Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot j.h.van.der.sloot@hr.nl Kwartaal: 1 Les: 3 Kamer: L03.346
Voorbeelden van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=FPwMEJE9PmI Positief opvoeden: https://www.youtube.com/watch?v=A3_FUVygCco
Wat gaan we doen: 1. Vragen / herhaling vorige week 2. Actief leren 3. Jouw speelgoed 4. Kijken naar kinderen. 5. Wat wil je nog leren? 6. Opdrachten voor volgende week.
1. Terugblik op vorige week: Vragen: 1. Wat is je bijgebleven? 2. Wat heb je uitgeprobeerd op stage/prive 3. Waarover heb je discussie gevoerd met je ouder(s), vriend(innen) Welke vragen heb je nog, nadat je het bovenstaande besproken heb!
Oefening actief leren zoek op en geef een presentatie: Ervaringsgericht leren + ‘zone van de naaste ontwikkeling’
Speelgoed meegenomen? Bedenk een aantal vragen die je kan koppelen aan een stuk speelgoed. Ga een gesprek aan met een medestudent over haar speelgoed.
Kijken naar kinderen Presentatie van de literatuur Baarda deel 1 – blz 29 – 38 Delfos deel 1 - blz 155 – 163 Gesprekken oefenen op kinderen. Drietallen 1 student spoort de ‘foute’ vragen op!
Persoonlijke leerdoelen Wat wil je graag leren/ wat heeft je interesse? Schrijf een copie voor de docent. Maak het CHI
Opdrachten voor volgende week.
Kenmerken per leeftijdsperiode. Zie de volgende sheets
Kinderen (6 - 8 jaar) Kenmerken van deze leeftijdsperiode: 1. scharnierleeftijd: kinderen komen in de wereld van de volwassenen (abstract denken) 2. Verdieping in de begripsvorming (b.v. dood) 3. Lange termijn geheugen begint te groeien. 4. geen herinneringen van de eerste 6 levensjaren. 5. Kinderen leren lezen en schrijven 6. Kinderen leren schaamtegevoel te herkennen.
Kinderen (8-10 jaar) Ontwikkeling nieuwe dimensies (logeren, fietsen) Schoolprestaties worden belangrijk Spanning – prestatie relatie Kind toont graag nieuwe vaardigheden. Verbanden leggen / symboliek (het is groen en het vliegt) Wederzijdsheid in relaties Relaties snel verbreken en herstellen. Omgaan met leeftijdsgenoten erg belangrijk. Eigen-maken van de maatschappelijke verwachtingen.
Kinderen (10-12 jaar) Kenmerken van deze leeftijdsperiode: Groeispurt Vormen van een sociale identiteit Vorming van vriendschappen Verschillen tussen mensen (en tussen jongens en meisjes) Langetermijn geheugen ontwikkeld Idolen/ voorbeeldgedrag Paradoxale intimiteit Het kind krijgt inzicht hoe anderen hem ervaren. Verzamelen en ruilen is heel belangrijk.
gespreksvaardigheden Ik – boodschap Geen gesloten vragen Actief luisteren (Gordon) Warmte, respect: -positief gebruik van macht-, acceptatie (Rogers) Minimum aan spanning: spelen, humor, tekenen Oogcontact maken Probeer te benoemen wat je voelt en volg wat je voelt.