U EN UW ADMINISTRATIE Monica van der Hoff - Israël Infinite Financieel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Relaties Contractmanager (Presentatie Peter Streefkerk)
Advertisements

- Administratie - Analyse - Actie -
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Mogen wij ons aan u voorstellen? 2014 Versie 21Administratie Partners B.V.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
10 tips voor een gouden start Groeitips
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Financial Systems 2014.
Organisatievormen werkgeverschap POH-GGZ
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Digitale leermiddelen in het mbo
Lagere energiekosten samen met zorginstellingen en woningcorporaties Ronald van der Horst Sales- en accountmanager 13 februari 2008.
Beheer uw chemicaliën op school op overzichtelijke en verantwoorde wijze Chemicaliënmanager.
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Facility management en inkoop
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
BIM PROTOTYPE:. [ N O V I T E I T ] [ N O V I T E I T ]
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
SBR: een toekomstvaste aanpak
HR Analytics.nl HR analytics: begin bij de basis...
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Op weg naar een solide Pgb in de Wmo en de Jeugdwet
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Gemeente Ede.
Inkoop arbo- en verzuimbeleid
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
De ‘lust’ van aanbestedingen Aanbesteden bevordert goed opdrachtgeverschap
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
ALV - sessie Financiën November
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Rugby Club ‘t Gooi Ambitie en (Re-)organisatie. Terugkijkend In 5 jaar tijd jeugd bijna verdubbeld – Van 100 naar 200 – Succesvol jeugdbestuur opgezet.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Hoe arm is mijn schoolbestuur? 28 januari 2011.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Terug naar eerste pagina Implementatie IKB Boxmeer-Sint Anthonis.
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
Breedband Herijking Agenda  Welkom  Huidig beleid  Taskforce aanpak  Stand van zaken  Vragen aan initiatieven  Toekomstige rol initiatieven.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Mogen wij ons aan u voorstellen?
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

U EN UW ADMINISTRATIE Monica van der Hoff - Israël Infinite Financieel

VOORSTELLEN Wie volledige uitbesteding Wie volledige insourcing Wie een mengvorm Ervaringen?

AFWEGINGSKADER Faciliteren van “het goede gesprek” Basisinformatie en beslisboom (als indicatie) Objectief en waardenvrij Gereed eind 2015

KORTE HISTORIE Vanaf 60-er jaren: complexere SA, verdwijnen penningmeester “oude stijl”, versnipperd bestuurlijk veld: AK’s 80-er en 90-er jaren: WBaO, T&B, SBK, verzelfstandiging OO, samenwerkingsbestuur: schaalvergroting AK’s: groei klantenkring, afdelingen advies 00-er jaren: professionalisering bestuur (voorheen vrijwilligersbestuur), lumpsum CASO door overheid losgelaten, meer marktpartijen

NAAR HET HEDEN Professionele besturen, eigen stafbureaus, complexere vragen: prijsdruk, vraagdruk. AK’s fuseren Europese aanbesteding Nieuwe aanbieders, nieuwe leveranciers Gebruiksvriendelijke softwarepakketten, modulair, dashboards, self service Besturen gaan beleidsrijkere allocatiemodellen hanteren, die vragen om maatwerk bij inrichting administratie

BETEKENT De keuze voor een administratiekantoor is een afgewogene, geen noodzakelijke > tenzij klein schoolbestuur (samenwerking?) Veel variatie: grote AK’s, kleine soms regionale AK’s, dienstverleners software met “handjes”, directe inkoop van software en software modules Zorgvuldige afweging noodzakelijk

En toen……

ACTUEEL, NIET URGENT OSGMetrium-klanten hebben overgang geregeld Maar overwegen vaak fundamentele bezinning Geldt ook voor niet-OSGMetrium-klanten PO-Raad: afwegingskader ter ondersteuning

VERKENNING VAN HET LANDSCHAP nog onvolledig en onder voorbehoud!

AK’s BAO VOLGENS DUO top 15 aantal bevoegd gezagen aandeel 1 185 Dyade 19% 2 179 AK OSG Metrium 3 108 VGS 11% 4 82 Groenendijk Adm Bz Ond 8% 5 59 geen extern ak 6% 6 43 Onderwijsbureau Meppel 4% 7 42 CABO 8 Stichting Concent 9 38 Stichting Vizyr 10 33 Onderwijsbureau Twente 3% 11 26 OHM 12 Akorda 13 25 OOG Onderwijs Ondersteuning BV 14 17 Merces B.V. 2% 15 PROMOS 1%

AK’s BAO VOLGENS DUO

SOFTWAREPAKKETTEN (1/2) Financiële administratie Personeels- en salarisadministratie Akorda Na te vragen CABO Concent Confina Driessen HRM Dyade WebFinancieel Groenendijk Onderwijs Administratie Helder Onderwijs Merces B.V.

