Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Onderwijsforum 8 mei 2014 Van onderzoek naar praktijk (en terug) Pol Grymonprez.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Advertisements

Bienvenidos a la clase de español conjugar los siguientes verbos hablar llevar Escribir leer Escuchar aprender vivir 2.
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Dit is een ode als eerbetoon aan de schoonheid van de zachtste vrouwelijke rondingen. Een ware “ontboezeming” in de let. & fig. betekenis van het woord.
Ser De vertaling van dit werkwoord: (yo) soy (tú) eres
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Cursistenprogramma 3e editie
Voorlichtingsavond groep 3
¿ ¿QUÉ HORA ES? HOE LAAT IS HET? ¿Qué hora es? Perdone, ¿tiene hora? Pardon, heeft u de tijd? DE TIJD VRAGEN ( PREGUNTAR LA HORA) No tengo reloj. Nee.
Woordposters in de klas
Cognitieve linguïstiek
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Hoofdstuk 3 Inleiding Recht
Woordenschat Woordbetekenissen vinden
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Trainingspresentatie
Nog een verleden tijd…… De imperfecto. In de pretérito imperfecto zitten weinig onregelmatige werkwoorden. Hier onder de uitgangen van de regelmatige.
Dit is een ode als eerbetoon aan de schoonheid van de zachtste vrouwelijke rondingen. Een ware “ontboezeming” in de let. & fig. betekenis van het woord.
LES 1 EIGEN WOORDENLIJST 15 WOORDEN SP/NL INGELEVERD? INTRODUCTIE BOEK Week 37: 7-11 september.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Spaanse werkwoorden met klinkerverandering
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoy es viernes el 30 de octubre Vandaag is het vrijdag 30 oktober
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
2 HAVO Unidad 3: Mi casa es tu casa ¿Qué día es hoy? Hoy es miércoles el 2 de diciembre Welke dag is het vandaag? Vandaag is het 2 december.
Hoy es lunes Vandaag is het maandag. Programa Proefwerk bespreken in vorm van SPEL Proefwerk uitdelen Eigen woordenlijst afmaken en inleveren Bron C Bron.
Hoy es miércoles el 28 de octubre Vandaag is het woensdag 28 oktober.
3HD Unidad 3: Y tú, ¿cómo eres? Granada. Programa Inleveren eigen woordenlijst Nakijken opdr. 1 Bron C (maken opdr. 3 en opdr. 8) Bron D (uitleg en maken.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Melanie en Suzanne Plan de clases. Clases ¿Qué? ¿Por qué? ¿Cuándo? ¿Cómo?
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
MI CASA ES TU CASA ¡VAMOS AL INSTITUTO! 2HSP2. PROGRAMA ¿Qué día es hoy? Hoy es miércoles el dos de marzo Unidad 4 herhalen Proeftoets Unidad 4 Spelletjes.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Workshop Marilene Gathier – De Taalvraag
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Personeelstraining Typ hier uw thema.
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Omschrijvingen en definities
Trainingspresentatie
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
Introductieles Spaans
Trainingspresentatie
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Examentraining.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Studiemiddag inburgering
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Feedback Reinier Geurts.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Onderwijsforum 8 mei 2014 Van onderzoek naar praktijk (en terug) Pol Grymonprez

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie S1PB_WV Is een ‘cursus’ woordenschat nodig? nee 1 doel 1) woorden leren (woorden sprokkelen in alle opleidingsonderdelen) (zelfstudie via woordenlijst) (extensive reading) (elektronische oefeningen) ja 3 doelen 1) woorden leren 2) leren over woorden 3) leren woorden leren

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Woorden leren Waarvoor leer je woorden? 1)Receptieve vaardigheden 2)Productieve vaardigheden 3)Vertalen Hoeveel woorden? Welke woorden? Wat is een woord?

