Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee
Programma vandaag Kennismaken Introductie module Groepscultuur Brainstorm Afspraken samenwerking Voorbereiding week 1.3
Verwachtingen 2 aan 2 interview je elkaar over verwachtingen t.a.v. dit project
Kennismaken Wat weet je van elkaar … Wat weet je van de docent...
Globale aanpak Studiehandleiding: Leidraad, altijd 1 exemplaar per projectgroep bij de hand Bevat alle informatie over leerdoelen, globale planning, opdrachten, toetsing Wordt bekend verondersteld Vragen?
Achtergrond module Rotterdams jeugdbeleid Speerpunten: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten Verbeteren van schoolprestaties Integrale aanpak voor optimale ontwikkelingskansen Uitgaan van (jeugd)participatie
Inhoud module Werken vanuit de speerpunten van het Rotterdams beleid Werken in de praktijk met een organisatie Inzetten onderzoeksvaardigheden Samenwerken met een doelgroep Samenwerken binnen een projectgroep Gemaakte stappen en je eigen rol in het onderzoeksproces te verantwoorden
Planning lessen Week 1.2 – groepscultuur Week 1.3 – vergaderen en leerproces (1.4) Week 1.4 – contact opdrachtgever (1.3)/ foto presentatie maken Week 1.5 – werken aan plan van aanpak Week pva naar opdrachtgever plus evaluatie groepsrollen Week 1.7 – onderzoeksvaardigheden Week 1.8 – start uitvoering Week 1.9 t/m 2.1 uitvoering onderzoek
Het proces: groepsverkenning Filmpje over samenwerking Doe individueel de test ‘samenwerkingstype’ - Lees de achterliggende informatie - Bepaal welke types bij jou het meest aan de orde zijn. Bepaal een nummer 1 en 2
Samenwerken Samenwerkingstest Groepen maken Contract opstellen Leerdoelen opstellen en bespreken Inhoud bespreken diverse rollen binnen projectgroep
Volgende week Opdrachtgever spreken Opdracht uitwerken Oriëntatie wijk Literatuur Grit, van der Donk en van Lanen Basis leggen plan: Wat is er nodig?
In de werkgroepen aan de slag (1) Nb Jullie gaan zelfstandig aan de slag – plm 1 uur en dat is inclusief pauze - Bedenk individueel wat je belangrijk vindt in de samenwerking (oef 1.8) - Bespreek dit met elkaar en maak afspraken over samenwerking (zie volgende dia) - Doe individueel de communicatietest - Bespreek de uitkomsten
Samenwerkingsdocument (2) Maak van al deze informatie 1 document Gebruik hiervoor het format op blz 15 Voeg hier aan toe: Van ieder lid van de groep een specifieke verwachting (1 e oefening in de klas) Van ieder lid van de groep een leerdoel Namen en contactgegevens Wie contactpersoon is voor de opdrachtgever En …. hebben jullie al groepsnaam?
Feedback Iedere projectgroep laat afspraken lezen aan docent en ontvangt feedback Feedback direct verwerken
Opdracht Eerste bespreking opdracht Verkenning Opdracht Organisatie Wijk
En nu…. Bespreken literatuur: Grit hfdst 1: het project Grit hfdst 3: het project van begin tot eind Van der Donk&van Lanen hfdst 3: oriënteren (3.3) een praktijkprobleem verkennen Welke vragen heb je? bespreken
Voorbereiding week 1.3 Kijk in literatuur van vakken van vorig jaar welke informatie relevant is met betrekking tot groepssamenwerking; pedagogiek in de wijk; projectmatig werken; onderzoeksvaardigheden.
Ervaringen tot nu toe? Evaluatie bijeenkomst