Het betrekken van migranten in Patiëntenorganisaties en Wmo- adviesraden en cliëntenraden, verslag van een onderzoek en advies 29 oktober 2015 Het Fries.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Helena Kosec Leuven 11 maart 2013
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
PRESENTATIE AFSTUDEERONDERZOEK Robin van Leeuwen 2010.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Derde partij: tussen droom en daad
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Participatie en een Klantenraad
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
“Let’s talk about you & me”
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Disseminatie Masterclass RVO. Opzet Waarom? Wie? Wat? Waar? Hoe?
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Project Interculturele ouderenzorg Leonie Vogels en Deniz Öskanli 12 mei 2009.
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Gezondheidsrace Laarbeek
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
 Eindrapportage project gezondheidsbevordering bij Cliënten Traverse Stichting maatschappelijk opvang Traverse GGD Hart voor Brabant.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
27 september 2012 Tijd voor ontmoeting. Programma uur - Opening uur - Onderzoek cliëntenparticipatie uur – Programma.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
1 Suïcidepreventiebeleid VWS: Landelijke agenda suïcidepreventie Gonne Kelder, senior beleidsmedewerker Ministerie VWS 10 september 2014.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Ouderen in het vizier.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Cliëntenraad Sociaal Domein
Stand van zaken 25 Oktober 2013
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Uitkomst Quickscan Kampen
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Transcript van de presentatie:

Het betrekken van migranten in Patiëntenorganisaties en Wmo- adviesraden en cliëntenraden, verslag van een onderzoek en advies 29 oktober 2015 Het Fries Zorgcongres – Meer democratie in de zorg

Pharos Migranten: patiënten- en cliëntenparticipatie Casus: Migrantenpanel bij een onderzoek naar patiëntenparticipatie van migranten Advies: hoe betrek je migranten bij patiëntenorganisaties, Wmo-raden en adviesraden Inhoud parallelsessie Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 2

Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereen Verminderen gezondheidsverschillen Verbeteren van de kwaliteit, effectiviteit en toegankelijkheid van gezondheidszorg voor laagopgeleiden, migranten en vluchtelingen Meer info op Pharos, landelijk centrum gezondheidsverschillen Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 3

Migranten Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 4

SCP: meer inspraak over komst vluchtelingen “wij moeten naar methoden die voor iedereen begrijpelijk zijn, dan kan heel goed via internet, burgerconferenties of inspraak via loting” (Trouw ) Migranten : moderniseren van democratisch proces Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 5

Nauwelijks vertegenwoordigd in patiëntenorganisaties Geringe deelname aan cliëntenraden (3,7%) Weinig feedback op zorg door gebruik van CQI - vragenlijsten (ca. 5%) Weinig gebruik van klachtenrecht Participatie van migranten Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 6

Participatie: migranten in CR per regio (Verkennend onderzoek IIse van der Klift, Pharos 2015) Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 7

Een overzicht krijgen van initiatieven op het gebied van migrantenparticipatie In beeld brengen van succesfactoren en barrières bij migrantenparticipatie ofwel diversiteit van mensen in de praktijk Casus: Onderzoek naar patiënten participatie van migranten in opdracht van ZonMw 2012/2013 Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 8

Handreiking patiëntenarticipatie van migranten in onderzoek, kwaliteit en beleid met drie checklists en een stappenplan Trainingen voor patiëntenorganisaties en cliëntenraden Resultaat Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 9

Co-creatie om de kwaliteit van het onderzoek te verbeteren en het draagvlak voor implementatie te verhogen Inbreng: feedback geven op de resultaten uit het onderzoek, betrekken van de achterban, mede verzorgen van panelbijeenkomsten, toepassen van resultaten Betrokkenheid: gedurende het hele project Migrantenpanel Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 10

Feedback op resultaten literatuuronderzoek Feedback op geïnventariseerde best practices Selectie onderwerpen voor checklist op basis van literatuur en inventarisatie Selectie onderwerpen en good practices voor handreiking Taken migrantenpanel Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 11

