Klinische les en begeleiden verzorgenden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Binnen een VPG-setting
Door goede gesprekken groeien
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Van uitleggen leer je het meest
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Hoera, een oudergesprek!
Wat is Alpha? Alpha is een kennismaking met het Christelijk geloof die voor iedereen toegankelijk is in een ontspannen setting. Tien inhoudelijke wekelijkse.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
Mondzorg in de palliatieve fase
Lesgeven en begeleiden
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Interactieve versie mbv DSB
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Al doende leren training docenten
Presenteren.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Workshop Fondsen werven
De Subsidie Informatie Groep
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Geschiedenisles met de theorie van Suchman Onderwerp: Anne frank.
Samenvatting Havo 5.
INHOUDSOPGAVE 1. Voorwoord 2. Inleiding 2. Wat is de GSM-Deurbel
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Portfolio Presentatie
 Taakverdeling.  Plan van aan pak.  Poster.  Reclame folder.  Factuur.  Wat goed ging en wat fout?
Mondgezondheid en ziekten
 Taakverdeling.  Plan van aan pak.  Poster.  Reclame folder.  Factuur.  Wat goed ging en wat fout?
Mondgezondheid en ziekten
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Academieles (h)Oud de mond gezond
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Mondgezondheid en ziekten
Casuïstiek. Casuïstiek Casus meneer Meijer Waarom draagt meneer Meijer het frame niet? Antwoord De plaats waar het frame zat is ontstoken Veel plaque.
Mondgezondheid en ziekten
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Krasse Tanden – het perspectief van personeel Dr. H. Hobbelen, L. Weening-Verbree MSc Presentatie onderzoek september januari 2014, door Lectoraat.
Mondzorg voor ouderen Cyriel Thier. “De tand des tijds"?
Tandartsbehandelingen amalgaamvulling composietvulling kroon brug implantaat prothese teruggetrokken tandvlees verstandskiezen tanderosie bleken poetsen.
Feiten Meest voorkomende helpdeskproblemen.  Per werknemer wordt gemiddeld een half uur per dag(!) besteed aan zoeken naar ICT antwoorden.  Productieverlies.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Training SomToday/WikiWijs DINSDAG 24 MEI. Wat doen we vandaag ?  Huiswerk invoeren in SomToday  WikiWijs: toegevoegd aan arrangement, bekijken  Hoe.
Training SomToday DINSDAG 19 APRIL. Wat doen we vandaag ?  Inloggen  Studiewijzer aanmaken  Studiewijzer indelen  Huiswerk invoeren  Studiewijzer:
De gezonde mond.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
De Geleide samenvatting
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Toolbox Ongunstige werkhouding
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
ADL Les 1.
Aangeboden door Provincie Limburg
ADL Les 1.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Klinische les en begeleiden verzorgenden

Wat gaat vooraf aan het geven van een klinische les?

Zoeken van een verpleeg-/zorginstelling? Kies zelf een verpleeghuis of zorginstelling b.v. een huis waar je vaak komt vanwege een familielid of omdat je daar iemand kent Benader een verpleeghuis in je omgeving Benader het Ivoren Kruis, zij weten welke verpleeghuizen positief hebben gereageerd

Waar let je op bij het benaderen van een verpleeghuis? Staat het management er achter? Zijn de verzorgenden/verpleegkundigen geïnteresseerd? Is er een goede ruimte met een beamer, laptop? Wie is de contactpersoon? Wie is de contactpersoon voor technische zaken?

Benodigdheden: Wat neem je mee of organiseer je? Laptop/beamer USB-stick met PP klinische les DVD of youtube van TNO, instructievideo Gesealed pakket standaardkaarten A-4 samenvatting aandachtspunten mondverzorging Mondverzorgingsoefeningen op papier TNO instructiekaarten Mondzorg in kaart

Benodigdheden: Vervolg Poetsmodel met tandenborstel + ragers en stokers Frameprothese, gedeeltelijke prothese en een volledige prothese Protheseborstel Overkappingsprothese met implantaten Gaasjes, (wegwerp) spiegeltjes Handschoenen en zaklampen Doos van elmex met tandenborstels, etc.

Klinische les theorie en praktijk Twee soorten scholingen: 2 uur: theorie en praktijk 4 uur: zelfde als 2 uur + globaal mondonderzoek, diagnostiek en begeleiding bij 2 bewoners Groepsgrootte 5 á 10

Onderwerpen klinische les 2 uur Theorie Waarom aandacht voor mondverzorging? Gevolgen slechte mondhygiëne? Welke aandoeningen kun je aantreffen in de mond? Droge mond en slikproblemen Casuïstiek en mondverzorgingsplan en standaardkaarten Hoe belangrijk is de verzorgende

Praktijk Verzorging: eigen gebit volledige prothese frameprothese overkappingsprothese en implantaten mondholte.

Procedure 1. Half uur vóór aanvang: controleer de beamer, de klinische les en de video 2. Voorstellen en welkom heten 3. Laat de cursisten zich voorstellen Je kunt hen vragen: - Wat hoop je zeker van mij te leren? - Wat ervaar je als moeilijk als je iemands mond gaat poetsen?

Vervolg procedure 4. Vervolgens de PowerPoint, Ivoren Kruis, klinische les voor verzorgenden Begin met de vragen van de PP dia 4 Na de PP presentatie de Dvd van TNO Zie handleiding bij de PP-presentatie klinische les

Uitleg PowerPoint (zie handleiding klinische les) Van iedere dia is een beschrijving in de handleiding opgenomen Deze handleiding is bedoeld voor de voorbereiding en als ondersteuning bij de klinische les Lees het niet voor want dan wordt de lezing te statisch