Woensdag Afstuderen
Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L02.420
JAAR 4 Dit jaar laat je zien dat je alle kennis en ervaring die je hebt opgedaan kunt toepassen in je afstudeeronderzoek Zelf opdracht / vraagstuk zoeken in praktijk dat je zelfstandig gaat uit gaat werken volgens de cyclus tot een compleet onderzoeksrapport en bijbehorende beroepsproduct wat een bijdrage levert aan de praktijk
Vraagstukken in praktijk van de pedagoog… Hoe vaak en door wie wordt er gepest op onze school? Wat is de betrokkenheid van ouders bij uit huis geplaatste kinderen? Wat zijn de effecten van de nieuwe cursus voor obesitas kinderen? Wat zijn de resultaten van remedial teaching bij 3 kinderen? Hoe kunnen docenten beter omgaan met problemen van leerlingen? Hoe kunnen we social media inzetten om leerlingen beter te laten presteren? Etc. etc. etc.
Kenmerken praktijkonderzoek 1. Vraag / probleem uit praktijk 2. Vraagstelling complex 3. Kennis is bruikbaar (verbeteren) voor praktijk (toepasbaar op praktijk) 4. Antwoorden beperkt geldig
Fase 1: Vraagstelling Vraagvorm Duidelijk geformuleerd: geeft inhoud aan Geeft onderzoeksobjecten aan Concreet, precies Kernbegrippen gedefinieerd, toegelicht Begrijpelijk taalgebruik Relatie met doelstelling
Voorbeelden: vraagstelling 1 Hoe kan ik de relatie tussen vrouwen en hulpverlenende instanties in Antwerpen Noord verbeteren?
Vraagstelling 2 Hoe kan ik een lesbeschrijving voor studievaardigheden ontwikkelen die aansluit bij de vraag van docenten evenals de behoefte van de leerlingen uit groep 5 en 6 van basisschool de Akker in Rotterdam Zuid?
Onderzoeksbenaderingen Kwantitatief onderzoek Eenduidige objectieve werkelijkheid Gestandaardiseerde instrumenten (cijfers) Onderzoeker is onafhankelijk Verklaren Kwalitatief onderzoek Perspectief/interpretatie van onderzochten centraal (subjectief) Open technieken (talig) Begrijpen Actieonderzoek Complexe, multidimensionale werkelijkheid Verbeteringsplan voor het handelen Ingrijpen en veranderen
Relatie vraagstelling - onderzoeksbenadering Vraagstelling met daarin ‘Hoeveel…?’ - kwantitatieve benadering Vraagstelling met daarin ‘Hoe is het om…?’ - kwalitatieve benadering Vraagstelling met daarin ‘Hoe kan…?’ - actieonderzoek
Typen onderzoek Inventariserend onderzoek Behoefteonderzoek Ontwikkelingsonderzoek Procesevaluatie Effectevaluatie
Databronnen 1. Individuele bronnen 2. Documenten 3. Mediaproducten 4. Sociale werkelijkheid 5. Fysieke sporen 6. Literatuur 7. Databanken & registratiesystemen
Dataverzamelingstechnieken Ondervragen (kennis, houding, motieven, opvattingen) Observeren (gedrag) Inhoudsanalyse (documenten, media, sociale en fysieke werkelijkheid)
Dataverzamelingstechnieken 1. Gestructureerde vragenlijst 2. Delphi methode 3. Nominale groepstechniek 4. Participerende observatie 5. Open interview 6. Groepsinterview / focusinterview 7. Inhoudsanalyse