MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Mediawijsheid.
Integrale opdrachten STW
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Module school en samenleving
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Sociale media op school
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Definitie Mediawijsheid
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Welkom op deze informatieavond
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
WELKOM.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Onze doelen en visie in beeld
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Toekomstgericht onderwijs
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Computer / Tablet / touch-screen
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
H1 Media en communicatie
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Digitale geletterdheid
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

MEDIAOPVOEDING

1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van vandaag Inbedding van ICT als sluitsteen van innovatieproces

2. KRACHTLIJNEN zie blz Uitdaging van de mediawereld 2.2Drie basiscompetenties 2.3Zenden en ontvangen 2.4Gisteren, vandaag en morgen 2.5Mediatalen 2.6Functies van media 2.7Betrokkenheid 2.8Zorg 2.9Geïnspireerde mediawijsheid 2.10Aansluiting basis en secundair

2.2 Drie basiscompetenties zie blz. 7 Mediageletterdheid Mediawijsheid Technische en instrumentele competentie

Mediageletterdheid

De kennis, de vaardigheden en de attitudes met betrekking tot de taal van de media en de vele toepassingen ervan in de wereld waarin de kinderen leven met de bedoeling deze te kennen, te begrijpen en te gebruiken.

Mediageletterdheid

Mediawijsheid Ik vergat een back-up te maken van mijn brein. Nu ben ik alles vergeten wat ik deze maand heb geleerd….

Mediawijsheid De kennis, vaardigheden en attitudes die bijdragen tot de ontwikkeling van een waarde- bewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan door de kinderen zelf en door anderen.

Mediawijsheid

Technische en instrumentele competentie Je moet niet klikken! Het is een krijtbord! ?

Technische en instrumentele competentie De technische en instrumentele kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om de voor hun bestemde mediatoepassingen adequaat en veilig te kunnen gebruiken.

Technische en instrumentele competentie

Drie competenties in samenhang zie blz. 9

Opdracht 1 : Zoek de juiste definitie bij de drie basiscompetenties

2.3 Zenden en ontvangen zie blz. 11 medium

Opdracht 2 Media die behoren tot de leefwereld van (bijna) alle kinderen van mijn klas. Media die behoren tot de leefwereld van enkele kinderen van mijn klas. Media die ik dagelijks hanteer. Media die ik zelden hanteer.

2.4 Media gisteren, vandaag en morgen zie blz. 12 het middel de toepassing

Opdracht 3 : Leesopdracht blz. 13 e.v.

2.5 Elk medium spreekt een eigen taal zie blz. 13

2.6 Functies van media zie blz. 14 Welbevinden Zelfredzaamheid Informeren en informatie verwerken Communiceren Leren Creatief vorm geven Geloven

2.7 Hoge en lage betrokkenheid zie blz. 16

2.8Zorg voor elke leerling zie blz. 16

2.9 Geïnspireerde mediawijsheid zie blz. 17

2.10 Aansluiting met secundair onderwijs zie blz. 18 Informatie- en communicatietechnologie Nederlands Plastische opvoeding Muzikale opvoeding Techniek Artistieke vorming Maatschappelijke vorming …

3. LEERPLANDOELEN zie blz algemeen streefdoel 3 na te streven competenties 3 beheersingsniveaus

Opdracht 4 Algemeen streefdoel : De kinderen kunnen op een behendige, zelfredzame en kritische manier participeren aan de complexe, veranderlijke wereld waarin ze leven en dat zowel in de rol van zender als ontvanger van mediacontent. Mediageletterdheid ME 1 Mediageletterdheid ME 1 door het ontwikkelen van Mediawijsheid ME 2 Mediawijsheid ME 2 Technische en instrumentele competentie ME 3 Technische en instrumentele competentie ME 3 15 doelen 7 doelen DE DOELEN GEÏLLUSTREERD (leerplan blz. 25) Activiteitenfiches uit het praktijkboek

4.DE DOELEN GEÏLLUSTREERD zie blz. 25

5. MEDIAOPVOEDING IN DE LEERGEBIEDEN zie blz Muzische opvoeding 5.2Nederlands 5.3Frans 5.4Wereldoriëntatie 5.5Schrift 5.6Bewegingsopvoeding 5.7Wiskunde 5.8Godsdienst

6. SUGGESTIE VOOR DE AANPAK VAN MEDIAOPVOEDING zie blz. 57

7. EVALUATIE zie blz Leerlingenevaluatie 7.2Kwaliteitszorg

Analfabeet