Woensdag 24-09-2014 Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L02.420.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Workshop Handelingsgericht werken
Welkom nieuwe leerlingen!
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Begeleiden van Praktijkonderzoek
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Academische vaardigheden - C1.5
Onderzoek & het project
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Soorten en typen onderzoek
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Workshop evalueren Dcp
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Karlijn Goossen, 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1 Hafida El-Gharbaoui Kamer: L03.338
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Als je nog geen idee hebt …
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Methodiek Observeren.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Gevalstudie – Case-Study
Ontwerpend onderzoek.
Gevalstudie – Case-Study
Gebruikersbijeenkomst Data.overheid.nl
Transcript van de presentatie:

Woensdag Afstuderen

Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L02.420

JAAR 4 Dit jaar laat je zien dat je alle kennis en ervaring die je hebt opgedaan kunt toepassen in je afstudeeronderzoek Zelf opdracht / vraagstuk zoeken in praktijk dat je zelfstandig gaat uit gaat werken volgens de cyclus tot een compleet onderzoeksrapport en bijbehorende beroepsproduct wat een bijdrage levert aan de praktijk

Vraagstukken in praktijk van de pedagoog… Hoe vaak en door wie wordt er gepest op onze school? Wat is de betrokkenheid van ouders bij uit huis geplaatste kinderen? Wat zijn de effecten van de nieuwe cursus voor obesitas kinderen? Wat zijn de resultaten van remedial teaching bij 3 kinderen? Hoe kunnen docenten beter omgaan met problemen van leerlingen? Hoe kunnen we social media inzetten om leerlingen beter te laten presteren? Etc. etc. etc.

Kenmerken praktijkonderzoek 1. Vraag / probleem uit praktijk 2. Vraagstelling complex 3. Kennis is bruikbaar (verbeteren) voor praktijk (toepasbaar op praktijk) 4. Antwoorden beperkt geldig

Fase 1: Vraagstelling Vraagvorm Duidelijk geformuleerd: geeft inhoud aan Geeft onderzoeksobjecten aan Concreet, precies Kernbegrippen gedefinieerd, toegelicht Begrijpelijk taalgebruik Relatie met doelstelling

Voorbeelden: vraagstelling 1 Hoe kan ik de relatie tussen vrouwen en hulpverlenende instanties in Antwerpen Noord verbeteren?

Vraagstelling 2 Hoe kan ik een lesbeschrijving voor studievaardigheden ontwikkelen die aansluit bij de vraag van docenten evenals de behoefte van de leerlingen uit groep 5 en 6 van basisschool de Akker in Rotterdam Zuid?

Onderzoeksbenaderingen Kwantitatief onderzoek Eenduidige objectieve werkelijkheid Gestandaardiseerde instrumenten (cijfers) Onderzoeker is onafhankelijk Verklaren Kwalitatief onderzoek Perspectief/interpretatie van onderzochten centraal (subjectief) Open technieken (talig) Begrijpen Actieonderzoek Complexe, multidimensionale werkelijkheid Verbeteringsplan voor het handelen Ingrijpen en veranderen

Relatie vraagstelling - onderzoeksbenadering Vraagstelling met daarin ‘Hoeveel…?’ - kwantitatieve benadering Vraagstelling met daarin ‘Hoe is het om…?’ - kwalitatieve benadering Vraagstelling met daarin ‘Hoe kan…?’ - actieonderzoek

Typen onderzoek Inventariserend onderzoek Behoefteonderzoek Ontwikkelingsonderzoek Procesevaluatie Effectevaluatie

Databronnen 1. Individuele bronnen 2. Documenten 3. Mediaproducten 4. Sociale werkelijkheid 5. Fysieke sporen 6. Literatuur 7. Databanken & registratiesystemen

Dataverzamelingstechnieken Ondervragen (kennis, houding, motieven, opvattingen) Observeren (gedrag) Inhoudsanalyse (documenten, media, sociale en fysieke werkelijkheid)

Dataverzamelingstechnieken 1. Gestructureerde vragenlijst 2. Delphi methode 3. Nominale groepstechniek 4. Participerende observatie 5. Open interview 6. Groepsinterview / focusinterview 7. Inhoudsanalyse