Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Advertisements

De historie & de toekomst
Dilemma’s en perspectieven
Christendom in Nederland
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Presentatie gemeente Beek
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Do’s and Don’ts presentaties
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Hoofdstuk 6 Democratisering
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Samenwerken in burgerschap
Traditionele Belgische breuklijnen
De kerk in de Middeleeuwen
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
§1 Nederland verzuilt.
De staatsinrichting van Nederland.
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
UA Andragogiek Centrum voor Andragogiek, UA Attestuitreiking Basisopleiding Schoolbeleid Onderwijs als gemeenschapsopbouw Antwerpen, 1 juni 2007.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Platform voor Religie & Levensbeschouwing Anno 2010
Politiek.
Paragraaf 3: kerk en school
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Op weg naar een eerlijker bestuur
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Politieke stromingen De confessionelen
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Hoofdstuk 5: Burgers en Stoommachines
Het werk van de regiobegeleider Een kijkje in onze keuken.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
de tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen - Ismen
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
De toekomst van de maatschappelijke stage
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool

De openbare school Karakter Ontstaan Pluriformiteit

Kenmerken openbaar onderwijs Algemeen toegankelijk Actief – pluriform  Meer dan neutraal! Bestuurd door de overheid

Openbaar vs. bijzonder onderwijs OpenbaarBijzonder BestuurPubliekrechtelijkPrivaatrechtelijk IdentiteitNeutraal (altijd)Levensbeschou- welijke grondslag (meestal) ToegankelijkheidAlgemeenToelatingseisen mogelijk Moet er zijnKan er zijn

Geschiedenis filmpje Sinds 1806 is er vanuit de staat gegarandeerd en gecontroleerd onderwijs voor iedereen: Openbaar Onderwijs Dit onderwijs was “gemengd”, d.w.z. algemeen christelijk  Met de mogelijkheid van godsdienstonderwijs namens de kerken  De inhoud van “algemeen christelijk” kon plaatselijk sterk verschillen Bezwaren tegen het karakter van de Openbare school:  Katholieken: te Gereformeerd (protestants)  Orthodoxe protestanten: te algemeen

Geschiedenis Gevolgen:  Oprichting van bijzondere scholen  De openbare school werd steeds on-godsdienstiger  Katholieken en afgescheiden protestanten wenden zich af van openbaar onderwijs Schoolstrijd - over de bekostiging van het bijzonder onderwijs  Eisen aan het onderwijs werden strenger; duurder  Volkspetitionnement Pacificatie in 1917 Versterking bijzonder onderwijs door verzuiling

Geschiedenis Gevolgen multi-culturele samenleving:  Nieuwe richtingen in het bijzonder onderwijs: Islamitische scholen Hindoeistische scholen  Verplichte aandacht voor pluriformiteit Zie artikel 29 WBO = art 46 WPO Kennis van geestelijke stromingen (kgs) Intercultureel onderwijs Actieve pluriformiteit

WPO artikel Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden. 2. Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing. 3. Openbaar onderwijs wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.

GVO - KGS Godsdienstig Vormingsonderwijs  Facultatief  School niet verantwoordelijk voor de inhoud  “Subjectief”  Alleen op openbare scholen Kennis Geestelijke Stromingen  Verplicht  De school verantwoordelijk  “Objectief”  Op alle basisscholen

Godsdienstonderwijs/Catechese Verplicht?  Niet wettelijk verplicht  Doorgaans verplicht door de school De school is zelf verantwoordelijk “Subjectief” Alleen in het bijzonder onderwijs

GVO Betrokken partijen:  School: zorgt voor faciliteiten  Zendende instantie: verzorgt de lessen  Ouders: kiezen voor gvo (of hvo, of niets)  Werkgever: landelijk dienstencentrum Zendende instanties: kerkelijke organisaties (gemeenten, stichtingen, Ikos-afdelingen) Wet BIO ook van toepassing op gvo-docenten G/HVO wordt sinds 2008 landelijk bekostigd

ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke stromingen) Godsdienstlessen, catechese GVO Vieringen

Waarom ICBO? Je bent beter toegerust om het onderwerp religie aan te snijden op school Je hebt een gemakkelijker toegang tot sommige christelijke scholen Je hebt een opstap voor de opleiding voor GVO Godsdienst is gewoon bere-interessant!

Opbouw 3 keuzecursussen:  Levensbeschouwing (introductie)  Bijbel  Geschiedenis van het Christendom Zelfstudiemodules  Wereldreligies  Afsluitende module Stageopdrachten