STEM op de kleuterschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Kleuterschool De Zevensprong
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Presentation Of Learning
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Interpreteren van data
Pass’t Montessorionderwijs ?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Ouderavond Schooljaar
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
“Help mij het zelf te doen”
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Lancering Traject
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Kennisdelingsdag STEM 23 oktober 2015 Vrij Basisschool De Vliegenier Semmerzake Voorheen Vrije Basisschool Gavere - Semmerzake
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogische theorieën
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Welkom ik maak me sterk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
De leerling of stagiaire in beweging!
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Woordjes leren.
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
Beter omgaan met ruzies
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
What is the meaning of? Student centered learning
Een vergadering organiseren
Ouders en school samen Maart 2016
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

STEM op de kleuterschool

tijdelijk onbeschikbaar want we moeten zoveel zo haastig Wat zijn we druk bezet bezig tijdelijk onbeschikbaar want we moeten zoveel zo haastig en overal tussendoor zo vergeten we komma’s te plaatsen in onze dag: de zalige glimlachjes van verwondering! (Geert De Kockere)

Situatieschets In de kleuterschool De Speelfontein in Vinderhoute - op zoek naar een nieuwe invalshoek bij thema’s en terugkerende thema’s. - het doorlopen van ‘het muzo traject’ de voorbije jaren. - de oudste kleuters waren vlug klaar bij beeldende activiteiten/spelen met het speelgoed. - we wilden kleuters meer betrekken bij het kiezen van thema’s. - samenwerking binnen een projectmatig wetenschappelijk onderzoek (PWO) waarin leerkrachten jonge kinderen stimuleren om een onderzoekende houding aan te nemen. (Arteveldehogeschool) - thema’s uitbouwen met de kleuters - starten met een muzobox of muzotas. - luisteren naar de kleuters door observatie vanuit de muzobos/muzotas. - samen tot één thema komen. - brainstorm over wat we allemaal zouden doen binnen dit thema/belangstellingspunt. - focus lag vooral op onze muzische activiteiten. (beschouwen-creëren- beschouwen).

Hoe gingen we tewerk? ‘het beschouwen’ Vb: Wil je als kind een molen maken, dan zal het interessant zijn om molens te bekijken en bouwplannen van bestaande molens te verkennen en uit te voeren. Vaak komt maken voor eigen ontwerp.

De verschillende stapjes Science (wetenschap) eerste stap wetenschappelijke inzichten. (het maken van een molen) - op zoek naar de juiste materialen. - hoe groot moeten de wieken van de molen zijn? - welke materialen gebruik ik het best? - hoe kunnen de wieken draaien? - maakt een molen veel wind?

Technology (techniek) Kleuters bedenken ideeën om de molen te doen draaien en maken een ontwerp dat onmiddellijk geëvalueerd wordt aan de hand van vooropgestelde criteria (zo lang mogelijk draaien) . Engineering (techniek ontwerpen) Kleuters sturen het ontwerp telkens bij vanuit hun bevindingen. Ze ontwerpen en ervaren een geweldig leerproces. De leerkracht motiveert, stimuleert en regisseert. . Maths (wiskunde) Kleuters moeten meten, relatie leggen,…om het ontwerp te onderzoeken en te bewerken. Vb. moeten de wieken even lang zijn om te draaien? Hoe lang moeten de wieken zijn? Hoe zwaar mogen de wieken zijn van de molen?

Ondertussen zorgden we voor een rijk aanbod in de klas of op de speelplaats.

STEM starten op je school vraagt van de leerkracht om een richtinggevende coach te zijn Een andere manier van lesgeven Geef hen tijd (om na te denken, als leerkracht niet altijd het antwoord gaan geven) Een leergierige houding creëren, geef een aanzet. (vb. brainstormen over het maken van een stoomboot) Veel experimenteren met materialen Een onderzoekje uitvoeren met je kleuters (vb in de watertafel onderzoeken wat kan drijven, zinken) Beschouwen-creëren-beschouwen Je zorgt voor een rijke uitdaging (voldoende en juiste materialen aanbieden) Je zorgt voor nadenkende vragen (vragen formuleren die de aandacht vestigen op het probleem en die ervoor zorgen dat het denken op gang wordt gebracht. Vragen die kleuters laat nadenken over een manier, een methode om tot een oplossing te komen). Je kan ook beperkingen opleggen (vb. twee voorwerpen aan elkaar maken, zonder lijm te gebruiken) Je gaat evalueren (kritisch reflecteren). Door het evalueren kan je vat krijgen op het denkproces van de kleuters. Laten vertellen hoe ze iets maakten, een tekening laten maken,…

Hoe brengen wij STEM aan in de klas Enkele voorbeelden: Aan de hand van een thema: ieder jaar wordt er in de tweede kleuterklas gewerkt rond ‘slakken’. Samen met de kleuters: slakken gaan zoeken daarna waarnemen en onderzoeksvragen stellen wat doet de slak? welk geluid zou de slak maken? welke vorm heeft het slakkenhuisje? welke sporen maakt een slak? . Aan de hand van een toevallig moment: ‘juf, we hebben geen lijm meer’, of ‘juf er zit een spin in onze klas’, meester: ‘kijk het water is ijs geworden’…….. . Aan de hand van de verschillende hoeken in de klas - de bouwhoek - de timmerhoek - de ontdekhoek………….

