Symposium Rechtspositie huishoudelijk personeel 26 november 2015 ‘Werken in het huishouden: geen baan als alle andere’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Advertisements

van verdragsbepalingen
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Onderhandelingsresultaat Sociaal Plan Volker Wessels
Motivering van het ontslag
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
SYMPOSIUM POM SCHETS VAN DE SOCIALE ZEKERHEID IN BEWEGING
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
verplicht sociaal verzekerd
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
(Freelance) Ondernemen Bijeenkomst: Kivi Niria Plaats: Driebergen Datum: 2 november 2004 Presentator: Paul Wolbers.
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Deel 3.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
Markten 1 H1.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Evenwicht tussen mens en werk Economische Context Maatschappelijke Context Doelstellingen Strategie Structuur Processen ORGANISATIE PERSONEELS -BELEID.
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Vrijheid van vestiging
Wg Stichting Werkgeversinstituut St. Werkgeversinstituut Opgericht in 1985 Stichting? Dienstverlening:  Salarisadministratie  Wachtgelden  Werkgeverschap.
H6 werken Paragraaf 3+4.
1 Programma: Duurzaamheid MER Ambities Werktuigbouwkunde.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
5.4 Hoe werk je? De overheid is ook een producent. Ze levert vooral diensten. Bijvoorbeeld: Gezondheidszorg & Onderwijs Een groot gedeelte van de kosten.
Blok 4verbintenissen.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Wet Werk en Zekerheid (WWZ) Waar dient u na 1 juli 2015 rekening mee te houden als u personeel in... dienst heeft ? Evonne van der Pol 2 juni 2015.
Wet betreffende de rechten van de vrijwilliger Een beknopt overzicht.
H4B - Maatschappijleer H 5 - § 7 – De toekomst van de verzorgingsstaat Week 3 Probleem: de verzorgingsstaat wordt onbeheersbaar en onbetaalbaar Vraagstelling:
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Wet aanpak schijnconstructies
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Werken in het huishouden: geen baan als alle andere ! Eva Cremers.
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Werken met een gezondheidsprobleem Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming Boudewijnlaan 30 bus 44, 1000 Brussel
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Integratie en BTW VVSG OCMW CS 8 december 2015 CO
Casus ‘ziekmelding’  Medewerker belt op om 8.15 uur en wil zich ziek melden met vage klachten (buikpijn, verkouden, keelpijn, etc.)  Functie is facilitair.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
“Much ado about nothing” én “Steen in de Vijver” Henk Wesselo 17 februari 2016 Wet DBA:
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Inspiratiesessie Arbeidspools 12 februari 2015 Lectoraat Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 7 Wet- en regelgeving.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Van object van zorg naar mensenrechten
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Hoofdstuk 3: Hoe kom je aan werk?
Beoordeling arbeidsvermogen Participatiewet en Wajong 2015
Het maken van goederen en het leveren van diensten
H3 Hoe kom je aan werk?.
Personeelsmanagement
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Participatiewet Hester Dijkstra.
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

Symposium Rechtspositie huishoudelijk personeel 26 november 2015 ‘Werken in het huishouden: geen baan als alle andere’

I Met de uitspraken van Hof Arnhem-Leeuwarden (nov. 2013) en de Centrale Raad van Beroep (dec. 2013) is de juridische basis aan de alfahulpconstructie ontvallen. De thuiszorginstelling is de werkgever van de alfahulp/thuiszorgmedewerker. Criteria: werving en selectie, plaatsing bij cliënt, bepaling en betaling loon, opstelling arbeidsovereenkomst, contract met gemeente, vervanging bij ziekte.

De concrete rechten van ILO-verdrag 189 versterken de aanspraken die het huishoudelijk personeel al kan ontlenen aan de beginselen van het Unierecht, Vrouwenverdrag, ILO-Verdrag 175 inzake deeltijdwerk en het Esoculverdrag. Een mooi verdrag vraagt om ratificatie.

Afschaffing van de regeling Dienstverlening aan huis is onbetaalbaar. Dit geldt zowel voor de publiek gefinancierde dienstverlening aan huis als voor de private dienstverlening.

De Regeling Dienstverlening aan huis verleidt tot het opzetten van schijnconstructies met ‘bemiddelingsbedrijven’ die dienstverleners ter beschikking stellen aan particulieren. De Regeling verdraagt zich niet met het kabinetsspeerpunt aanpak van schijnconstructies met als doel versterking rechtspositie werknemers en voorkoming van oneerlijke concurrentie door onderbetaling.

De alfahulpuitspraken (Hof Arnhem- Leeuwarden en de CRvB 2013) kunnen ook dienst doen bij de beoordeling van andere ‘bemiddelingsorganisaties’ voor huishoudelijke hulp en zorg.

Omdat het private arbeidsrecht per definitie te kort schiet als het om de bescherming gaat van deze groep werkenden, moet de overheid haar publieke rol op zich nemen, om te beginnen met het recht op minimumloon van artikel 11 van ILO-verdrag 189.

Met de dienstencheques voor dienstverlening en huishoudelijk werk voor particulieren wordt in Frankrijk winst gemaakt. Dat zal in Nederland nooit uit kunnen.

Als de regeling Dienstverlening aan huis inderdaad alleen maar echte particulieren zou betreffen die voor een paar uur per week hun huis laten schoonmaken dan valt wel te leven met de strijdigheid met de internationale verdragen.

Voor een positief werkgelegenheidseffect van de regeling Dienstverlening aan huis in de private markt zijn weinig aanknopingspunten te vinden (Commissie Kalsbeek). Er is daarom geen reden de uitzonderingspositie van huishoudelijk personeel in stand te houden.

De meeste particulieren die hun hulp zelf betalen denken dat zwart te doen. Dat is niet zo, vanwege de regeling Dienstverlening aan huis. De regeling genereert geen extra belastinginkomsten en extra formele werkgelegenheid. De uitspraak “dat afschaffing van de regeling een hele hoop mensen het zwarte circuit in drukt.” kan niet onderbouwd worden.