Revius Wijk Ontdekkend en Onderzoekend Leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Gepersonaliseerd leren
Sociale media op school
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Informatie- avond groep 6
Voortgangsgesprek fase 1
3 H/V, kiezen voor een profiel
Profielkeuze informatieavond
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Studiekeuzes van uw kind
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
Voorlichtingsavond MAVO 3
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Customize!.
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
1 Naar het voortgezet onderwijs!. WELKOM OP DE OPEN DAG VAN 2 Alle informatie terug te vinden op de website:
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Dalton op de Dorendal.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Studieloopbaanbegeleiding
de docent als didactische coach
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond klas
WELKOM.
Profiel- en vakkenkeuze
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Informatieavond 8 juli me.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Revius Wijk Ontdekkend en Onderzoekend Leren

Op onze school waren tot nu toe 8 leerhuizen.

Leerhuis 2 vmbo-t 1,2 Thuisbasis voor 5 klassen lokaal lokaal Gemeenschappelijke ruimte teamkamer berging Thuisbasis voor 5 klassen Thuisbasis voor 8 leraren Thuisbasis voor 1 lesassistent (fte<1)

Kenmerken van onderwijs in leerhuizen Pedagogisch sterk door kleinschaligheid: - leerling in beeld bij leerhuisteam Didactisch sterk door inrichting gebouw: - docenten leren met en van elkaar - werken intensief samen, zien elkaar aan het werk - didactiek aangepast aan de ruimte Team heeft het primaat bij keuze van didactische werkwijze en afspraken in het leerhuis

Onderwijs in leerhuizen Gebouw, met zijn leerhuizen, leent zich voor alle vormen van didactiek: instructie aan hele klas of kleinere groep, groeps (leerhuis-) opdrachten, praktijkopdrachten, zelfstandig/individueel werken, leren met en van elkaar ……… Leerling heeft 70% van zijn tijd les in het leerhuis, 30% in vaklokalen

Revius Wijk: onderwijs met de iPad Onderwijs met de iPad in alle klassen (op havo 4-5 na) iPad biedt mogelijkheid om oneindige leerbronnen in te zetten: * adaptieve methodes * eigen gemaakt lesmateriaal * filmpjes (ook door leerling gemaakt) * educatieve apps en games * magazines/tijdschriften iPad is communicatiedevice: * inleveren van producten * onderwijs op afstand * chatten over onderwijsleerstof Leerling heeft dus iets te kiezen, vergroot mogelijkheden van gepersonaliseerd leren

Onderwijs in leerhuizen Toch….. nog steeds docent gestuurd Toch….. te veel vasthouden aan zekerheden Toch….. te weinig durven loslaten Leerlingen: * hebben op zelfde moment zelfde vak * krijgen binnen het vak dezelfde opdrachten * kunnen dezelfde uitleg krijgen * doen op hetzelfde moment hun toetsen (krijgen daar dezelfde vragen)

Revius Wijk Je kunt je afvragen: Hebben alle leerlingen hetzelfde nodig om het curriculum te doorlopen?: zelfde hoeveelheid lessen zelfde instructie zelfde opdrachten zelfde toetsen Moeten alle leerlingen hetzelfde kennen en kunnen om te kunnen starten op een vervolgopleiding en deze goed te doorlopen? Zijn onze leerlingen niet teveel onderwijsconsumenten?

Revius Wijk Je kunt je afvragen: Moeten alle leerlingen in het vo hetzelfde gedaan en geleerd hebben om mondig, verantwoord en zelfstandig in de maatschappij te kunnen functioneren? Is het huidige curriculum datgene wat alle leerlingen eigenlijk wel moeten doorlopen?

Daarom zijn wij dit jaar gestart met een nieuwe bijzondere klas: een klas in LEERHUIS 9

In leerhuis 9…. - leert de leerling vanuit nieuwsgierigheid, hij onderzoekt en ontdekt.......... - en wij koppelen dat aan wat de leerling moet leren en weten!

In leerhuis 9.. - staat de leerling zelf aan het roer van wat, wanneer en hoe hij wil leren...... - en wij coachen de leerling

In leerhuis 9….. - worden de vakken samengevoegd tot thema's - kiest de leerling soms, alleen of samen, met klasgenootjes een thema (vraaggestuurd) - bieden soms de docenten een thema aan (opdrachtgestuurd). - blijven de kernvakken als vak bestaan, dit zijn: Nederlands, Engels en wiskunde

Inspiratiebronnen We staan niet alleen in vernieuwingsideeën: meer scholen met een andere invulling van het curriculum meer scholen op zoek naar implementeren van 21e Eeuwse Vaardigheden in het onderwijs VO-raad ondersteunt met Leerlabs de verspreiding van onderwijs-vernieuwende ideeën we zoeken naar resultaten van onderzoek over ontdekkend en onderzoekend leren Platform Onderwijs2032

