EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1
EEN VLIEGENDE START? 2 Leraren- opleiding (Werken in) school Ondersteuningsstructuur Focus op begeleidingsstructuren vs. Focus op kwaliteiten van studenten De student
OPZET 1.Perspectief van de student: wat willen/moeten opleidingen studenten meegeven? 2.Perspectief van de ondersteuningsstructuur: Hoe realiseren we een doorgaande ondersteuningsstructuur? Geen pasklare antwoorden 3
DE STUDENT 4 Leraren- opleiding (Werken in) school Ondersteuningsstructuur Focus op begeleidingsstructuren vs. Focus op kwaliteiten van studenten De student In welke mate maken we studenten afhankelijk of zelfsturend?
ZELFSTUREND? 5 Mindset Gericht op groei en ontwikkeling Gericht op samenwerking Zelfkennis Waar sta ik? Wat heb ik nodig? (zicht op leerstijl, leerbronnen en noodzakelijke leeromgeving) Zelfregie De noodzakelijke omgeving kunnen creëren Wat kunnen we binnen de lerarenopleiding doen t.a.v. het versterken van zelfsturing, zelfkennis, assertiviteit en agency?
DENKEN, DELEN, UITWISSELEN 6 Wat kunnen cq. moeten de lerarenopleiding doen t.a.v. het versterken van zelfsturing, zelfkennis, assertiviteit en agency? Neem even kort de tijd om hier je gedachten over te formuleren Deel de uitkomsten in een klein groepje Uitwisselen in de grotere groep
DE ONDERSTEUNINGSSTRUCTUUR 7 Leraren- opleiding (Werken in) school Ondersteuningsstructuur ICALT observaties Dialoogkaarten Kenniskaarten Observaties Mentorbegeleiding Colleges en theorie ? ontsluiten
8 Deze dialoogkaartenzijn vanaf half november beschikbaar via
9
10
11
LERENDE CULTUREN EN ROLMODELLEN 12 Leraren- opleiding (Werken in) school Niet alleen voor starters Niet alleen voor studenten
DE ONDERSTEUNINGSSTRUCTUUR 13 Leraren- opleiding (Werken in) school Ondersteuningsstructuur Hoe creëren we een doorlopende ondersteuningstructuur? ICALT observaties Dialoogkaarten Kenniskaarten ICALT observaties Dialoogkaarten Kenniskaarten ? ontsluiten
SILENT DIALOGUE 14 Wat kun je als opleiding doen om een doorlopende ondersteuningsstructuur te creëren? Wat kun je als school doen om een doorlopende ondersteuningsstructuur te creëren? Wat kunnen/moeten opleiding en school samen doen om een doorlopende ondersteuningsstructuur te creëren? Hoe voorkom je ‘opleidingsmoeheid’?
MARCO SNOEK