Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Oerproducent (bijv. de veehouder)
2 Basismodel voor Objecten Afnemend Veld of klant Product of dienst Middelen Neemt af Wordt gemaakt met.
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Management en logistiek
Customer service en planvorming
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
Facility management en inkoop
H7: Productmanagement.
1 BEDRIJFSINTERNE PRIJSVERREKENING CENTRALISATIE OF DECENTRALISATIE?
Logistiek management: begrippen en principes
Voorraadbeheersing en voorspellen
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Marketing presentatie
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Het nut van Business Planning
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Nike Supply Chain Management
Logistiek proces H3 Management Logistiek teamleider.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Hoofdstuk 6 Service.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Supply Chain Management
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.

13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Hoofdstuk 4 - Produceren
Goederenstroombeheersing
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek
Coördineren logistiek proces
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Financieel 2.
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
Manufacturing A3; Reduceren van de levertijd
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Logistieke werkzaamheden coördineren
Logistieke werkzaamheden coördineren
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
De Kostprijs Why Bother?.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007

Logistiek concept Wat is logistiek? Logistieke doelstellingen Integraal Logistiek Concept KlantOrderOntkoppelPunt (KOOP) DuPontschema Pareto

1. Wat is logistiek? Logistiek Doel is om Omvat organisatie, planning en besturing van… de goederenstroom (van begin tot eind), informatie-, geld- en returnstromen Doel is om tegen lage kosten en kapitaalgebruik te voldoen aan de behoefte van de markt teneinde een langdurige relatie met de klant op te bouwen

Logistiek concept Wat is logistiek? Logistieke doelstellingen Integraal Logistiek Concept KlantOrderOntkoppelPunt (KOOP) DuPontschema Pareto

2. Logistieke doelstellingen verbetering van de leverbetrouw- baarheid verkorting van de doorlooptijd Customer Service Customer Service verlaging van de integrale kosten Verhogen duurzaamheid verhoging van de flexibiliteit Customer Service

2. Logistieke doelstellingen leverancier grondstoffen + halffabrikaten Productie - Planning - Proces Voorraad eind- product Import. / Detaillist Consu- ment …

2. Logistieke doelstellingen Logistieke doelstellingen: Waarom Op tijd leveren Flexibiliteit Lage voorraden Capaciteit benutting Logistieke aandachtsgebieden: hoe? Maar, hoe ‘bouw’ je dan de logistiek? Hoe ‘bouw’ je de organisatie, planning en besturing van de goederenstroom zodat je de doelen haalt?

Logistiek concept Wat is logistiek? Logistieke doelstellingen Integraal Logistiek Concept KlantOrderOntkoppelPunt (KOOP) DuPontschema Pareto

Doelstellingen en aandachtsgebieden Logistieke doelstellingen: Waarom Op tijd leveren Flexibiliteit Lage voorraden Capaciteit benutting Logistieke aandachtsgebieden: hoe? Grond vorm Besturing Informatie voorziening Personele organisatie =Fysieke inrichting =Planning = Systemen = wie doet wat

3. Integraal Logistiek Concept Doorgaans GRONDVORM genoemd

3. Integraal Logistiek Concept Grondvormen; Basismodellen Shared resource Pijplijn Keten Divergentie Convergentie Netwerk

3. Integraal Logistiek Concept Divergent - Convergent Vrachtwagen, opgebouwd uit 500 onderdelen. Convergent of divergent? Melk. Kan je dat gebruiken in een divergente productiestroom?

3. Integraal Logistiek Concept Grondvorm Grondvorm bestaat altijd uit 3 elementen: Productieproces(sen) (Transformatie) Transportproces(sen) (Translatie) Voorraadpunt(en) (Transponatie)

3. Integraal Logistiek Concept Logistieke doelstellingen: Waarom Op tijd leveren Flexibiliteit Lage voorraden Capaciteit benutting Logistieke aandachtsgebieden: hoe? Grond vorm Besturing Informatie voorziening Personele organisatie =Planning

3. Integraal Logistiek Concept Besturing Push: produceren op basis van voorspelling Wat verwachten we te verkopen? Producten worden de keten ingeduwd. Pull: produceren op basis van klantenvraag Wat vraagt de klant echt? Producten worden de keten uitgetrokken.

Logistiek concept Wat is logistiek? Logistieke doelstellingen Integraal Logistiek Concept Klant-Order-Ontkoppel-Punt (KOOP) DuPontschema Pareto

3. Integraal Logistiek Concept Besturing - KOOP De definitie van KlantOrderOntkoppelPunt: Het klantorderontkoppelpunt is het punt dat aangeeft hoe ver (stroomopwaarts in een bedrijfskolom) een order van een klant in het productie- of distributieproces doordringt van de aanbieder van een product of dienst.

gebaseerde activiteiten klantgerichte activiteiten 3. Integraal Logistiek Concept Besturing - KOOP onder- delen assem- blage installatie inkoop productie distributie verkoop leveranciers KOOP 1 2 3 4 5 maken voor lokale voorraad centrale voorraad assembleren op order maken op order inkopen en maken op order gebaseerde activiteiten op planning klantgerichte activiteiten

3. Integraal Logistiek Concept Besturing - KOOP Inkopen en maken op order Maken op order Assembleren op order Maken voor centrale voorraad Maken voor lokale voorraad

3. Integraal Logistiek Concept Besturing - KOOP Inkopen en maken op order -> Geen voorraad, product wordt gemaakt voor de klant. Maken op order -> Grondstoffen worden op voorraad gehouden. Product wordt voor klant gemaakt. Assembleren op order -> Product wordt gemaakt voor een specifieke klant. Maken voor centrale voorraad -> Gemeengoed product, geen enkele klantwens mogelijk. Voorraad bij groothandel. Maken voor lokale voorraad -> Gemeengoed product, geen enkele klantwens mogelijk. Voorraad bij detaillist.

gebaseerde activiteiten klantgerichte activiteiten 3. Integraal Logistiek Concept Besturing - KOOP onder- delen assem- blage installatie inkoop productie distributie verkoop leveranciers KOOP 1 2 3 4 5 maken voor lokale voorraad centrale voorraad assembleren op order maken op order inkopen en maken op order gebaseerde activiteiten op planning klantgerichte activiteiten

inkopen en maken op order risicokosten het voldoen aan leververplichtingen voorraden vaste activa KOOP 5 inkopen en maken op order KOOP 4 maken op order KOOP 3 assembleren op order KOOP 2 maken voor centrale voorraad KOOP 1 maken voor lokale voorraad

stroomopwaarts stroomafwaarts 23

Push Pull

3. Integraal Logistiek Concept Logistieke ICT

3. Integraal Logistiek Concept Personele organisatie Hoeveel mensen heb je nodig? En hoe ga je deze mensen inzetten? Full-time/part-time, avonddiensten, volcontinue? Wie is verantwoordelijk waarvoor

Logistiek bouwen Integraal logistiek concept

Logistiek concept Wat is logistiek? Logistieke doelstellingen Integraal Logistiek Concept KlantOrderOntkoppelPunt (KOOP) DuPontschema Pareto

5. DuPont schema Omzet en winst: wat is het effect van deze beslissingen in de logistiek? Logistiek kost geld, maar brengt ook geld op Opbrengsten – kosten Wat is de verhouding tussen opbrengsten en kosten? Hoe zie je dat terug in je organisatie? Return on investment! (ROI) Wat wil je weten als onderneming: De opbrengsten – kosten. Dit noemen we winstgevendheid Hoe goed je ROI is kun je vergelijken met spaarrente: wat als je het niet geinvesteerd hebt? 29 29

5. DuPont schema Enkele logistieke invloeden/beslissingen: Marktverbreding (Product-marktmatrix) Verlaging integrale kosten Afweging tussen voorraadhoogte en de bestellingen (omloopsnelheid) Uitbesteding van activiteiten (zie hfd. 11) Maar wat betekent dit nu voor je organisatie? Waar zie je het terug? RETURN ON INVESTMENT DuPont analyse 30

5. DuPont schema 31

5. DuPont schema Wat is het effect op de ROI van een verlaging met 20 mln van Voorraad en onderhandenwerk? 32

Logistiek concept Wat is logistiek? Logistieke doelstellingen Integraal Logistiek Concept KlantOrderOntkoppelPunt (KOOP) DuPontschema Pareto

Pareto-Principe “De 80/20- regel” De veralgemeende regel beschrijft dat 80% van de uitkomsten veroorzaakt worden door 20% van de oorzaken. 20% van de klanten zorgt voor 80% van de omzet, 20% van de artikelen zorgt voor 80% van de afzet, 20% van de kinderen zorgt voor 80% van het lawaai, 20% van de ............ zorgt voor 80% van de ..........,

Pareto-Principe “De 80/20- regel”

“Goudmijn-analyse”

Tot slot.. Klant tevreden houden, baas ook tevreden houden. Logistiek kan je bouwen met behulp van het logistiek concept. Het KlantOrderOntkoppelPunt (KOOP) geeft aan hoe ver de wens/eis van een klant doordringt in de keten richting de producent. Het KOOP hangt ook samen met de besturing (push/pull) van de keten. Logistiek beïnvloed het bedrijfsresultaat van een onderneming, zoals terug te zien is in het DuPontschema.