Opvoedrelaties A Week 3, bijeenkomst 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
VÓÓR Welzijn Loosduinen
….een korte presentatie
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Volksuniversiteit Zwolle
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Ethiek 3: normatieve professionaliteit week 6. Vandaag Eropaf (van der Lans) en WMO- Manifest.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogische theorieën
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Familytree (introductie)
Gezins- en wijkgericht werken 1
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Systeemgerichte benadering
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
TRENDS 2014 Hafida
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Contextuele hulpverlening
Methodiek: Plancyclus
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Integraal sociaal werk
Communicatie 3e les.
Christel Teekman, Ellen van Kampen en Marja Jager- Vreugdenhil
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Basistekst : Talentontwikkeling
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Inspelen op Innovaties
Communicatie 5e les.
ADL Les 1.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Opvoedrelaties A Week 3, bijeenkomst 3

Programma Begrippen uit de literatuur – zijn ze helder? Introductie dossier Genogram dossierkind Een eerste oriëntatie op ‘op ervaring gebaseerde’ methodieken

Begrippenlijst a.d.h.v. je eigen genogram Onderzoek 2 aan 2 hoe het zit met de volgende begrippen in je eigen gezinssituatie en jullie verklaren de begrippen Het (stam)gezin  Geschiedenis van het gezin ‘Wie is je vader, wie is je moeder?’ Gezinskenmerken (grootte, samenstelling, rolverdeling) Gezin als hiërarchisch systeem (autoritair, autoritatief, laisser-faire) Coalities, perverse triades Gezin als affectief systeem Gezin als communicatief systeem Gezinsfasen/Levenscyclus gezin (vormen, stromen, normeren, presteren, verlaten) Klassikaal: wat zijn markante verschillen en waar zit ‘m dat in?

Introductie dossier Wie krijgt wie?

Jullie dossier, jullie onderzoek We vormen 7 subgroepen van 2 of 3 studenten. In deze subgroep werken jullie deze weken aan de opdrachten met het dossier. In het dossier staat de informatie van professionals/ouders/ betrokkenen over een kind uit het basisonderwijs. Gedurende komende weken en volgend kwartaal analyseer je dit dossier op basis van de theorie uit de lessen van opvoedrelaties A en B. Let op: dossier wordt tussentijds ingeleverd bij de docent bij afronding deel A (bijeenkomst 6). Denk natuurlijk alvast aan de APA verwijzingen voor dossieropdracht deel B

Regels hoe om te gaan met dossier Dossier is in bruikleen en wordt weer ingeleverd bij docent. Tijdens de zesde bijeenkomst wordt deze weer bij de docent ingeleverd. Je mag niks vermenigvuldigen uit het dossier, niks kopiëren. Je mag geen aantekeningen maken in het dossier, niet schrijven in het dossier. Niet kopiëren of fotograferen. Aantekeningen worden gemaakt in je schrift. Lees de eerste pagina goed door. Dossier mag mee naar huis. Discreet blijven over informatie in het dossier. Informatie blijft in jouw groepje (geen uitwisseling)

Nu de tijd om het dossier grondig door te lezen met je groepje. En maak daarna de volgende opdracht

1e opdracht dossier (90 min) Maak zo mogelijk een volledig genogram van jullie kind uit het dossier: Zoek in het dossier op wat je weet over de volgende onderdelen: Gezinssysteem (pentagram) Gezinsgrootte Gezinssamenstelling Rolverdeling Gezin als hiërarchisch, communicatief en affectief systeem Welke vragen komen in je op?

H5 Welzijn nieuwe stijl Gericht op de vraag achter de vraag Gebaseerd op de eigen kracht van de burger Direct erop af Formeel en informeel in optimale verhouding Doordachte balans van collectief en individueel Integraal werken Niet vrijblijvend, maar resultaatgericht Gebaseerd op ruimte voor de professional

Kies een van onderstaande methodieken: Families first Ambulante spoedhulp Multisysteemtherapie Multidimensionale familietherapie Functionele familietherapie

Opdracht voor gekozen methodiek Lees hoofdstuk 5 opnieuw en maak in een groepje van 4 voor jouw methodiek: 4 meerkeuzevragen (a,b, c en d) en 1 open vraag (met antwoorden), digitaal inleveren bij docent. vertel woensdag de antwoorden aan de klas Docent verzamelt digitaal de vragen (en antwoorden)

En nu…. Digitaal aanleveren vragen methodieken voor 14.00 Voorbereiden morgen: lezen hoofdstuk 1, 3, 6 en 7 leren hoofdstuk 5

Structurele theorie Gezin is dynamisch sociaal systeem Gericht op huidig functioneren (niet oorzaken verleden) hier en nu Interactiepatronen centraal Gezinsstructuur: kijken naar gezinsopgaven Herstellen hiërarchie/subsystemen Coalitie: samengaan van gezinsleden binnen een gezin tegen andere partij (front) Perverse triade: pathologische coalitie

Strategische/communicatie theorie Communicatie is basis Alles is communicatie Inhoudsniveau: woorden Betrekkingsniveau: toon, houding, gebaar Interpunctie: leestekens in communicatie: verschil in mening leidt tot verschillende werkelijkheid Regelproblematiek: machtsstrijd, onduidelijkheid regels Doel: herstel systeem door communicatie te observeren en betekenis geven aan hetgeen niet gezegd wordt

Contextuele theorie Kijken naar dieperliggende dimensies Balans geven en nemen Gevolgen van een beslissing kunnen invloed hebben op hele omgeving Een goede relatie betekent rekening houden met 4 dimensies: Feiten: gezondheid, gebeurtenissen over meerdere generaties Psychologie: gevoelens, gedachten, emoties, behoeften Transactie macht: interactie en communicatiepatronen, hiërarchie Relationele ethiek: motivatie, recht en rechtvaardigheid, ethiek, moreel, loyaliteit Meerzijdige partijdigheid

Oplossingsgericht Uitgaan van sterke kanten en hulpbronnen Versterken autonomie Client is expert Relaties: Bezoeker, klager of klant Client formuleert doel: wondervraag, uitzondering, schaalvragen Als iets niet werkt doe wat anders Kleine verandering kan begin zijn van grote verandering Signs of safety (Rotterdams model)

Narratief Het leven is een sociaal construct Mens geeft eigen betekenisgeving aan ervaring: maakt eigen verhaal Als verhaal verandert dan verandert cliënt mee Betekenisvolle momenten zoeken Levens worden georganiseerd naar verhalen Invloed hebben: Tijd Context Omgeving Gebruik maken van Externaliseren, herhaling, verdichten