Discussiegroepen - resultaten 6 november 2015
Kwaliteit van zorg We zijn op de goede weg Verwachtingen van de client: ga het gesprek aan Verschil visie mantelzorger vs. client Iedereen betrekken bij de zorg: client, medewerker, familie Veilig voelen, zowel cliënt als medewerker Zorg op maat Zie iemand Klant is koning Spagaat door wettelijke regelgeving Kijken naar de mogelijkheden: wat er kan er wel? Goede afstemming / overdracht / coördinatie
Zelfredzaamheid Het zijn de kleine dingen die het doen in het verpleeghuis Het gesprek aangaan: klopt het beeld van de zorgverlener met wat de bewoner zelf wil? Verwachtingsmanagement Vooraf voldoende informatie ter beschikking hebben Stimulering voorzetten eigen levensstijl Vrijwilligers inzetten op eigen interessegebied Mensen zelf oplossingen zoeken Veel initiatieven in de organisatie
Wat kunnen we doen? Samen verantwoordelijk voelen Intervisie: reflectie op eigen handelen door zorgverlening - zelfreflectie Goede voorbeelden / meelopen: rolmodel Inspirerend leiderschap, ook persoonlijk leiderschap In de huid van de client kruipen: zelf ervaren Ruimte voor complimenten Aandacht voor implementatie en borging Curricula aansluiten op zorg en andersom Supervisie en coaching van medewerkers ter bewustwording Ontschotting van voor en na opname Training on the job, feedback op je werk Mulitdisciplinaire aanpak