EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Advertisements

OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Les 8 Hoofdstuk 12: Communicatie.
Opleidingsinfrastructuur
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Van Kroon naar ViP.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Regionale opleidingsschool West Friesland
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Etalage bijeenkomst: Een stage buiten de gebaande paden! 25 november 2014 Karen Kotten Lips Opleiding voeding & diëtetiek.
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
Richtlijnen voor de casustoets
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Herstelondersteunende zorg en presentie
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Geïntegreerde schoolverbetering
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Sport, Gezondheid en Management PASSIE – BETROKKENHEID – KWALITEIT – INNOVATIE.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Van startbekwaam naar …..
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Kwaliteit: Terug naar de kern
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Startkracht! in de lerarenopleiding
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Persoonlijke begeleiding
department Educational studies
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1

EEN VLIEGENDE START? 2 Leraren- opleiding (Werken in) school Ondersteuningsstructuur Focus op begeleidingsstructuren vs. Focus op kwaliteiten van studenten De student

OPZET 1.Perspectief van de student: wat willen/moeten opleidingen studenten meegeven? 2.Perspectief van de ondersteuningsstructuur: Hoe realiseren we een doorgaande ondersteuningsstructuur? Geen pasklare antwoorden 3

DE STUDENT 4 Leraren- opleiding (Werken in) school Ondersteuningsstructuur Focus op begeleidingsstructuren vs. Focus op kwaliteiten van studenten De student In welke mate maken we studenten afhankelijk of zelfsturend?

ZELFSTUREND? 5 Mindset Gericht op groei en ontwikkeling Gericht op samenwerking Zelfkennis Waar sta ik? Wat heb ik nodig? (zicht op leerstijl, leerbronnen en noodzakelijke leeromgeving) Zelfregie De noodzakelijke omgeving kunnen creëren Wat kunnen we binnen de lerarenopleiding doen t.a.v. het versterken van zelfsturing, zelfkennis, assertiviteit en agency?

DENKEN, DELEN, UITWISSELEN 6 Wat kunnen cq. moeten de lerarenopleiding doen t.a.v. het versterken van zelfsturing, zelfkennis, assertiviteit en agency? Neem even kort de tijd om hier je gedachten over te formuleren Deel de uitkomsten in een klein groepje Uitwisselen in de grotere groep

DE ONDERSTEUNINGSSTRUCTUUR 7 Leraren- opleiding (Werken in) school Ondersteuningsstructuur ICALT observaties Dialoogkaarten Kenniskaarten Observaties Mentorbegeleiding Colleges en theorie ? ontsluiten

8 Deze dialoogkaartenzijn vanaf half november beschikbaar via

9

10

11

LERENDE CULTUREN EN ROLMODELLEN 12 Leraren- opleiding (Werken in) school Niet alleen voor starters Niet alleen voor studenten

DE ONDERSTEUNINGSSTRUCTUUR 13 Leraren- opleiding (Werken in) school Ondersteuningsstructuur Hoe creëren we een doorlopende ondersteuningstructuur? ICALT observaties Dialoogkaarten Kenniskaarten ICALT observaties Dialoogkaarten Kenniskaarten ? ontsluiten

SILENT DIALOGUE 14 Wat kun je als opleiding doen om een doorlopende ondersteuningsstructuur te creëren? Wat kun je als school doen om een doorlopende ondersteuningsstructuur te creëren? Wat kunnen/moeten opleiding en school samen doen om een doorlopende ondersteuningsstructuur te creëren? Hoe voorkom je ‘opleidingsmoeheid’?

MARCO SNOEK