Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool
De openbare school Karakter Ontstaan Pluriformiteit
Kenmerken openbaar onderwijs Algemeen toegankelijk Actief – pluriform Meer dan neutraal! Bestuurd door de overheid
Openbaar vs. bijzonder onderwijs OpenbaarBijzonder BestuurPubliekrechtelijkPrivaatrechtelijk IdentiteitNeutraal (altijd)Levensbeschou- welijke grondslag (meestal) ToegankelijkheidAlgemeenToelatingseisen mogelijk Moet er zijnKan er zijn
Geschiedenis filmpje Sinds 1806 is er vanuit de staat gegarandeerd en gecontroleerd onderwijs voor iedereen: Openbaar Onderwijs Dit onderwijs was “gemengd”, d.w.z. algemeen christelijk Met de mogelijkheid van godsdienstonderwijs namens de kerken De inhoud van “algemeen christelijk” kon plaatselijk sterk verschillen Bezwaren tegen het karakter van de Openbare school: Katholieken: te Gereformeerd (protestants) Orthodoxe protestanten: te algemeen
Geschiedenis Gevolgen: Oprichting van bijzondere scholen De openbare school werd steeds on-godsdienstiger Katholieken en afgescheiden protestanten wenden zich af van openbaar onderwijs Schoolstrijd - over de bekostiging van het bijzonder onderwijs Eisen aan het onderwijs werden strenger; duurder Volkspetitionnement Pacificatie in 1917 Versterking bijzonder onderwijs door verzuiling
Geschiedenis Gevolgen multi-culturele samenleving: Nieuwe richtingen in het bijzonder onderwijs: Islamitische scholen Hindoeistische scholen Verplichte aandacht voor pluriformiteit Zie artikel 29 WBO = art 46 WPO Kennis van geestelijke stromingen (kgs) Intercultureel onderwijs Actieve pluriformiteit
WPO artikel Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden. 2. Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing. 3. Openbaar onderwijs wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.
GVO - KGS Godsdienstig Vormingsonderwijs Facultatief School niet verantwoordelijk voor de inhoud “Subjectief” Alleen op openbare scholen Kennis Geestelijke Stromingen Verplicht De school verantwoordelijk “Objectief” Op alle basisscholen
Godsdienstonderwijs/Catechese Verplicht? Niet wettelijk verplicht Doorgaans verplicht door de school De school is zelf verantwoordelijk “Subjectief” Alleen in het bijzonder onderwijs
GVO Betrokken partijen: School: zorgt voor faciliteiten Zendende instantie: verzorgt de lessen Ouders: kiezen voor gvo (of hvo, of niets) Werkgever: landelijk dienstencentrum Zendende instanties: kerkelijke organisaties (gemeenten, stichtingen, Ikos-afdelingen) Wet BIO ook van toepassing op gvo-docenten G/HVO wordt sinds 2008 landelijk bekostigd
ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke stromingen) Godsdienstlessen, catechese GVO Vieringen
Waarom ICBO? Je bent beter toegerust om het onderwerp religie aan te snijden op school Je hebt een gemakkelijker toegang tot sommige christelijke scholen Je hebt een opstap voor de opleiding voor GVO Godsdienst is gewoon bere-interessant!
Opbouw 3 keuzecursussen: Levensbeschouwing (introductie) Bijbel Geschiedenis van het Christendom Zelfstudiemodules Wereldreligies Afsluitende module Stageopdrachten