Opvoedstijlen en interculturele communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Woorden en tijd.....
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Interculturele communicatie
Rolpatronen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Welkom op onze thema-avond
Psychotherapie en armoede
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Interculturele communicatie
5 manieren van praten over de dood
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Woord van Leven Juli 2014.
Wiki Interculturele communicatie
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Opgroeien in de stad les 3
Kind en omgeving Het individu in de context
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Pedagogiek als beroep.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
H3 Wat is normaal?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Nee Zeggen!.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Interculturele communicatie
Interculturele communicatie
Cultuur en samenleving
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Opvoedstijlen en interculturele communicatie schpa@hr.nl

Opzet module Toets Shl

Het traditionele gezin…

vier hoofdveranderingen: de overgang van een agrarische naar een stedelijk-industriële samenleving, massascholing, lagere sterfte- en geboorteaantallen, de opkomst van publieke interesse in kinderen. 

Door de opkomende industrialisatie was de werkplek niet langer thuis Door de opkomende industrialisatie was de werkplek niet langer thuis. Hierdoor veranderde het rolpatroon: er was minder controle en meer ruimte voor autonomie. Door scholing werden de kosten per kind groter, wat betekende dat ouders minder kinderen kregen en het individuele kind meer aandacht kreeg. Tenslotte veranderde het kindbeeld: kinderen werden gezien als waardevol en van nature goed met behoefte aan scholing

Verschillen in opvoedpraktijken Tussen verscheidene gemeenschappen bestaan er verschillen in opvoedpraktijken. Als eerste worden verschillen tussen de agrarische en de moderne opvoeding vergeleken. Volgens Stearns (2006) hebben ouders in het moderne model minder controle over kinderen, maar de band tussen hen is hechter. Harde directe discipline is volgens Stearns (2006) vervangen door indirecte discipline. Moderne ouders richten zich op de gedragsontwikkeling van hun kind in plaats van op fysieke behoeftes (LeVine, 1974; LeVine, 1980). De nadruk is verschoven van gehoorzaamheid naar onafhankelijkheid (LeVine, Klein & Owen, 1967). Moderne kinderen worden gezien als economische lasten en niet meer als investeringen 

Vier opvoedstijlen Er bestaan vier opvoedstijlen: De vier opvoedstijlen worden gekenmerkt door de mate van controle en betrokkenheid Opvoedstijlen op basis van controle en betrokkenheid   Betrokkenheid hoog laag Controle democratisch (autoritatief) autoritair toegeeflijk (permissief) verwaarlozend

Opvoedingsstijlen In de literatuur wordt gesproken over 4 verschillende opvoedingsstijlen: 1) Autoritaire opvoedingsstijl: ouders eisen veel van hun kind en controleren het sterk. Deze stijl is meer gericht op machtsuitoefening dan op gevoel en emotie, ouders hechten aan gehoorzaamheid. Bijv. Je doet wat ik zeg want ik ben de oudste en dus de baas. 2) Toegeeflijke opvoedingsstijl: wordt ook wel verwennende stijl genoemd. Is juist niet eisend, kinderen mogen veel. Gehoorzaamheid is niet zo belangrijk, gevoel wel. Is sterk kindgericht. Een warme opvoedstijl maar het bereidt een kind niet altijd voor op weerbaarheid en zelfstandigheid. Bijv. het is echt bedtijd voor je kind maar hij/zij wil nog spelen en niet slapen en jij gaat hier weer mee akkoord, net als de voorgaande avonden. Je vindt het zo vervelend om streng te zijn en je kind is de hele dag zo lief geweest. 3) Structurerende opvoedingsstijl: ouders zijn sterk op hun kind gericht en reageren op hun behoeften. Er is veel tweerichtingsverkeer (dus overleg) maar ouders hebben uiteindelijk het heft in handen. Ouders hebben de eindverantwoordelijkheid. Bijv. Bij bedtijd als het kind nog wil spelen, leg je uit waarom dat nu niet meer kan maar dat je snapt dat je kind het wil want spelen is leuk. Maar je geeft niet toe, je kind gaat naar bed. 4) Laissez-faire opvoedingsstijl: tamelijk onverschillige manier van opvoeden. Ouders zijn weinig betrokken bij hun kind en stellen hun eigen belang boven dat van hun kind. Deze opvoedingsstijl heeft verwaarlozende elementen. Bijv. “Als jij wilt spelen dan ga je toch spelen. Als je maar stil doet en ik geen last van je heb”.

