Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geneesmiddelgebruik bij senioren
Advertisements

Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
WAT KOST FARMACEUTISCHE ZORG IN UW APOTHEEK?
Verbeteringen in de farmacotherapie keten.
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Van recept naar medicijn
Hét aanspreekpunt voor uitwisseling van zorgcommunicatie.
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Nierfunctie.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Gezondheidscentrum Waterwijk en Apotheek in Almere
Een plant op de kaart zetten
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Velzel & Partners making complexity work Bekostigingssystemen voor belonen van gezondheidswinst.
Farmaceutische zorg in NCare
Dat zouden we vaker moeten doen…
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Medicatieverificatie & overdracht in één klik
Beveiligde online polikliniek
Workshop elektronisch voorschrijven
Medicatieveiligheid thuiswonende hulpbehoevende cliënten 6 november 2008 Franca van Rosmalen, kwaliteitsmedewerker ROSE-Phoenix.
Verbetering van geneesmiddelgebruik door de dialysepatiënt Samen werken aan een betere behandeling.
Help! Verzuim voorkomen
Visie & Strategie.
Trajectbegeleiding.
Sandra Schouws20 september 2012 Mediq apotheken Cluster Charlois mevr. Drs. Nada Al-Rubaiee.
Maren Oosthuizen, diëtist
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Apotheker en zijn team: Wat komt er in de toekomst op ons af?
Pilservice module KNMP Voorjaarsdag 18 maart 2003.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Inspirerend. Betrouwbaar. Social e-Health.. Wie zijn wij? Jarno Meijer Directeur Therapieland Research Master Social- and Organizational Psychology Eveline.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
Solliciteren: wat wil ik?
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
WERKWIJZE HERHAALSERVICE
Herhaalservice Mediq 31 maart 2014 Martijn van der Heijden Mei Yong Quach.
Van recept naar medicijn
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
3 december 2009 Onbekend maakt onbemind! laat mogelijkheden onbenut Harry Robberts adviseur 1 e lijnzorg en ketenzorg 3 december 2009.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.
De apotheker, geneesmiddelenspecialist
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Symposium Medicatiebeoordeling 30 juni 2016 Mevr. Dr. M.F. Warlé-Van Herwaarden ‘Laag hangend fruit: nu in de praktijk.’
Jaarplan en jaarverslag Poliklinische Apotheek Tel:
NIERFUNCTIE.
Implementatie cursus Baxterprotocol
UW APOTHEEK VOOR BETROUWBARE ZORG DICHTBIJ
PREVENTIEVE ZORGVERSTREKKING Klankbordgroep 16 mei 2017
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Disclosure belangen NHG spreker
Presentatie project POH-Jeugd Leeuwarden, Juni 2017.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De Kwaliteit Verbetercyclus
Ketenpartners in de care
FTO Baxterprotocol en Herhaalservice
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014

Agenda Mediq – Samen de beste Zorg Therapietrouw Doel van het project Wat gebeurt er in de apotheek Wat verwachten we van jou

Mediq – Samen de beste zorg! Missie Wij verbeteren de gezondheid van patiënten met de beste en meest efficiënte levering van gezondheidszorg. We doen dat door het leveren van medische hulpmiddelen, geneesmiddelen en de beste gerelateerde zorgdiensten. Mediq – internationale onderneming Mediq levert de bovengenoemde drie elementen als internationale onderneming op drie manieren: Direct aan huis, zo nodig met verpleegkundige begeleiding (Direct) Via professionele afnemers zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen en huisartsen (Instellingen) Via Mediq Apotheek. Met circa 8.300 medewerkers is Mediq werkzaam in vijftien landen.

Terugblik: we hebben in 2012 en 2013 al veel gerealiseerd! Voor 23.000 patiënten is het cardiovasculaire risico gereduceerd. 21.000 patiënten die minder risico lopen om iets te breken door een verbeterde osteoporosetherapie. 13.000 risicopatiënten hebben minder kans op een maagbloeding door toevoeging van een PPI aan ASA of een NSAID. En bovendien is er in 2012 en 2013 voor €5,5 miljoen aan kosten bespaard. Dat gaan we in 2014 voortzetten met therapietrouw!

In alles wat we doen, staat de patiënt centraal Gezondheid Geld Gemak

Agenda Mediq – Samen de beste Zorg Therapietrouw Doel van het project Wat gebeurt er in de apotheek Wat verwachten we van jou

Inclusie grote aantallen Inclusie Tweede Uitgifte / Vervolguitgifte Focus ligt op includeren van patiënten in een herhaalprogramma: dit verbetert de kwaliteit van de therapie en vergroot het gemak Inclusie grote aantallen 1 Inclusie Tweede Uitgifte / Vervolguitgifte 2

Waarom includeren in een herhaalservice? Patiënt Betere therapietrouw, te beginnen bij betere afhaaltrouw leidt tot gezondheidswinst. GFZ heeft dit wetenschappelijk en vanuit richtlijnen onderbouwd, ook financieel in de 1e en 2e lijn. Altijd voldoende medicijnen in huis en hoeft minder vaak langs de apotheek. Hoeft zelf niet meer aan de medicijnen te denken. Huisarts Lagere werkdruk: herhalen van recepten verschuift van huisarts naar apotheek en de patiënt. Kan bepalen welke medicijnen worden geïncludeerd. Apotheek Meer (logistieke) rust Vooruitwerken (bijv. voor drukke periodes) Meer receptregels

Uit dit project leren we wat precies werkt en wat niet werkt Focus voor studenten 1 2 3 4 5 Afstemmen met huisarts Arts toevoegen aan herhaalpost HIS Team instrueren Herhaalservice toelichten aan patiënt Includeren en synchroniseren Wat werkt goed (best practices)? Wat werkt niet goed? Waar loop je tegenaan?

