Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
ICTB/NB Projectmanagement.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Theorielessen in projectmatig werken
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pascal van Schajik Social Work Pascal van Schajik
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Educatief partnerschap
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
SLC Kwartaal 3 Martine Bink med.hro.nl/binmd L
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 2 Marie-Joze van Raak
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Anders kijken, anders doen
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Les 1: Introductie Marketing
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Project gamemarket Les 1.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee

Programma vandaag  Kennismaken  Introductie module  Groepscultuur  Brainstorm  Afspraken samenwerking  Voorbereiding week 1.3

Verwachtingen 2 aan 2 interview je elkaar over verwachtingen t.a.v. dit project

Kennismaken Wat weet je van elkaar … Wat weet je van de docent...

Globale aanpak Studiehandleiding:  Leidraad, altijd 1 exemplaar per projectgroep bij de hand  Bevat alle informatie over leerdoelen, globale planning, opdrachten, toetsing  Wordt bekend verondersteld  Vragen?

Achtergrond module  Rotterdams jeugdbeleid  Speerpunten:  Voorkomen van voortijdig schoolverlaten  Verbeteren van schoolprestaties  Integrale aanpak voor optimale ontwikkelingskansen  Uitgaan van (jeugd)participatie

Inhoud module  Werken vanuit de speerpunten van het Rotterdams beleid  Werken in de praktijk met een organisatie  Inzetten onderzoeksvaardigheden  Samenwerken met een doelgroep  Samenwerken binnen een projectgroep  Gemaakte stappen en je eigen rol in het onderzoeksproces te verantwoorden

Planning lessen Week 1.2 – groepscultuur Week 1.3 – vergaderen en leerproces (1.4) Week 1.4 – contact opdrachtgever (1.3)/ foto presentatie maken Week 1.5 – werken aan plan van aanpak Week pva naar opdrachtgever plus evaluatie groepsrollen Week 1.7 – onderzoeksvaardigheden Week 1.8 – start uitvoering Week 1.9 t/m 2.1 uitvoering onderzoek

Het proces: groepsverkenning  Filmpje over samenwerking  Doe individueel de test ‘samenwerkingstype’ - Lees de achterliggende informatie - Bepaal welke types bij jou het meest aan de orde zijn. Bepaal een nummer 1 en 2

Samenwerken  Samenwerkingstest  Groepen maken  Contract opstellen  Leerdoelen opstellen en bespreken  Inhoud bespreken diverse rollen binnen projectgroep

Volgende week  Opdrachtgever spreken  Opdracht uitwerken  Oriëntatie wijk  Literatuur Grit, van der Donk en van Lanen  Basis leggen plan: Wat is er nodig?

In de werkgroepen aan de slag (1) Nb Jullie gaan zelfstandig aan de slag – plm 1 uur en dat is inclusief pauze - Bedenk individueel wat je belangrijk vindt in de samenwerking (oef 1.8) - Bespreek dit met elkaar en maak afspraken over samenwerking (zie volgende dia) - Doe individueel de communicatietest - Bespreek de uitkomsten

Samenwerkingsdocument (2)  Maak van al deze informatie 1 document  Gebruik hiervoor het format op blz 15  Voeg hier aan toe:  Van ieder lid van de groep een specifieke verwachting (1 e oefening in de klas)  Van ieder lid van de groep een leerdoel  Namen en contactgegevens  Wie contactpersoon is voor de opdrachtgever  En …. hebben jullie al groepsnaam?

Feedback  Iedere projectgroep laat afspraken lezen aan docent en ontvangt feedback  Feedback direct verwerken

Opdracht  Eerste bespreking opdracht  Verkenning  Opdracht  Organisatie  Wijk

En nu….  Bespreken literatuur:  Grit hfdst 1: het project  Grit hfdst 3: het project van begin tot eind  Van der Donk&van Lanen hfdst 3: oriënteren (3.3) een praktijkprobleem verkennen  Welke vragen heb je? bespreken

Voorbereiding week 1.3  Kijk in literatuur van vakken van vorig jaar welke informatie relevant is met betrekking tot groepssamenwerking; pedagogiek in de wijk; projectmatig werken; onderzoeksvaardigheden.

Ervaringen tot nu toe?  Evaluatie bijeenkomst