Beschrijf je eigen gezinssituatie Welke stijl en waaruit blijkt dat? Stijl big 6 Rotterdam Surinamers, Antillianen en Arubanen, Kaapverdianen, Turken, Marokkanen, autochtoon

Rol een ouder gezinnen Emotioneel, financieel, sociaal https://www.youtube.com/watch?v=yRqUTA6AegA

interculturele sensitiviteit als een dynamisch proces dat verloopt van: 1) ontkenning via 2) weerstand en 3) minimaliseren; 4) tot aanvaarding en 5) aanpassing; en uiteindelijk 6) tot wederzijdse integratie. De eerste drie fasen noemen we etnocentrisch. Dat betekent dat je jouw eigen cultuur beschouwt als middelpunt van de werkelijkheid (het kan niet want….). Je kijkt als het ware naar de wereld door de eigen culturele bril. De laatste drie zijn etnorelatief. Dat betekent dat je jouw eigen cultuur binnen de context van andere culturen kunt plaatsen (het kan wel als….)

Interculturele communicatie is onmisbaar voor het ontplooien van interculturele sensitiviteit. Je bent intercultureel sensitief als je in staat bent om naar een andere cultuur te kijken, niet alleen vanuit je eigen referentiekader, maar ook vanuit het referentiekader van de ander. Een referentiekader is het geheel van gewoonten, regels en normen waarnaar jij je richt. Met een cultureel sensitieve houding kun je je met respect in de ander verplaatsen, niet alleen in gedachten maar ook daadwerkelijk in gedrag.

Een cultureel sensitieve houding houdt de volgende zaken in: Je staat open voor gevoelens en behoeften van anderen. Je realiseert je dat bepaald gedrag bepaalde reacties en gevoelens bij mensen kan oproepen en houdt hier bewust rekening mee. In eerste instantie ben je sterk op het belang van anderen gericht. Je bent proactief, innovatief en straalt vertrouwen uit, je bent in staat anderen openlijk te waarderen en je bent in staat te reflecteren op je eigen gedrag en dat van anderen. Je bent erop gericht op anderen in hun waarde laten. Je toont begrip en respect voor afwijkende visies, omgangsvormen, principes en gewoonten, ook wanneer er sprake is van weerstand.

Interculturele sensitiviteit is nodig als het gaat om het ondersteunen bij bijzondere persoonlijke omstandigheden waarin de ander verkeert. Je begrijpt dat iets pijnlijk kan zijn voor een ander en reageert daarop met passend gedrag.

onderzoek Multicultureel opvoeden tot op zekere hoogte goed Nederlandse ouders willen hun kinderen laten opgroeien in een multiculturele omgeving omdat ze denken dat het goed voor ze is, maar er is wel wat terughoudendheid als die andere cultuur te dichtbij komt. Zo vindt 43 procent van de ouders het niet prettig als hun dochter met een allochtoon vriendje thuiskomt. Dit blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift J/M onder 588 autochtone ouders. Meer tolerantie? Opvallend genoeg vinden minder ouders het erg dat hun zoon met een allochtoon vriendinnetje thuiskomt (38 procent vindt dit erg), dan wanneer hun dochter dit doet met een allochtoon vriendje. Anne Elsinga, onderzoeksredacteur van J/M zegt in de Volkskrant: 'Toch is er dus een meerderheid van ouders die een allochtone partner wel zou accepteren.' Er zijn geen cijfers bekend van hoe ouders er vroeger over dachten, maar Elzinga vermoedt dat de tolerantie voor een schoonzoon of -dochter van een andere afkomst de afgelopen jaren is gegroeid. Nederland scoort met deze cijfers vergelijkbaar als andere landen. Gescheiden wereld Spelen of uitgaan met kinderen van een andere afkomst vindt het overgrote deel geen probleem. 77 Procent van de ouders onderschrijft dat Nederland meer heeft aan kinderen die geleerd hebben om te gaan met meerdere culturen dan aan kinderen die met één cultuur zijn opgegroeid. Toch blijven de werelden nog vaak gescheiden. Gevraagd naar de vrienden van hun kind, zegt 51 procent dar daar geen allochtonen bij zijn. 81 Procent vindt daarnaast dat een witte buurt het meest ideaal is voor een kind om op te groeien. Opvallend is ook dat hoger opgeleide ouders makkelijker omgaan met multicultureel opvoeden, alleen hebben ze er in de praktijk minder mee te maken dan lager opgeleide ouders. http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Opvoeden/Multicultureel-opvoeden-Ouders-willen-wel-maar-weten-niet-hoe.htm

huiswerk Opdracht 1 Opdracht 1. Eigen Opvoedstijl http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/26237-test-wat-voor-ouder-ben-je-welke-opvoedingsstijl-heb-je.html   4.1 Opdracht 1. Eigen Opvoedstijl Opdracht: Beschrijf de eigen culturele achtergrond aan de hand van 15 thema‟s. Zie bijlage 2  Procesopdracht 1. 1.6.4 en 1.6.5