysieke ontwikkeling in de schooltijd. Kinderobesitas Motorische vaardigheden

Hoofdstuk 12: de cognitieve ontwikkeling in de schooltijd. Taalontwikkeling - volgends Piaget: - concreet -operationeel stadium - decentreren - reversibiliteit -informatieverwerking: - herinnering - verbetering van geheugen - Vygotsky Intelligentie

Hoofdstuk 13: de sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de schooltijd. wie ben ik? stadia van vriendschap Gender en vriendschap pesten # het gezin in de schooltijd

Hft 12 wat betekend reversibiliteit? Hft 11 verschilt die jongens van die van meisjes? Hft 12 wat is de formule van IQ berekenen? Hft 8 Welke lichamelijke veranderingen vinden plaats in met het lichaam van een peuter/kleuter? Hft 13 wat is corregulering? quiz Hft 9 waar is taalvaardigheid afhankelijk van? Hft 13wat betekend het woord: socale vergelijking? Hft 8 voor welke twee gevaarlijke ziekten zijn peuters en kleuters vatbaat? Hft 10 waar legt de sociale leertheorie de nadruk op bij morele ontwikkeling Hft 11 als kinderen op de basisschool zitten, hoeveel centimeter groeien ze dan gemiddeld per jaar? Hft 10 volgens wie bevinden¨peuters en kleuters zich in eerst in statie in het stadium autonomie versus schaamte en twijfel? Hft 9 Waar zijn kinderen volgens Piaget nog niet toe in staat?