Competenties SLC week 3 DSR1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Workshop ‘Competenties’
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studie Loopbaan Coaching
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Oriëntatie op het beroep
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Gespreksvaardig-heden
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Pedagogische theorieën
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Stage 2 SPH/ project in stage Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Praktijkervaring & Reflectie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Transcript van de presentatie:

Competenties SLC week 3 DSR1

WERK / SLC Op N@tschool Studiehandleiding SPH11W02RD http://natschool.hro.nl/ ISO_2015-2016 SPH11W02RD Op N@tschool

De creatieve professional Opleidingsprofiel en opleidingskwalificaties Sociaal Pedagogische Hulpverlening (2009), Amsterdam SWP: http://www.vereniginghogescholen.nl/images/stories/c ompetenties/sph.opl.%20profiel%20en%20kwal.pdf

Competenties: Eenheid van kennis, houding en vaardigheden Voor SPH drie competentiegebieden: werken met en ten behoeve van de cliënt werken in en vanuit een organisatie de ontwikkeling van je professionaliteit

Competenties en prestatie-indicatoren Competentie 1 en 2: Methodisch hulpverlenen en het ontwerpen van programma’s In dialoog met cliënt, cliëntsysteem en eventueel andere hulpverleners de leefsituatie verkennen en analyseren om zo te komen tot het (her) formuleren van de hulpvragen, het vaststellen van doelen, aan de hand hiervan een programma ontwerpen waarbij rekening wordt gehouden met complexiteit en diversiteit en een daarbij aansluitend methodisch hulpverleningsaanbod realiseren, evalueren en bijstellen. Het present zijn is hierbij uitgangspunt, desgewenst wordt een muzisch agogische, innovatieve en creatieve handelswijze gehanteerd Prestatie-indicatoren per niveau 1 1.1.1 De student gaat in dialoog met de cliënt 1.1.2 De student heeft kennis van de verschillende doelgroepen in het SPH-werkveld; kan kenmerken benoemen 1.1.3 De student kan de complexiteit die kenmerkend is voor het SPH-werkveld benoemen 1.1.4 De student heeft kennis van verschillende methodes die worden gehanteerd voor SPH-doelgroepen 1.1.5 De student heeft agogische, psychologische en pedagogische kennis 2 1.2.1 De student heeft kennis van meervoudige problematiek en ziektebeelden 1.2.2 De student past de plancyclus toe in een eenvoudige praktijksituatie 1.2.3   De student kan verschillende methodes toepassen bij een doelgroep 1.2.4 De student experimenteert met verschillende vormen en modellen, passend bij de omgeving en de cliënt en hij vergroot hiermee zijn handelingsarsenaal

Koppelen aan theorie Competenties/prestatie-indicatoren komen terug in de module Oriëntatie op het beroep

Welke competenties beheers je en waar moet je nog in ontwikkelen Hoe kom je daarachter? feedback zelfbeoordeling opnieuw feedback

voorbeeld-casus je beschrijft in een casus op welke wijze je aan een competentie hebt gewerkt (straks gaan we het echt doen!)

Verslag voorwoord (eventueel) inleiding (waar gaat het over, wat is de context, waarvoor schrijf je dit verslag, hoe ziet het eruit -een leeswijzer) de uitwerking (de kern) de conclusie: heb ik beschreven wat ik wilde, zijn mijn vragen beantwoord en wat heb ik geleerd?

Voorwoord: Voor u ligt mijn verslag van de projectgroep basiscommunicatie, dat ik met veel plezier heb gemaakt. Ik wil mijn medestudenten bedanken voor hun steun en mijn partner voor de koffie en het gebak.

Inleiding: Waar gaat het verslag over? Wat is de context (organisatie, instelling, doelgroep, periode, wie zijn er bij betrokken, wat is het probleem?) Wat is het doel/wat zijn de vraagstellingen Hoe is het verslag opgebouwd? (hoofdstuk 1 gaat over de organisatie en de doelgroep, hoofdstuk 2 gaat over de hulpvragen, hoofdstuk 3 gaat over het begeleidingsplan en hoofdstuk 4 gaat over de resultaten. Aan het einde worden de conclusies geformuleerd)

APA: American Psychiatrists Association referentiestijl volgens de APA afspraak hoe in wetenschappelijke publicaties van psychiaters bronvermelding moet plaatsvinden de APA-richtlijnen zijn algemeen gangbaar binnen sociale wetenschappen.

Voorbeeld: Van der Lans (2010) hanteert een aantal kernachtige ‘er’- woorden om de relatie tussen professionals en burgers samen te vatten. In het tijdperk van de wederopbouw waren professionals vooral bevoogdend, waarvoor van der Lans de typering ‘erbovenop’ hanteert. Betrokken professionaliteit wordt beschreven als ‘eropaf’.

Uitleg komt in de module oriëntatie op het beroep (Nederlands) maar een handige tip: https://www.scribbr.nl/originaliteitscheck/apa- generator/

Feedback: 360 graden feedback: vragen over jouw ontwikkeling voorleggen aan collega’s, leidinggevende, cliënten, medestudenten, docenten

zelfbeoordeling: praktijkvoorbeelden beschrijven (cases), die te verbinden met theorie (literatuur) Hoe heb je bijvoorbeeld de eigen kracht van een cliënt versterkt en wat zegt (relevante) literatuur daarover? Welke kennis, vaardigheden, houding horen daarbij? Klopt wat ik doe met wat de literatuur daarover zegt?

Kernkwadrant te gierig kan goed met geld omgaan met geld smijten iets leuks voor jezelf kopen

En nu in drie groepen: Welke competenties? Wat betekenen ze voor jullie? Wat beheers je wel en wat beheers je nog niet?