Agenda Mediq – Samen de beste Zorg Therapietrouw Doel van het project Wat gebeurt er in de apotheek Wat verwachten we van jou

Het project heeft een duidelijk doel Zoveel mogelijk patiënten includeren in de Herhaalservice (Herhaalservice is een module in het AIS (apotheker informatie systeem)) 9 op de 10 wil gemak van de herhaalservice. De doelstelling betekent in de apotheek: 20-30* mensen per dag includeren. * Afhankelijk van het type patiënten

Agenda Mediq – Samen de beste Zorg Therapietrouw Doel van het project Wat gebeurt er in de apotheek Wat verwachten we van jou

Wat gebeurt er in de apotheek? Patienten komen voor een Eerste Uitgifte Krijgen medicatie mee voor 2 weken, worden gewezen op HHS. Patienten komen voor een Tweede Uitgifte Moeten vaak nog voor controle langs HA, worden gewezen op HHS. Patienten komen voor een Vervolg Uitgifte Inclusie in een gratis herhaalservice Om te worden opgenomen in de Herhaalservice van het AIS is het volgende nodig: Klantinfo (emailadres) Goedkeuring van huisarts Voor alle medicatie?  Alles wat voorspelbaar is

Agenda Mediq – Samen de beste Zorg Therapietrouw Doel van het project Wat gebeurt er in de apotheek Wat verwachten we van jou

Wat verwachten we van jou? Op een enthousiaste en duidelijke manier patienten op het voordeel van de herhaalservice wijzen Het inclusiegesprek voeren met de patient Het invoeren in het systeem (Pharmacom en Mira) Bijhouden hoeveel mensen je includeert Je best practices Je mogelijke knelpunten Actief meedenken over hoe het beter kan

Hoe ga je dit doen? Je gaat patiënten zoveel mogelijk telefonisch benaderen Start met makkelijke patiënten (Een of twee chronische middelen) Wanneer je aan het proces gewend bent, krijg je een overzicht van ondertrouwe patiënten geprint worden die je kan gaan benaderen Alles in overeenstemming met de apotheker

Welke medicijnen is geschikt voor de herhaalservice? Alle voorspelbare medicatie! Meeste chronisch, maar niet perse Groepen oa: CVRM Diabetes Astma/COPD Depressie ADHD Maar bijvoorbeeld ook oogdruppels!

Welke patienten? Leeftijd tussen 40 en 70 jaar: deze mensen gebruiken ook vaak email/mobiel  makkelijk te benaderen Brieven sturen is verhoudingsgewijs duur Patienten met veel chronische middelen HHS is voor stabiele patienten! Daarom pas aanbieden bij TU/VU

Een patiëntgesprek ziet er ongeveer zo uit Uitleg werking van HHS Gezamenlijke dienst huisarts en apotheek Medicatie op tijd klaar en gesynchroniseerd Notificatie per mail/brief Wijzigingen moet een patiënt doorgeven aan apotheek Patiënt invoeren in AIS Controle / update NAW-gegevens en medicatie E-mail / 06 nummer Daggebruik / dosering Corrigeren einddata Synchroniseren receptuur Bevestiging dat de patiënt volgens dit gesprek geïncludeerd gaat worden

Tips voor een goed patiëntgesprek Maak een inschatting van de cliënt Goede openingszinnen Ik zie dat u deze medicatie chronisch gebruikt…… Wilt u een e-mail berichtje krijgen wanneer de medicatie klaar ligt? (Wilt u minder lang wachten….) Samenwerking tussen apotheek en huisarts Denk altijd vanuit klantperspectief

Waar loop je tijdens een patiëntgesprek vaak tegenaan? Tegenwerpingen: Is de huisarts hiervan op de hoogte? Mijn medicatie wisselt vaak. Ik ervaar geen probleem. Het is er altijd. Heb geen e-mail. Moet het dan in afhaalautomaat?

Voortgang en best practices bijhouden doen we via de volgende link https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AmFXns9kc3qydEpyQm5 uamE0N2ZFOTliV3BBTE9QMEE&usp=sharing

Goedkeuring van huisarts 1 Koppeling tussen AIS en HIS. 2 3 4 Zonder koppeling: Huisarts keurt goed voor een heel jaar, per patient. Zonder koppeling: Huisarts krijgt briefjes om te fiatteren per patient. Zonder koppeling: Huisarts krijgt lijsten om in een keer meerdere medicijnen te fiatteren. Van HHS proces is het intakegesprek het belangrijkst! Bezwaren wegnemen en synchronisatie