SOFTWAREPAKKETTEN (2/2) Financiële administratie Personeels- en salarisadministratie Onderwijsbureau Hollands Midden Na te vragen Onderwijsbureau Meppel Onderwijsbureau Twente OOG Onderwijs Ondersteuning BV Promanagement onderwijssupport Vizyr

EN MEER (1/2) Na te vragen Akorda CABO Concent Confina Driessen HRM Managementinformatie Workflowondersteuning Akorda CABO Na te vragen Concent Confina Driessen HRM Dyade Dyade SSO Portal Groenendijk Onderwijs Administratie MijnGroenendijk Helder Onderwijs Merces B.V. WebOffice

EN MEER (2/2) Na te vragen OHM (Infotopics) Managementinformatie Workflowondersteuning Onderwijsbureau Hollands Midden OHM (Infotopics) Onderwijsbureau Meppel Onderwijsbureau Twente OOG Onderwijs Ondersteuning BV Na te vragen Promanagement onderwijssupport Vizyr

HOE TE KIEZEN

WANT Een keuze is voor langere tijd Kwaliteit en continuïteit moeten geborgd zijn Dit vraagt om investeringen (hetzij in geld, hetzij in tijd) En vraagt, ook bij volledige uitbesteding, altijd om inzet vanuit de onderwijsinstelling

BELANGRIJK Bestuur is altijd eindverantwoordelijk voor tijdige en correcte aangiftes en gegevensleveringen Bestuur is altijd eigenaar van de eigen data (ISO)Certificering bij AK’s: zegt niet alles

Afweging 1: administratie uitbesteden Waarborgen continuïteit Nodige expertise niet in eigen huis hoeven Niet bijhouden wet- en regelgeving tbv administratie Core-business is onderwijs Goede aanbesteding: kwaliteit met marktconforme prijs Zelf doen is duurder ?

Aandachtspunten afweging 1 Standaardisering vanuit AK. Maatwerk tegen meerprijs MI via dashboard: 24/7 (standaard) Mogelijkheden selfservice AK is afhankelijk van uw gegevenslevering Vaste contactpersonen (blijft mensenwerk) EA (in bijna alle gevallen) ?

Afweging 2: administratie insourcen Volledige zeggenschap over administratie en info Meer maatwerk in rapportages Eigen keuzes software Additionele vragen snel en zonder extra kosten Niet afhankelijk van inkoop door AK Kwaliteit medewerkers in eigen hand ?

Aandachtspunten afweging 2 Tijdsinvestering in inrichting administratie Maximale flexibiliteit mogelijk Investering in goed personeel Waarborgen continuïteit Vaak duurder, en implementatiekosten Aandacht voor ICT en beveiliging Eigen AO/IC: fijn maar ook pure noodzaak EA ?

Afweging 3: drie varianten 1 administratie (b.v. FA) insourcen, andere administratie (b.v. PSA) uitbesteden Administratie geheel in eigen beheer, specifieke dienstverleners leveren “handjes” Administratie (geheel of gedeeltelijk) in eigen beheer, achtervang-AK Mengvormen: “dagelijkse” FA en PA zelf, SA en b.v. jaarrekening door AK ?

Overwegingen en aandachtspunten Grosso modo vanuit afwegingen 1 en 2 (afhankelijk van variant) Maar wel aantal extra aandachtspunten: - denk aan goede aansluiting tussen PSA en FA bij gedeeltelijk insourcen - bij achtervang: houd AK op de hoogte - aansluiting eigen AO/IC op AO/IC van dienstverlener

Nog een paar puntjes (1) Bij volledige uitbesteding: - managementletter accountant AK - vragen naar IC AK - periodiek overleg over kwaliteit en eventuele additionele vragen (register met afspraken) - helder contract, duidelijk wat meerprijs is - ?

Nog een paar puntjes (2) Bij insourcing: - U bent een AK! Administratie moet volledig, correct en actueel zijn - Aandacht voor AO/IC, logboek werk- zaamheden - Zorg voor goed verwachtingen- management - Scheidt zo mogelijk control van adm.

Ter illustratie: technische eisen Volledig: geen onzichtbare verplichtingen, alle periodeboekingen, alle afschrijvingen Correct: juiste boekingen, juiste invoer, onderliggende dossiers/bewijsstukken Actueel: FA: alle mutaties binnen 5 werkdagen, SA: verwerking in betreffende maand

Ter illustratie: AO/IC Handboek AO/IC. Hou rekening met onder meer: - Functiescheidingen, verdelen van bevoegdheden - Duidelijke autorisaties/procuratie - Vierogenprincipe bij betalingen - Bij SA: onjuiste/onvolledige mutatie gaat terug, wordt niet door SA aangepast. Controle op juiste en volledige verwerking

Three lines of defence

Vragen of suggesties?