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Leren over woorden Leren (door) observeren O – H – E (Lewis 1993/1997) ‘mindset’ wijzigen lesgever -> student input gebruiken voor ‘awareness-raising’ metataal 10 lexicale fenomenen Woordfamilie Woordverbinding Taalhandeling Hyponymie Verwante termen Valentie Synonymie/antonymie Metafoor Perífrasis verbal Culturele referentie

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Leren woorden leren Autonomie bevorderen bij de 4 vaardigheden + vertalen + grammatica ‘strategy learning’ Reflectie i.v.m. mentale lexicon Hoe verzamel en noteer ik woordenschat? Notitiesysteem ontwikkelen (Gram + Lex) Woordenboek leren consulteren (Rec + Pro) Hoe activeer ik opgeslagen woordenschat?

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Lesprocedure 1)Fenomenen observeren 2)Notitiesysteem aanleren 3)Woordenschat activeren 4)Vertalen 6 opdrachten (per twee studenten) Pero desde que el Imbécil cumplió cuatro años quiere apagar las velas, como yo, que le canten el Cumpleaños feliz, como a mí, e invitar a gente, y no se corta ni un pelo a la hora de pedir los regalos que quiere.

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Pero desde que el Imbécil cumplió cuatro años quiere apagar las velas, como yo, que le canten el Cumpleaños feliz, como a mí, e invitar a gente, y no se corta ni un pelo a la hora de pedir los regalos que quiere. + cumplir [x] años + apagar (g/gu) las velas + cantar(le) el Cumpleaños feliz + invitar a gente + no cortarse ni un pelo + a la hora de + pedir (i) regalos

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Pero desde que el Imbécil cumplió cuatro años quiere apagar las velas, como yo, que le canten el Cumpleaños feliz, como a mí, e invitar a gente, y no se corta ni un pelo a la hora de pedir los regalos que quiere. cumpleaños (m) + cumplir [x] años + cantar(le) el Cumpleaños feliz + invitar a gente regalo (m) + pedir (i) regalos vela (f) + apagar (g/gu) las velas

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Pero desde que el Imbécil cumplió cuatro años quiere apagar las velas, como yo, que le canten el Cumpleaños feliz, como a mí, e invitar a gente, y no se corta ni un pelo a la hora de pedir los regalos que quiere. iemandwiliets [el Imbécil] querer [regalos] [apagar las velas/ invitar a gente] [que le canten el Cumpleaños feliz] querer (ie) + INF/que + SUBJ

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Buiten de les zelfde aanpak als in les leren observeren leren noteren niet enkel concentreren op betekenis (R), ook gebruik (P) ‘eye-openers’ Wekelijks 1) Hoofdstuk lezen in de roman studentenvertaling audioversie mp3 2) Oefenpakket: 150 items in 11 oefeningen sleutel + feedback 3) Elektronische oefeningen 4) Monitoraat

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Testen Niet enkel via vertaling 1)Hoe noteer je de onderstreepte woorden in het fragment? cumpleaños, apagar, querer 2)Geef vier verwante termen met ‘cumpleaños’. 3)Vul in: El Imbécil no se c…….. ni un pelo. 4)Wat is een ‘cambio ortográfico’? Illustreer aan de hand van een werkwoord + leg kort uit. 5)Markeer vier lexicale fenomenen in het fragment. Benoem ze en geef kort uitleg. 6)Geef vier woordverbindingen met ‘pelo’. 7)Waarom is ‘Lang zal hij leven’ geen goede vertaling voor ‘el Cumpleaños feliz’? 8)Hoe heet dit in het Spaans? > 9)Wat zeg je als iemand jarig is? 3 soorten vragen 1) Kennisvragen 2) Inzichtvragen 3) Toepassingsvragen Voorbeeldexamen

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Rondvraag: woordenschat per taal N E D F I R S T 1) In welke bachelors komt woordenschat expliciet aan bod? 2) Via cursus of zelfstudie? (boek, oefenpakket, elektronisch) 3) Aansluitend bij welk opleidingsonderdeel? Studiepunten? 4) Gebaseerd op bepaalde inzichten of onderzoek? - hoe zit woordenschat in elkaar? - hoe leren/verwerven we woordenschat? - hoe ‘onderwijzen’ we woordenschat?

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Interessante onderzoekpistes? (nuttig voor onze lespraktijk) 1) Heeft expliciet woordenschatsonderwijs effect op langere termijn? - bij andere vaardigheden - O-H-E vs P-P-P aanpak 2) ….. 3) …..

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie