Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Kwaliteit van leven bij dementie
feedback als leidend principe
Voorstellen.
Internet en gezondheid.  Wie heeft internet thuis?  Wie heeft een smartphone of tablet?  Wie zoekt medische informatie op het internet?  Wie neemt.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Formatief - summatief evalueren
Sleutel tot verhoging van het studierendement? Olaf Spittaels
Onderwijsevaluaties nieuwe stijl
Allochtonen in het hoger onderwijs
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Meten bij marktonderzoek
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Bijkomende Variabelen (Extraneous Variables)
2. Eduscrum als activerende didactiek
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Professionalisering Medewerkers
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
De waarde van Zorgkaart Nederland
Disclosure belangen NHG spreker
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Mijn Positieve Gezondheid
Onderzoek Indoor Comfort Index © ICI
Visie op het economieonderwijs
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Acceptance and Action Questionnaire
Transparantie over Toegang master
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Transcript van de presentatie:

Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,

DAIR seminar Even voorstellen… Beleidsmedewerker Strategie & Informatie UvA Q Promotie onderzoek AMC Evaluating Clinicians’ Teaching Performance

3 Onderwijsevaluaties Studentevaluaties  Evaluaties van vakken, NSE Docentevaluaties  Evaluatie van een docent over zijn eigen vak, samenwerking met collega’s etc. Managementevaluaties  Evaluaties door opleidingscommissies, onderwijsdirecteur, interne audit, etc. Externe evaluaties  Onderwijsvisitatie, evaluatie door potentiële werkgevers DAIR seminar

4 Percepties Een onderwijsevaluatie geeft de perceptie weer van een groep betrokkenen op de kwaliteit van het onderwijsproces De perceptie van verschillende groepen, die betrokken zijn bij hetzelfde onderwijsproces, op de kwaliteit van het onderwijs kan verschillen DAIR seminar

5 Verschillende betrokkenen, verschillende percepties De literatuur toont aan dat zelfevaluaties van het eigen functioneren lage correlaties hebben met evaluaties vanuit een ander perspectief (o.a. Davis et al. 2006; Eva &Regehr 2008) Twee studies laten zien dat evaluaties over een docent door betrokken collega’s en studenten lage correlaties met elkaar vertonen (Beckman et at. 2003; 2004) Zelfevaluaties door artsen én patienten-evaluaties komen niet overeen met een objectieve maat, zelfs niet bij concrete handelingen (o.a. Epstein et al 2005; Kasper et al. 2011) DAIR seminar

6 Onderwijsevaluaties DAIR seminar

7 Kwaliteit van Onderwijs DAIR seminar

8 Kwaliteit van een vak Vragenlijst aan studenten Vragen(lijst) aan docenten + reactie op studentevaluatie Interpretatie van docent- en studentevaluatie, binnen de onderwijsvisie DAIR seminar

9 Validiteit, Betrouwbaarheid en Bias DAIR seminar

10 Validiteit en Betrouwbaarheid Valide en betrouwbare van studentevaluaties zijn mogelijk indien is voldaan aan een aantal voorwaarden, onder anderen:  Passende vragen  Representatief sample  Afgenomen op een geschikt moment en locatie  Etc. DAIR seminar

11 Valide en betrouwbaar ≠ Vrij van bias Een valide en betrouwbare meting betekent dat die ene meting op zichzelf vrij is van bias Vergelijking tussen twee valide en betrouwbare metingen, die dus vrij zijn van bias, is niet vrij van bias DAIR seminar

Bias in vergelijking 12 DAIR seminar

Bias in vergelijking 13 DAIR seminar

Bias in vergelijking 14 DAIR seminar

Bias in vergelijking 15 DAIR seminar

Onderwijskundige literatuur (Marsh 2007) Groepsgrootte (-) Interesse studenten in een vak (+) Keuzevak (+) of verplicht (-) Moeilijkheid (+) Studiejaar studenten (+) Functieniveau docent (+) Studierichting: humanities (+), beta (-) Geslacht docent (+/-) 16 DAIR seminar

Nederlands voorbeeld Studie naar onderwijsevaluaties van medisch specialisten (Arah et al. 2012) Factoren die van invloed zijn op evaluatiescores:  ervaring arts, geslacht arts, opleidingsjaar student, geslacht student, BKO, onderzoekstijd, management positie 17 DAIR seminar

Arah et al. (2012) Mannelijke artsen scoren slechte op de dimensie “feedback” (OR: 0.78) Mannelijke artsen scoren beter op de dimensie “toetsing” (OR:1.12) Artsen met BKO training scoren hoger op vrijwel alle dimensies (OR: ) Opleidingsjaar studenten was van invloed 18 DAIR seminar

Uitleg bias in onderwijsevaluaties Kwaliteit X = αB + µC + βD + ωE + φF + ε B = duidelijke uitleg docent C = niveau van de cursus D = geslacht docent E = ervaring docent F = grootte van groep studenten 19 DAIR seminar

Bias in onderwijsevaluaties Kwaliteit X = 1.0B + 1.0C + 0.2D E F + ε B = duidelijke uitleg docent C = niveau van de cursus D = geslacht docent E = ervaring docent F = grootte van groep studenten 20 DAIR seminar

Bias in onderwijsevaluaties Kwaliteit X = 1.0B + 1.0C + 0.2D E F + ε B = duidelijke uitleg docent (4) C = niveau van de cursus (4) D = geslacht docent (man = 0) E = ervaring docent (10 jaar) F = grootte van groep studenten (20) Score = DAIR seminar

Bias in onderwijsevaluaties Kwaliteit X = 1.0B + 1.0C + 0.2D E F + ε B = duidelijke uitleg docent (3.5) C = niveau van de cursus (3.5) D = geslacht docent (vrouw = 1) E = ervaring docent (2 jaar) F = grootte van groep studenten (150) Score = DAIR seminar

Bias in onderwijsevaluaties Iedere evaluatie heeft in zekere mate mee te maken Grootte van de bias hangt af van o.a.  Cultuur (op verschillende niveaus)  Setting / context  Onderwijsdimensie / onderwijsproces 23 DAIR seminar

Wat nu….corrigeren? Normatief kader Ethische aspecten Evaluatie doel Doelgroep 24 DAIR seminar

Normatief kader We stellen impliciet verschillende verwachtingen / kaders voor verschillende groepen (wellicht terecht): v.b.  Kleinschalig onderwijs moet hoger “scoren”  Oudere docenten moeten hoger “scoren”  Vrouwelijke docenten mogen “lager scoren” (ethisch? discriminerend?)  labelling 25 DAIR seminar

Evaluatie doel Summatief gebruik (harde, soms verstrekkende consequenties)  Noodzakelijk om te corrigeren Formatief gebruik (identificeren verbeterpunten)  Niet noodzakelijk corrigeren  Dicht bij de data/bron blijven 26 DAIR seminar

Doelgroep Docenten en studenten moeten de data begrijpen  Gecorrigeerde resultaten zijn soms lastig te interpreteren  Tonen van groep-specifieke referentiedata Management moet wel de beschikking hebben over gecorrigeerde data (en de correcties kunnen interpreteren, kunnen uitleggen)  Verschil in data tussen docenten en management over hetzelfde proces, wenselijk? Onderzoekers moeten tevens corrigeren als dat van toepassing is 27 DAIR seminar

Wat nu….corrigeren? Discussie! Normatief kader Ethische aspecten Evaluatie doel Doelgroep 28 DAIR seminar