Stappen tot het stimuleren van een onderzoekende houding Vertrekken vanuit verhalen of een prentenboek/kijkboek (vb ik wil een kraan maken. Zorg dat je prenten hebt van kranen die kleuters kunnen bekijken) Traditionele thema’s als aanzet (we gaan een vliegtuig maken: kleuters krijgen een doos met allerlei materiaal in waarmee ze een vliegtuig kunnen bouwen + foto’s van vliegtuigen) De omgeving of een leeruitstap als aanzet tot een onderzoekende houding (vb een bosuitstap: een kleuter ziet een kastanje, zou daar een kastanje uitgroeien als we die planten?.....) Een ontdekkoffer (vb rond licht, water, …….) Een ingebrachte proef of techniekactiviteit (vb kookactiviteit in de klas: we gaan boter smelten op het vuur of op de radiator zetten van de klas? Wat gaat het vlugst gaan?) Rijke hoeken als aanzet (bouwhoek, timmerhoek, de ontdekhoek,…) Vanuit een geobserveerde gebeurtenis in de klas/school (kleuters maken een pop: ‘meester mijn neus blijft niet kleven met behangerslijm’, waarmee lukt het wel?) Vanuit een muzobox of muzotas (kleuters brengen allerlei materiaal mee in de muzobox en van hieruit starten we een nieuw thema op)

Ideeën hoe je STEM kan aanpakken: Voorbeelden: Experiment van de week (vb zandpap maken in de klas, de kleuters zelf laten ondervinden hoeveel zand, lijm, verf ze het best gebruiken om tot een ideale substantie te komen) Een week werken zonder thema (observeren) Een techniekactiviteit inlassen (een oude radio, computer in de klas. De kleuters mogen deze uit elkaar halen met allerlei gereedschap) Geef kinderen ontdek- en techniekkoffers: licht, spiegels, water, …. Vanuit vaste thema’s kunnen onverwacht invalshoeken gevonden worden (vb het rode papier is op: hoe kunnen we nu een mijter van Sinterklaas maken?, kunnen we zelf rood papier maken?....) Maak een bouwplannenboek Stilstaan bij gereedschappen en machines

STEM = Om de kinderen te laten leren, zullen leerkrachten de kinderen laten exploreren, ontdekken, onderzoeken en ontwerpen. De producten die ze ontwerpen hoeven niet mooi te zijn. Zolang ze maar een geweldig leerproces hebben opgeleverd. Als leerkracht motiveren, stimuleren en regisseren we dat proces. We buigen onze vragen om, leveren informatie en observeren om op het goede moment een interventie te kunnen plegen.

STEM= Samenwerken met externen (techniekambassadeurs): ouders, beroepskrachten.

STEM= de exploratiedrang aanboren en zorgen voor betrokkenheid STEM= de exploratiedrang aanboren en zorgen voor betrokkenheid. De leerkracht probeert samen met de kinderen verwonderd te zijn, op onderzoek te gaan, nieuwsgierig te zijn en nieuwe dingen te proberen. De leerkracht zorgt voor een rijk en uitdagend milieu. De leerkracht geeft de kinderen ruimte en tijd, hierdoor ontstaan er veel kansen.

Opgedane ervaringen worden verder en dieper onderzocht Opgedane ervaringen worden verder en dieper onderzocht. Activiteiten herhalen en steeds opnieuw proberen, geeft verdieping.

Moeilijkheden - Leerkrachten vinden het vaak moeilijk om niet sturend te zijn. - Durven autonomie verlenen aan de kinderen betekent soms gadeslaan - hoe een kind kiest voor een aanpak die leidt tot mislukken en je daarbij als leerkracht bewust afzijdig houden. - Er is een angst dat kinderen onvoldoende kennis zullen opdoen, of dat men onvoldoende de leerplandoelen bereikt. - Leerkrachten beoordelen ideeën snel met een ‘maar’. Dit is een ideeënkiller bij kinderen. - Het vraagt een sterke begeleidingsstijl van de leerkracht. De leerkracht moet actief begeleiden en de creativiteit van de kleuters stimuleren door vraagstelling. - Afwachten waar het thema of belangstellingspunt naartoe zal gaan: richting, verschillende invalshoeken. - Durven loskomen van een weekschema: ruimte voorzien.

Een rijke school is vandaag geen school met veel geld het is een school met tijd het is een school die tijd neemt om al haar rijkdom van verwondering samen langzaam op te leven (Geert De Kockere)