Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Het geven van een workshop
Presentation Of Learning
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Opvoeden van drukke kinderen
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
DIGITALE COLLAGE ESTHER
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Aanpak problematisch gedrag
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Opvoeding en pedagogiek
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Pedagogische theorieën
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
gespreksvaardigheden
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Communica tie 3 Docent: Hafida El-Gharbaoui H. Kwartaal: 3 Les: 2 Kamer: L
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ontwikkelingspsychologie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Besturen en Communiceren
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
Ontwikkelingspsychologie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot j.h.van.der.sloot@hr.nl Kwartaal: 1 Les: 3 Kamer: L03.346

Voorbeelden van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=FPwMEJE9PmI Positief opvoeden: https://www.youtube.com/watch?v=A3_FUVygCco

Wat gaan we doen: 1. Vragen / herhaling vorige week 2. Actief leren 3. Jouw speelgoed 4. Kijken naar kinderen. 5. Wat wil je nog leren? 6. Opdrachten voor volgende week.

1. Terugblik op vorige week: Vragen: 1. Wat is je bijgebleven? 2. Wat heb je uitgeprobeerd op stage/prive 3. Waarover heb je discussie gevoerd met je ouder(s), vriend(innen) Welke vragen heb je nog, nadat je het bovenstaande besproken heb!

Oefening actief leren zoek op en geef een presentatie: Ervaringsgericht leren + ‘zone van de naaste ontwikkeling’

Speelgoed meegenomen? Bedenk een aantal vragen die je kan koppelen aan een stuk speelgoed. Ga een gesprek aan met een medestudent over haar speelgoed.

Kijken naar kinderen Presentatie van de literatuur Baarda deel 1 – blz 29 – 38 Delfos deel 1 - blz 155 – 163 Gesprekken oefenen op kinderen. Drietallen 1 student spoort de ‘foute’ vragen op!

Persoonlijke leerdoelen Wat wil je graag leren/ wat heeft je interesse? Schrijf een copie voor de docent. Maak het CHI

Opdrachten voor volgende week.

Kenmerken per leeftijdsperiode. Zie de volgende sheets

Kinderen (6 - 8 jaar) Kenmerken van deze leeftijdsperiode: 1. scharnierleeftijd: kinderen komen in de wereld van de volwassenen (abstract denken) 2. Verdieping in de begripsvorming (b.v. dood) 3. Lange termijn geheugen begint te groeien. 4. geen herinneringen van de eerste 6 levensjaren. 5. Kinderen leren lezen en schrijven 6. Kinderen leren schaamtegevoel te herkennen.

Kinderen (8-10 jaar) Ontwikkeling nieuwe dimensies (logeren, fietsen) Schoolprestaties worden belangrijk Spanning – prestatie relatie Kind toont graag nieuwe vaardigheden. Verbanden leggen / symboliek (het is groen en het vliegt) Wederzijdsheid in relaties Relaties snel verbreken en herstellen. Omgaan met leeftijdsgenoten erg belangrijk. Eigen-maken van de maatschappelijke verwachtingen.

Kinderen (10-12 jaar) Kenmerken van deze leeftijdsperiode: Groeispurt Vormen van een sociale identiteit Vorming van vriendschappen Verschillen tussen mensen (en tussen jongens en meisjes) Langetermijn geheugen ontwikkeld Idolen/ voorbeeldgedrag Paradoxale intimiteit Het kind krijgt inzicht hoe anderen hem ervaren. Verzamelen en ruilen is heel belangrijk.

gespreksvaardigheden Ik – boodschap Geen gesloten vragen Actief luisteren (Gordon) Warmte, respect: -positief gebruik van macht-, acceptatie (Rogers) Minimum aan spanning: spelen, humor, tekenen Oogcontact maken Probeer te benoemen wat je voelt en volg wat je voelt.