Profiel: sleutelfiguren Werving: via migrantenorganisaties, allochtone panels, zorgbelangen met migranten medewerkers (16 personen) Werkwijze: discussiebijeenkomsten Voorzitterschap: NOOM en SIGN Vergoeding reiskosten en een attentie Terugkoppelen uitkomsten: verslag Werkwijze migrantenpanel Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 12

Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 13

De bereidheid van migranten om te participeren en de nodige kennis om dat te kunnen doen zijn zeker aanwezig. Om goed te kunnen participeren is het belangrijk dat de deelnemers serieus worden genomen, betrokken in alle fases van een activiteit, goed worden geïnformeerd en bekend worden gemaakt met de uitkomsten. De randvoorwaarden voor participatie dienen goed geregeld te zijn. Conclusie 1 e panel bijeenkomst Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 14

Bijdrage aan kwaliteit onderzoek en handreiking Aandragen van eigen good practices van migranten participatie Bereidheid om samen te werken aan vervolg trajecten Empowerment van deelnemers Meerwaarde migrantenpanel Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 15

Veel tijd nodig om het panel samen te stellen en discussiebijeenkomsten te organiseren Verschillen in communicatie tussen onderzoekers en deelnemers Verschillen in verwachtingen tussen onderzoekers en deelnemers Aandachtspunten migrantenpanel Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 16

Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 17

Bepaal het doel van participatie Kies de juiste deelnemers Bepaal de meest geschikte wijze van participatie Werf deelnemers via juiste kanalen (AVI nieuwsbrief september 2015) Advies : Zo betrek je migranten bij cliëntenorganisaties en adviesraden Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 18

Deelnemers: sleutelfiguren, peers, ambassadeurs, migrantenexperts Participatie vormen: focusgroepen, cliëntenpanels, klankbordgroepen, spiegelbijeenkomsten Wervingskanalen: migrantenorganisaties, social media, migranten media Belangrijk: de vorm en inhoud van de wervings- boodschap laten aansluiten op de beleveniswereld van migranten Aanbevelingen Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 19

Netwerk analyse in gebieden waar activiteit wordt uitgevoerd Intensieve werving van migranten (Gezondheids)vaardigheden van migranten kunnen inschatten Opstellen van materialen in de eigen taal Informele en face to face contacten met sleutelfiguren en andere migranten Randvoorwaarden voor succesvolle participatie 1. Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 20

Inzetten van sleutelfiguren, moskeeën en migrantenorganisaties Kennis van migrantenculturen en omgangsvormen Tijd investeren in het ontwikkelen van relaties en het winnen van vertrouwen Locaties gebruiken waar mensen regelmatig bij elkaar komen Randvoorwaarden voor succesvolle participatie 2. Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 21

Bereidheid om aan migranten krediet / persoonlijke waardering te geven (b.v. sleutelfiguren meenemen naar een congres) Bereidheid om voor de inzet van migranten een symbolisch materieel blijk van waardering te geven Goede bereikbaarheid buiten werktijden en in het weekeind, geen ''9 tot 5 mentaliteit'' Randvoorwaarden voor succesvolle participatie 3. Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 22

Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 23

‘Weten is vergeten’ van Alzheimer Nederland Community based werken en peerbeleid van Soa-Aids ‘Door cliënten bekeken’ van NPCF ‘Cliëntenparticipatie van oudere migranten’ van CSO en NOOM Kwaliteitscriteria voor oncologische zorg van NFK Landelijke voorbeelden migranten participatie 1. Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 24

Open dialoog, tweespraak, heuristische methode van LOC Lotgenotencontact en website van Mammarosa Zorgstandaard ‘cardiovasculair risico management’ van Hart&Vaat groep Werkgroep migranten senioren Dordrecht (onderdeel van WMO adviesraad) Landelijke voorbeelden van migrantenparticipatie 2. Gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereenpagina 25

Helena Kosec Bedankt voor uw aandacht en uw inbreng!