Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Advertisements

Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Velon 2008 Kennis-maken Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk? Veldhoven 31 maart 2008.
Didiclass - beginnen met
Oefenles examen bloedsomloop Script Concordance Test
De weg naar de competente docent
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
HAN Faculteit Educatie.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Het opleidingsprofiel:
Ken je kracht…Deel je kracht…
Visie & Strategie.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leren in de beroepspraktijk
Voortgangsgesprek LiO 2014
Week van de intern begeleider
Kinderen en...hun sociale talenten
Richtlijnen voor de casustoets
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Gespreksvaardigheden
Onderzoeksvaardigheden 3
Lezen: doe het goed voor
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Praktijkervaring en reflectie
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Thema 2 Periode 1 KOP
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Hoe cao-onderhandelingen elkaar beïnvloeden (en waarom dat tot cao-conflicten kan leiden) Alex Lehr Politicologie.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Loopbaancompetenties
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Leerling- kenmerken Motivatie
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Eerste Hulp voor Leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams

Programma Toetsconferentie 2015 Ontwikkeling van toetsing bij APV / Onderwijskunde Theoretisch / conceptueel kader Onderzoek Implicaties voor eigen domein

Aanleiding Toetsconferentie 2015 Beheersing van onderwijskundige competenties zijn voor (aanstaande) leraren een complexe leertaak. Theoretisch gefundeerd in generieke kennisbasis ‘Tacit knowledge’ Theorie Praktijk Toetsing APV: meerkeuzevragen open vragen Daarnaast; meten van kennisniveaus (Bloom, 1951; Krathwohl, 2001)

Toetsconferentie 2015 Anderson en Krathwohl, 2001; Heer, 2009

Script Concordance Test – de basis Toetsconferentie 2015 Onderwijspraktijk < problemen zonder pasklare oplossing (meer opties verdedigbaar) Kern van professionele competentie = inschattingsvermogen steunend op ‘tacit knowledge’ ‘Experts’ onderscheiden zich doordat zij meer uitgebreid netwerken van kennis hebben opgebouwd die nauw aansluiten bij hun dagelijkse praktijk. Deze netwerken worden ‘scripts’ genoemd. Scripts zijn opgebouwd uit ‘links’ tussen pedagogische, onderwijskundige en didactische situaties die leiden tot diverse opties.

Script Concordance Test – beschrijving Toetsconferentie 2015 Schriftelijke examenvorm Vertrekt van een concrete casus Peilt naar de mate waarin bijkomende informatie de eerder geformuleerde hypothese beïnvloedt Meerdere antwoorden genereren een score De score per antwoord wordt bepaald door het aantal leden van een expertenpanel dat voor dat antwoord kiest

Toetsconferentie 2015

Voorbeeld Toetsconferentie 2015  Enkele zinnen  Bevat informatie waarmee een expert een weloverwogen hypothese kan formuleren  Onzeker / uitdagend:  Niet alle gegevens voorhanden om tot een eenduidig besluit te kunnen komen  Meerdere opties of houdingen zijn verdedigbaar  Er is geen consensus binnen de literatuur over de te volgen strategie Vignet Als docent heb je een goede relatie met klas M3D. Na de les vertelt een leerling uit die klas, Lieke, je in vertrouwen over een conflict in de huiselijke sfeer. Ze geeft aan dat ze last heeft van de spanningen. Wat er exact speelt weet je niet. Plaats van de onzekerheid - Vignet - Vragen verbonden aan het vignet Plaats van de onzekerheid - Vignet - Vragen verbonden aan het vignet

Toetsconferentie 2015 Aanname (hypothese): “Je belooft de Lieke dat je haar verhaal geheim zult houden” Je vindt: “De leerprestaties van Lieke blijven achter en het valt je ook op dat ze vaker afwezig is’’ Je veronderstelling (hypothese) dat je haar in vertrouwen vertelde verhaal voor je kan houden wordt hiermee… Veel minder sterk Minder sterk Niet meer of minder sterk SterkerVeel sterker