Leren doet de leerling het beste als http://www. youtube. com/watch 1. hij zich goed voelt 2. wat hij leert zin heeft 3. hij actief is als hij leert (oa. samen leren) 4. hij uitgedaagd wordt om net dat stapje verder te doen 5. hij een coach heeft 6. hij kan gebruiken wat hij geleerd heeft 7. hij vaak terug denkt aan wat hij geleerd heeft 8. hij zijn volgende stappen plant

Leerproces = wat en hoe de leerling leert Belangrijk: - zelfevaluatie: wat kan hij, wat moet hij nog leren - zelfregulatie: wat zijn de sterke kanten / eigenschappen, welke kanten /eigenschappen kan hij nog ontwikkelen om het leren beter te laten gaan

Hoe ziet het schoolwerk eruit? 60% van de tijd op school is er voor ontdekkend en onderzoekend leren. - 40 % van de tijd op school wordt er gewerkt aan de kernvakken, Frans en bewegings-onderwijs

vluchtelingenprobleem voorbeeld van een thema: vluchtelingenprobleem Een leerling onderzoek en ontdekt verschillende aspecten: * Historisch * Scheikundig * Geografisch * Taalkundig * Economisch * Beeldend * Biologisch * Sportief, lichamelijk * Natuurkundig * Religieus

Hoe meten we prestaties individueel en als lid van een groep? Toetsing Hoe meten we prestaties individueel en als lid van een groep? * Onderzoekverslag * Film * Werkstuk * Poster * Presentatie * Schriftelijke toets (repetitie) * Gesprek * Kunstwerk * Workshops * ……………

Dag van een leerling in leerhuis 9 08.15-09.00 uur: inloopmoment + dag planning 09.00-09.15 uur: gezamenlijk startmoment 09.15-11.00 uur: leerhuis werken 11.00-11.50 uur: wi/ne/en/fa/bew. ond. 12.20-13.10 uur: leerhuis werken 13.10-14.00 uur: wi/ne/en/fa/bew. Ond 14.10-14.50 uur: afronding van de dag; hoe is er gewerkt? Tijdens leerhuis werken wordt leerling door coach begeleidt.

Borging en rapportage - eindtermen: de onderzoeksvraag en de prestatie worden langs de meetlat van de eisen van de onderbouw gelegd - de leerling en de docenten maken samen een portfolio - samen met Leerlab 2020 wordt gewerkt aan een digitaal programma om de voortgang van de leerling te monitoren

Overgang naar de bovenbouw in het derde leerjaar groeien we (voorlopig) toe naar instroom in de bovenbouw met het gestandaardiseerd curriculum. Dat betekent dat de leerling gaat wennen aan hoe er in de bovenbouw gewerkt, geleerd en getoetst wordt. - wij garanderen dat dit ontdekkend en onderzoekend leren niet belemmerend is voor de doorstroom naar de bovenbouw.

De docent - de docenten begeleiden de leerling bij het Onderzoekend en Ontdekkend Leren. Zij zijn coach. Dat vraagt om de juiste vragen kunnen stellen en de juiste feedback geven. de docenten krijgen daarom ook een coach voor het ontwikkelen van hun didactisch coachen kwaliteiten, zo leren ook zij in leerhuis 9 - de docent communiceert dagelijks met collega’s in korte momenten: overdrachts-gesprekjes + overwegingen in het programma SLACK

Werken in leerhuis 9 Start aan het begin van dit schooljaar: * helemaal vrij in thema kiezen, vrij in tijdsbepaling * geen werk opgegeven voor thuis * leerlingen werkten aan één thema * leerlingen bepaalden zelf met wie zij werkten aan een thema waar zijn wij en de leerlingen tegen aan gelopen: * groepsproces * individuele begeleiding * samenwerking * overzicht van thema’s waar leerlingen mee bezig zijn * (gebrek aan) diepgang bij de presentatie * dagritme / planning * ontbreken van richtinggevende producten

Werken in leerhuis 9 Hoe zijn we daarmee omgegaan? niet terugvallen in bekend gedrag structuur aanbieden waar leerlingen zelf aangeven dit nodig te hebben basisproducten aanbieden: projectstart, evaluatie formulier, matrix van leerdoelen. Duidelijker eisen stellen aan het product van de leerling basisafspraken over samenwerking toewijzen van één begeleider aan ieder thema één gezamenlijk aangeboden thema, uitwerking aan de leerlingen ook schriftelijke toetsen aanbieden; uitslag aan leerling op verzoek van de leerling Maar vooral: - vasthouden aan de uitgangspunten; waar doen we het ook al weer voor? veel communiceren (ook via medium SLACK) niet te ingewikkeld denken, maar vooral pragmatisch zijn enthousiast blijven, elkaar inspireren elkaar en de leerlingen VERTROUWEN

een bijzondere klas ingericht! Daarom een bijzondere klas ingericht! onderwijs = de juiste vragen stellen en op leren gerichte feedback geven